"שלום עזה, הנה אנו באים",  כך כתב הבוקר (שישי)  ח"כ באסל גטאס המפליג על סיפון האונייה השוודית "מריאן", היצאה היום מיוון לעבר חופי עזה, וזאת למרות הודעת צה"ל כי לא יאפשר לשבור את המצור הימי על הרצועה. 

"סוף סוף אנחנו על המריאן, אחרי תלאות שעוד יסופר עליהם אנו שטים לעזה, חכו לנו", כתב גאטס בדף הפייסבוק שלו. "אנו נחושים להגיע ליעד למרות הגלים הגבוהים והמאיימים למרות איומי נתניהו לעצור אותנו", הוא הוסיף.




על הסיפון נמצאו כמה עשרות פעילים פרו-פלסטינים, ביניהם דובר המשט הישראלי לשעבר דרור פיילר, שסיפר אתמול ל"מעריב אונליין" כי אלמונים חיבלו במדחפי אחת הספינות שעמדה לצאת למשט. הוא סיפר גם כי כל משתתפי המשט חתמו על טופס בו התחייבו לא להשתמש באלימות במקרה שצה"ל ינסה להשתלט על הספינה.


חלק מפעילי המשט. ח"כ באסל גאטס (שני משמאל), וגם נשיא טוניס לשעבר מנסוף מרזוקי (ראשון משמאל) 

"אין לנו נשק, אין לנו תחמושת, לא נקלל ואפילו לא נירק, אבל שיהיה ברור, הספינה מריאן נושאת דגל שוודי, השתלטות עליה היא פגיעה בחוק הבינלאומי ופגיעה בריבונות השוודית", אמר פיילר. הוא הוסיף כי "אני קורא לחיילי צה"ל לסרב לפקודה בלתי חוקית בעליל. אם הם יעלו לסיפון בניגוד לחוק הבינלאומי אנו נדאג לאתר אותם ולהעמיד אותם לדין בעתיד". 

  "אם החיילים יעלו על המשט - נוציא להם צווי מעצר" 
על הסיפון של מריאן נמצא גם נשיא טוניס לשעבר מנסוף מרזוקי. פיילר מסר עוד כי בבטן הספינה מטען סמלי של ציוד רפואי ותרופות, ואמר:" המטען החשוב ביותר שלנו הוא המסר בו אנו קוראים לעולם לפרוץ את המצור על 1.8 מיליון תושבי עזה החיים בתנאי מעצר". 

הספינה "מריאן" היא ספינת דייג במקור, ואם יצלחו להגיע לעזה, בכוונת הפעילים למסור אותה כשי לדייגי הרצועה. עם יציאתם למשט שלחו הפעילים של מריאן מכתב לשרת נחוץ השוודית מכתב, בו הם מבקשים ממנה להתערב כדי להבטיח את הגעתם בשלום לרצועה. 

בשיחת טלפון מסיפון המשט, סיפר דובר המשט דרור פיילר כי הספינה אמורה להגיע לקרבת חופי עזה ביום ראשון או שני. לדבריו, מספר ספינות נוספות אמורת להצטרף למשט במהלך היום: "מדובר בספינות שכבר בדרך, הם יצטרפו אלינו מאוחר יותר. מאחר והן ספינות מהירות יותר מהספינה שלנו, הם ישיגו אותנו בלב ים ויפליגו יחד איתנו". 
 
פיילר שב וקרא לצה"ל לא לנסות להשתלט על המשט ואמר: "זה לא עוזר, זה לא תורם לביטחון ישראל. אנו אקטיביסטים שמחויבים ללא-אלימות, אין שום סיבה להשתלט על המשט חוץ מלהראות שהביריון השכונתי הוא הקובע. שיהיה ברור לחיילים שאם הם יעלו בניגוד לחוק הבינלאומי נחשוף את שמותיהם ונוציא להם צווי מעצר בינלאומיים". הוא מסר כי על סיפון המריאן נמצא  צוות של אלג'זירה בערבית וצוות של ערוץ 2 עם הכתב אוהד חמו.