מכה לראש הממשלה: בג"ץ קבע הבוקר (שלישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יכול לכהן כשר במשרדים נוספים, נוסף על תפקידו. הקביעה באה בדיון בעתירה של מפלגת יש עתיד נגד מינויו של יעקב ליצמן לסגן שר הבריאות במעמד של שר. נתניהו משמש כיום כשר בארבעה משרדים: הבריאות, התקשורת, החוץ, והמשרד לשיתוף פעולה אזורי.



השופט חנן מלצר אמר בדיון כי להבדיל מחוק יסוד: הממשלה הקודם, בחוק יסוד הממשלה הנוכחי הורידו את הסעיף האומר שראש הממשלה יכול להיות ממונה על משרד נוסף, קרי הוא לא יכול להיות בכלל בצד תפקידו כראש ממשלה לשמש כשר. "לכן", אומר השופט מלצר, "כל המתווה יש לו פסול בעצם זה שהוא גם שר וזה הוא לא יכול לעשות לפי חוק יסוד הממשלה הנוכחי". 



על פי החוק, ראש הממשלה יכול לכהן כשר רק במקרה שאחד השרים מתפטר, נפטר או כשנבצר ממנו לכהן בתפקיד. "בחוק יסוד הממשלה הקיים, יכולתם לשנות את זה, עשיתם שינויים, הממשלה הכנסת, ערב כינון הממשלה הזו והשינוי הזה לא נעשה. לכן ראש הממשלה לא יכול להיות גם שר", אמר מלצר.



בהתייחס לעתירה לגבי מינויו של ליצמן, תהה המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין: "אנחנו מדברים על אחריות. הבריאות זה לא זוטא במדינת ישראל ונוגעת לכל אחד מאיתנו באולם הזה. אתה שואל מי אחראי לבריאות, מי באמת אחראי לבריאות. אומרת שראש הממשלה יש לו איראן וביטחון וחוץ ותקשורת ועוד כמה, צריך בעל בית, מי בעל הבית? יוצא כאילו על כל דבר בעל משמעות צריך ללכת לראש הממשלה, אז או שראש הממשלה מתעמק אז ליצמן, מה חלקו או שראש הממשלה לא מתעמק אז כאילו".



אחר כך הוסיף השופט רובינשטיין: "יכול להיות שאפשר לפתור את הכל אם הרב ליצמן ישמע את הרוח וניתן לקדם אותו בתפקיד ואפילו לא צריך את מועצת גדולי התורה, אבל זה הבעיה שלו. אנחנו לא נקבע אג'נדה למועצת גדולי התורה, ויודיע שהוא מסכים להיות שר ואז יבוא לבריאות גואל וזהו. זה גם אפשרות".



השופטים הקצו ליש עתיד חמישה ימים לתקן את העתירה שלה ולכוון אותה ליכולת של ראש ממשלה לכהן כשר.