הסערה הבאה בדרך. ועדת שרים לחקיקה החליטה היום (ראשון)  לתמוך בהצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) להסדרת מעמדה של החטיבה להתיישבות.
 המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, פרסמה לאחרונה חוות דעת הקובעת כי על לממשלה לממש את מדיניות התיישבות שלה באמצעות החטיבה להתיישבות משום שהנושא אינו מוסדר בחוק.
בחוות הדען צויין כי החטיבה להתיישבות פועלת כ"אזור דמדומים ממשלי" וכ"חצר אחורית" של הממשלה במסגרתה מופעלות סמכויות שלטוניות רחבות ומשמעותיות לצד תקציבי ענק המחולקים בהתאם לפרמטרים פנימיים וללא בקרה אפקטיבית באופן המקל על התפתחותן של פתולוגיות מובנות".

חוות הדעת קבעה עוד כי המדינה התפרקה מקביעת מדיניות ההתיישבות בפריפריה, ובפועל הפריטה פעילות זאת לחטיבה להתיישבות, וכי ראוי שהמדינה תחזיר לידיה את הסמכויות בנוגע להתיישבות ומדיניות התיישבות. הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ' באה איפה לעגן בחקיקה ראשית את ההתקשרות בין הממשלה לבין החטיבה להתיישבות, המהווה זרוע לפיתוח ההתיישבות בארץ ישראל ובכך פותרת לכאורה את הקשיים עליהם הצביעה עו"ד זילבר.
ח"כ סמוטריץ' בירך על ההחלטה והסביר, "לחטיבה להתיישבות תפקיד חשוב במימוש החזון הציוני של מדינת ישראל, חזון של התיישבות והיאחזות בכל חלקי הארץ. כמי שהחזון הזה עודנו נר לרגליהם, נשמור על החטיבה ונחזק את מעמדה נגד אלו החפצים לפגוע בה ובמפעל ההתיישבות".

"אני מודה לחברי ועדת השרים וליו"ר הוועדה ושרת המשפטים, ח"כ איילת שקד על התמיכה בחוק החשוב הזה", הוסיף סמוטריץ'. "החוק הזה סולל את הדרך להמשך תקצוב החטיבה בתקציב המדינה בניגוד לרצון של השמאל הקיצוני לייבש את התקציבים המועברים לה לפיתוח ההתיישבות".

גלאון: "מדובר בחוק עוקף-יועמ"ש הנוגד גם את דבריהם של שופטי העליון" 

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה להחלטת ועדת השרים לחקיקה לאשר לקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' כי "השרים מבזים את היועץ המשפטי לממשלה ומבקשים לעגן בחקיקה את מערכת היחסים המושחתת בין המדינה לחטיבה להתיישבות". 

 "חוק עוקף יועמ"ש". גלאון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 

לדבריה "החלטת הממשלה להעביר בקריאה טרומית הצעת חוק שמעגנת בחקיקה את מערכת היחסים המעוותת בין המדינה לבין החטיבה להתיישבות, היא זלזול מופגן ביועץ המשפטי לממשלה שקבע כי על הממשלה להפסיק לתקצב את החטיבה, לאחר שורת כשלים חמורים שהתגלו בניהול". 
ראשת מרצ הדגישה כי "מדובר בחוק עוקף-יועמ"ש, הקובע כי החטיבה תהיה רשאית להקצות משאבים, לבצע פעולות תכנון ופיתוח ולפרסם מכרזים, חרף הוראותיו הברורות של היועמ"ש לפיהן אין לאפשר לחטיבה להתיישבות לבצע פעולות שעניינן קביעת מדיניות, יצירת סדרי עדיפויות או הפעלת שיקול דעת."
גלאון הוסיפה: "הצעת החוק נוגדת גם את דבריהם של שופטי העליון במסגרת עתירה שהגשתי לביטול הסעיפים בהסכם הקואליציוניים הנוגעים לחטיבה להתיישבות ונוגדים את הנחיות היועמ"ש. לדברי השופטים בעתירה 'אין ספק...כי הממשלה תעשה כל עיקר מעשה שהיועץ המשפטי לממשלה יכריז עליו כבלתי חוקי', אך לצערי החלטת ועדת השרים לחקיקה מוכיחה שדווקא יש ספק". 
גלאון סיכמה ואמרה כי "אישור הצעת החוק שולחת מסר למשרד המשפטים ולבית המשפט העליון, שהמערב הפרוע של ההתנחלויות הוא מחוץ לאיזור השיפוט שלהם. ועדת השרים לחקיקה קבעה היום שכל האמצעים כשרים כדי להמשיך ולהזרים מיליארדי שקלים להתנחלויות ולעמותות ימין לא מפוקחות."