ח״כ אילן גילאון נפגש במהלך השבוע שעבר עם בני משפחתו של אברה מנגסטו. עם הסרת צו איסור הפרסום על הפרשה אמר: ״איך ייתכן שבמשך למעלה מעשרה חודשים המערכת הבטחונית והמערכת המדינית משאירות אדם לגורלו בשטח אויב ומונעות כל דיון ציבורי או עדכון של המשפחה בפרטים. הדברים המטרידים הללו אמורים להדיר שינה מעיניו של כל אזרח בישראל".



בהמשך להסרת צו איסור הפרסום על דבר חצייתו של אברה מנגסטו את גבולות ישראל לשטח רצועת עזה בספטמבר אשתקד, ניתן לעדכן כי יו״ר סיעת מרצ בכנסת, ח״כ אילן גילאון, נקרא על ידי קרוביו של מנגסטו להתערב ולפעול בעניינו.



גילאון פגש בשבוע שעבר בלשכתו בכנסת את בני משפחתו - אבי המשפחה ואחיו ובעקבות הפגישה פנה בעל פה ובכתב לשר הביטחון, משה יעלון, בדרישה להסביר מה ידוע למשרד הביטחון על גורלו של מנגסטו ואילו צעדים נעשו ונעשים על מנת להשיבו.



משלא קיבל גילאון תשובות מספקות לדברים בשיחות שקיים עם השר, הפנה אליו שאילתה רשמית בכתב (מצורפת) בה שאל את השר מפורשות - אילן צעדים, חשאיים או לא חשאיים, ננקטו עד כה במטרה להשיבו חזרה לישראל? האם כיום ידוע למערכת הביטחון או לכל גורם מדיני אחר האם מנגסטו הוא בין החיים? אם כן, האם ידוע על מצבו הבריאותי ועל מקום המצאו?



גילאון, שמאז הפגישה עומד בקשר ישיר עם משפחתו של מנגסטו ועם אנשי האגודה הישראלית ליוצאי אתיופיה המלווה את המשפחה, מספר: ״ללשכתי הגיעה לפני זמן מה פנייה מקרוביו של מנגסטו ולאחר בדיקה של הפרטים הבנתי כי מדובר בסיפור גדול שזכה להתעלמות לאורך תקופה מאוד ארוכה. לשכתי ערכה בירור מול גורמים שונים, פוליטיים ואזרחיים בנוגע לאמיתות הדברים. משהתברר לי כי הדבר נכון, ביקשתי לפגוש את המשפחה. בפגישה נגלתה לי משפחה שבורה שבקושי דוברת עברית, ובמאמץ משותף קיבלתי את התמונה במלואה ונגלה לי גודל המחדל״.



גילאון מתאר: ״אב המשפחה הגיע לפגישה עם שקית גדולה שבתוכה היו שרדי תיק הגב והציוד האישי של הבן שנמסרו לו, לדבריו, קצת אחרי היעלמותו של אברה. התיק שהוצג לי היה קרוע כולו, ככל הנראה כתוצאה מפיצוץ, והשאלה הגדולה שהעלת המשפחה ושמעסיקה אותנו עד היום היא האם כתוצאה מהפיצוץ הזה נפצע גם אברה? באיזו חומרה?. המשפחה סיפרה שגורמים בטחוניים הראו לה סרטון המתעד את אברה נכנס לרצועת עזה, אך הסרטון שמתעד את פיצוץ התיק לא הוצג להם ולא לנו.״



גילאון: ״ניהלתי מספר שיחות לא פורמליות עם שר הביטחון במטרה לקבל תשובות, ולאחר שהתשובות שקיבלתי הרגישו מתחמקות ולא מקיפות, פניתי גם במכתב רשמי שלא נענה עד כה. מדבריה של המשפחה עולים שורה של כשלים בטיפול בה, החל מרמת היידוע על דבר המקרה - שנעשה בצורה רשלנית באמצעות שיחת טלפון של חייל לאחיו של אברה, דרך הזמן הממושך עד שגורם רשמי מטעם המדינה פגש בהם, וכלי בהצמדתם לקצינת ת״ש במקום ליווי סוציאלי ראוי.״



גילאון הודיע כי בכוונתו לפעול לכינוסה הדחוף של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בנושא, ולדרוש משר הביטחון לתת תשובות: ״אין לי ספק כי מדובר בסוגיה רגישה מכל בחינה, אך לא ייתכן שבשל סודיות בטחונית, גורלו של אדם יופקר למשך תקופה ארוכה, בלי שיש למשפחה כל בדל של מידע על מצבו או על מקום המצאו. לפני שנה ראינו איך מדינה שלמה נזעקה לחפש בתוך שעות ספורות אחר ניב אסרף, שרק ביים חטיפה, ואילו במקרה הזה סימני שאלה רבים מרחפים מעל התנהלותה התמוהה של המדינה״.