ח"כ בצלאל סמוטריץ' ממפלגת הבית היהודי הציג היום את הצעת חוק "העמותות" החדשה, שמטרתה הגברת השקיפות וחובת דיווח של העמותות הממומנות של ידי ממשלות זרות. 

בהצעת החוק מבקש סמוטריץ' לקבוע כי עמותות המקבלות מימון מישויות מדיניות זרות יידרשו לציין זאת בצורה בולטת בכל פרסום ובכל דיון ונציגיהם יידרשו לענוד תג זיהוי במפגש עם גורמי ממשל.
 
ח"כ סמוטריץ' אמר כי "לא ניתן יד לממשלות זרות לפגוע בריבונותה של מדינת ישראל, ממשלות זרות מהעולם מצאו דרך לכרסם באופיה היהודי של מדינת ישראל וזה חייב להיפסק" והוסיף כי "דיני העמותות הקיימים במדינת ישראל כיום יוצרים פרצה חמורה שמאפשרת למדינות זרות "להתחפש" לקבוצות אזרחים ע"י מימון עתק של עמותות ובכך יוצא שממשלות זרות משפיעות דרך צינור שלא היה מיועד להם ולהשפיע שלא בדרך המלך על תהליכים פנימיים במדינת ישראל".
הצעת החוק מבקשת להחיל על נציגי גופים הפועלים בישראל בשם מדינות זרות כללי שקיפות וגילוי נאות, כשמטרת ההצעה היא להתמודד עם תופעת העמותות המיוצגות בישראל באופן שאינו שקוף, תוך קידום אינטרסים זרים של מדינות זרות.

"יש מדינות בעולם המערבי ששוללות אזרחות כשאזרח מקבל מימון ממשלה זרה, הם רואים זאת כבגידה במדינה. בהצעתי אנחנו לא דורשים צעדי ענישה, אבל כשמדינה זרה פועלת מתוך החברה האזרחית במדינת ישראל, ראוי שלכל הפחות תהיה חובת דיווח והצהרה על מקורות הכסף", אמר סמוטריץ'.