חברי ועדת החוץ והביטחון חתמו היום (רביעי) על הצהרה משותפת אודות הסכם הגרעין האיראני.



יו"ר הוועדה, ח"כ צחי הנגבי ביקש לפרסם בתום הדיון שעסק בהסכם הודעה משותפת אודות החלטה שהתקבלה פה אחד, אולם שלושה חברי כנסת חברי הוועדה סרבו לחתום: יו"ר מרצ זהבה גלאון, ח"כ מיכל רוזין (מרצ) וח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני).



לעומת זאת, בין 29 החותמים נמצאים יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מירב מיכאלי וחברייה לסיעה בוועדה, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, עומר בר לב, נחמן שי וקסניה סבטלובה. מסיעת יש עתיד חתמו על ההודעה יו"ר הסיעה, ח"כ עופר שלח וראש השב"כ לשעבר ח"כ יעקב פרי.



בהודעה המשותפת, שכאמור לא נחתמה פה אחד, נאמר כי להסכם משמעויות שליליות רבות משקל על ביטחון ישראל. עוד נכתב כי ההסכם מכשיר את תוכנית הגרעין הבלתי-חוקית שקידמה איראן, תוך הפרת החלטות חוזרות ונשנות של מועצת הביטחון של האו"ם ושל סאב"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית).



לטענתם החותמים, הסרת הסנקציות מעל כלכלת איראן צפויה להזרים לקופתה מאות מיליארדי דולרים, שחלקם עלול להיות מופנה לחיזוק מערכי הטרור הגלובלי של איראן ולהתעצמות החמאס, חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי.



הוועדה קראה לממשלה ולכנסת להמשיך לעקוב מקרוב אחר מימוש דקדקני ונוקשה של הסעיפים המטילים מגבלות על תוכנית הגרעין של איראן, על-מנת לוודא שאיראן לא מוסיפה להתל בקהילה הבינלאומית כבעבר, וזאת תוך טיפוח הברית ההיסטורית בין ארצות הברית לבין ישראל.



יחימוביץ אמרה בעקבות סרובה לחתום על ההצהרה כי "זו טעות לרתום את ועדת החוץ והביטחון לטובת קמפיין של ראש הממשלה נתניהו נגד הממשל האמריקני. התנהלות זו גרמה לכך שנבעטנו החוצה מהמו"מ ואיבדנו רלוונטיות".

יחימוביץ הוסיפה: "לטובת בטחון המדינה ורכישת השפעה מחודשת על ההסכם חייבים לעבור למסלול הידברות שקט עם הממשל. אין זה מתפקידה של הוועדה לצקת מים על ידיו של ראש הממשלה. עלי לציין שלא היתה לי כל כוונה למתוח ביקורת על הועדה מחוץ לכתליה, אבל ההדלפה המכוונת של שמות מי שלא חתמו אינה ראויה ואינה הולמת את עקרון החיסיון החל על דיוני הועדה, וחבל שכך התנהלו הדברים".