ח״כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) התייחסה הערב (חמישי) להחלטת השופטים בבית הדין הבינלאומי בהאג לבקש מהתובעת לשקול שוב את החלטתה מחודש נובמבר ולחקור פשעי מלחמה שאירעו לטענתם בתקרית המרמרה.



זועבי, שהפליגה בזמנו על המשט ואף התעמתה עם חיילי צה"ל, אמרה כי ״אין פשע בלי פושעים, אולם יש פשעים בלי עונשים. הגיע הזמן להתחיל להעניש". זועבי הוסיפה: "אני מברכת על החלטתם של השופטים ומקווה שהתחלתו של תהליך זה, תוביל להפסקת הזלזול הישראלי בחיי הפלסטינים, והפסקת הכוחנות הפושעת נגדנו".



זועבי התייחסה להתנהלות פעילי המשט בשנת 2010 ואמרה: "פעילי המרמרה פעלו בצורה יסודית, על מנת לאסוף עדויות, מול סירוב מוחלט מצד ישראל לחשוף את הקלטות ואת חומרי התיעוד השונים, שלמשך שלוש שנים דרשנו לחשוף ולמסור לידינו. הסתרת החומר המתועד, הוא הוכחה שיש לישראל מה להסתיר".

חברת הכנסת הוסיפה כי "עשרה נרצחים ויותר ממאה פצועים בעקבות התקרית, זה פשע מספיק גדול כדי שיצדיק חקירה, ואני שמחה לראות שגם שופטי האג הנכבדים חושבים כך- ממש כמו רוב העולם, שרואה את פשעי ישראל כנגד הפלסטינים ונגד כל מי שמנסה לעזור לפלסטינים, ומתחלחל״.

בקשת בית הדין הבינלאומי בהאג קרא לקיום חקירה מחודשת נשלחה הערב ע"י שופטי בית הדין, לתובעת הכללית בבקשה לבחון את סגירת התיק מחדש. בבקשה שפורסמה על ידיהם נכתב: "התובעת ביצעה טעויות מהותיות בקביעתה של חומרת המקרה הפוטנציאלי. הלשכה זיהתה טעויות מהותיות בהערכה של התובעת על האפשרות להעמיד לדין את מי שעלולים לשאת באחריות הגדולה ביותר לפשעים שבוצעו במהלך ההשתלטות על המרמרה. בהתאם לכך, הלשכה ביקשה מהתובעת לשקול מחדש את החלטתה שלא לפתוח בחקירה".

כזכור, בתקרית המרמרה שאירעה במאי 2010, נהרגו עשרה אזרחים ונפצעו מספר חיילי צה"ל. התיק אמנם נסגר לאחר החקירה, אך כאמור, בבית הדין הבינלאומי קבעו כי יש לחקור את המקרה בשנית.



משרד החוץ: "מניעים פוליטיים ציניים"



במשרד החוץ הגיבו לבקשת שופטי בית הדין ואמרו כי "ישראל מגנה בחריפות את בקשתם של השופטים. מדובר באירוע שבו פעלה ישראל מתוך הגנה עצמית ובהתאם לחוק הבינלאומי. האירוע נחקר ע"י ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בישראל ובהשתתפות משקיפים בינ"ל וכן ע"י ועדה של מזכ"ל האו"ם שאישרו זאת".



במשרד החוץ הוסיפו כי "לא ברור מדוע מתעקש ביה"ד להפנות את משאביו לעיסוק מיותר בתלונות ממניעים פוליטיים ציניים, במקום לעסוק בדברים לשמם הוקם – חקירת מעשי זוועה המוניים. ישראל מצפה שהחלטת התובעת תישאר בעינה".



סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי הגיבה להחלטה ואמרה כי "בית הדין בהאג כבר החליט שלא בוצעו פשעי מלחמה על המרמרה. תמוה מאוד בעניי מדוע הוחלט לפתוח בחקירה נגד חיילים שהגנו על עצמם מול התקפה ברוטלית של טרוריסטים ששהו על המרמרה". חוטובלי הוסיפה כי "ישנם גורמים פלסטינים, שמנסים כל העת להסית את הגופים הבינלאומיים נגד ישראל אני מקווה שאותם גופים ישכילו לזהות את ההסתה ולא לתת לה יד". עוד אמרה סגנית שר החוץ כי "ביה"ד בהאג הופך בהחלטה זו לכלי שרת בידי התעמולה הפלסטינית".