לאחר איחור של כמעט חצי שעה, התייצב היום (רביעי) ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי, בכנסת, במליאה חגיגית לכבודו. הישיבה נעשתה בצל הסכם הגרעין והביקורת הגוברת על ישראל בעולם.



יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, נאמו לכבודו, ציינו את הקשר בין שתי המדינות וניסו להדגיש את האחדות בכנסת בנוגע להסכם הגרעין עם איראן.



נתניהו, עלה ראשון על דוכן הנואמים ואמר: "אתה מתקבל כאן כידיד אמת של ישראל שיוצא בעד האמת ונגד השקר. בעד שלום אמת ונגד חרמות. כולנו מעריכים את המנהיגות והתנופה שהבאת לאיטליה. רפורמות כלכליות נועזות. ורפורמה שאתה מנסה להנהיג אחת בשיטת הממשלה במטרה להשיג יציבות. נדמה לי שיש לנו הרבה מה ללמוד מהמאמץ שאתה עושה".


רה"מ התייחס לאיום הנובע מהסכם הגרעין עם איראן ואמר: "בישראל יש הסכמה רחבה - זהו הסכם רע שצריך להתנגד לו. איראן, חיזבאללה וחמאס מצד אחד ודאעש, אל קאעידה בצד השני, הם מחבלים בסיכוי להגיע להסכם שלום. מדוע? בעבר חתמנו על הסכמים, פינינו שטחים והשטחים כולם נתפסו וירו מהם עלינו. לא נחזור על הטעויות האלו שוב. אנחנו רוצים שלום עם הפלסטינים, אבל זה צריך להיות שלום מוצק" הוסיף נתניהו.

"אנחנו מגדלור של מוסר בים הסוער"

"הפלסטינים רוצים שנכיר בזכויות הלאומיות, אבל עדיין לא מוכנים להכיר בנו. ביטחון מוצק יכול להגיע רק כאשר ישנה נוכחות ישראלית שם. מדינות אירופה, שחלקן מותחות עלינו ביקורת ללא בדיקה, תוכלנה לעזור בדרכים אחרים. אתה מדבר על יוזמות כלכליות, בשילוב גורמים רבים באזור, התקדמות מדינית ומפוכחת, בצעד מאמץ כלכלי גדול להשקעות, לא לכסף שיירד לטימיון, אלא להפוך את החיים לטובים יותר, זהו הכיוון".
נתניהו התייחס לשיתוף פעולה עם אירופה והוסיף כי "אנחנו מגדלור של מוסר בים הסוער ודורשים ממדינות המערב לעמוד ביחד איתנו. פגיעה בישראל תהווה פגיעה גם באירופה, עלינו לשלב ידיים גם במאבק הצבאי וגם במערכה על ניצחון האמת. אתה מתייצב בצורה איתנה, נחרצת ואינך נסוג אל מול האנטישמיות. כל הבית מצדיע לך על כך. אנחנו עומדים למשפט מכור בחלק מהמדינות בעולם. כיום, בניגוד לעבר, יש לנו כוח להתנגד למבקשי רעתנו. כוח להזים את השקרים שטופלים עלינו וכוח לכונן בריתות עם מדינות חזקות, כמו מדינתך".

"קיומה של מדינת ישראל אינו מחווה נדיבה אחרי השואה"

ראש ממשלת איטליה הביע את תמיכתה של מדינתו בישראל ואת התנגדותו לחרם: "מי שחושב להחרים את ישראל איננו מבין שהוא מחרים את עצמו והוא בוגד בעתידו שלו. לגיטימי להחזיק בדעות אחרות, זה קרה וזה בסדר, אבל תדע הכנסת כי איטליה תתייצב למען שיתוף הפעולה עם ישראל תמיד, לעולם לא למען חרם טיפשי ועקר".
 
על המלחמה בטרור אמר רנצי כי "הטרור רוצה שנמות בדרך נוראית, לא חומק מעיני היבט הביטחון. פיגועים בודדים, המאורגנים באופן עצמאי עם מניע קיצוני, מופעלים על ידי אזרחי אירופה, דבר שלא היה קורה עד לפני מספר שנים. גם מבצעים צבאיים פוגעים מארצות הברית ועד אוסטרליה. אנחנו נמצאים באיראן, עיראק, אפגניסטן וקוסובו. אנחנו נמצאים בהרבה מקומות במאבק נגד הברבריות. אנחנו מאמינים בערכי הדיאלוג. אין לנו ספק באיזה צד להיות. לא נפסיק להילחם בצד הצודק".
 
ראש ממשלת איטליה הביע את הבנתו למצוקה של ישראל ושל הפלסטינים והוסיף כי יש להכיר בעם הפלסטיני תוך שמירה על ביטחונה של ישראל: "רק לפני שנה הערים שלכם היו תחת מתקפה. האוכלוסיה נאלצה לחפש מקלט תחת טכנולוגיית הגנה מתקדמות. בעזה ההרס והמוות הותירו הרס עמוק. השלום שאנחנו מבקשים לירושלים, יהיה אפשרי רק כאשר יהיו שתי מדינות לשני עמים. הדבר יקרה רק אם יובטח ביטחונם המלא של כולם. העם הפלסטיני יוכר באופן רשמי ושישראל תעמוד בשלום וביטחון".
 
רנצי הבהיר כי לישראל יש זכות קיום שהולכת דורות אחורה, לצד הצורך לסייע למצוקות הפלסטינים: "קיומה של מדינת ישראל אינו מחווה נדיבה אחרי השואה, קיומה של ישראל הגיע לפני כל הסכם עוד לפני מאות. מדינת ישראל קיימת למרות השואה, היא תמשיך להתקיים. אם כיום עדיין יש מי שמטיל בספק את זכותה של ישראל להתקיים, אם עדיין קיים אדם כזה, בעקבות כל זה, ברור שאין לכם סתם זכות להתקיים, זוהי חובה להתקיים, להתעקש, להעביר מורשת, אבל גם לשלושת הילדים שלי. יש לכם חובה לחיות למען ילדיכם, למנואלה, לפרנצ'סקו ואסתר, ילדיי. כי אתם נקודת משען בעולם. בה בעת, ישראל תעשה הכל שהפלסטינים ייצאו ממצב המצוקה בו הם נמצאים. צריך להשיב לאיתנה את פלסטין". 
 
על הסכם הגרעין אמר רנצי כי "כל מנהיגיכם אמרו לנו וסיפרו על החששות מהסכם הגרעין עם איראן. אנחנו, ביחד עם ארצות הברית, נבחן יום יום את העתיד שלו. לעולם לא תוכל להיות פשרה בנוגע לקיומה של מדינת ישראל. הרשו לי להיות ברוטאלי באופן גלוי: הביטחון שלכם הוא גם הביטחון שלנו. ידידיי חברי הכנסת, אנחנו חולקים משהו גדול עוד יותר מהערכים והשורשים. אנחנו חולקים אותו גורל. איש אינו יכול לשכוח זאת, אפילו לא לרגע. כולנו צריכים לבקש שלום לירושלים, כי זה אומר שלום לכל העולם".
 
"אנחנו, העם האיטלקי, מתבוננים בחיבה אליכם. אנחנו אומרים לכם בראש מורם, שגם אם במקרים מסוימים איננו מסכימים על אותו דבר, הגורל שלכם הוא הגורל שלנו. הביטחון שלכם ושלנו. נבנה ביחד עולם שיוויוני יותר", אמר רנצי. 

"יו"ר הרשות הוא פרטנר לשלום"
 
יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג פנה לראש הממשלה האיטלקי ואמר: "אתה מנהיג של מפלגת אחות, כמו מפלגת העבודה שלי. תפיסה סוציאל-דמוקרטית מעניינת עם תפיסה חדשה. אנחנו עוקבים בעניין רב אחר פועלך. ההיסטוריה של העמים שלנו שזורה בקשר בל יינתק, עם רגעי שפל והתעלות. אנחנו נאבקים בכך שתהיה תנופה מדינית, שישראל תהנה בחלוקה למען שקיפות חברתית, זכויות הפרט, עצמאות התקשורת ומעמדם של המיעוטים. כל אלה ורבים אחרים הם כר נרחב לתפיסה פוליטית מאתגרת".
 
הרצוג התייחס לגורמים הפנאטיים באזור והוסיף כי "כשיש גורמים קיצוניים שרוצחים ללא אבחנה, כולם מבינים היטב את איום הטרור עלינו ועל שכנינו. הטרור הקיצוני לא יבדיל בין דם ודם. מול האויב המשותף הזה צריך לעמוד ביחד ולהילחם בכל הכוחות. אני שב ומדגיש, גם כיו"ר אופוזיציה, אגייס את הכלים לשמור על ביטחון ישראל. כך עשינו וכך נמשיך לעשות. הסכם הגרעין אליו התייחס ראש הממשלה, הוא הסכם רע במיוחד לאור השלוכות של הזרועות האיראניות. כעת צריך לסייע לבנות קואליציה איזורית רחבה למען ביטחון האיזור כולו. דווקא בשל כך, עלינו לעשות מאמץ נוסף, בלתי מתפשר, להגיע להסדר עם שכנינו הפלסטינים. רמאללה נמצאת רבע שעה מכאן, יו"ר הרשות הוא פרטנר לשלום, צריך לשבת איתו ולא לוותר. חוויתם את הסיכויים ואת מפחי הנפש. אסור לצדדים להרפות ממימוש החזון, שכן הוא חיוני לנו כאן ולשכנינו הישראלים. לפיכך, דווקא בגלל איראן ודאעש, אפשר להגיע לתשתית ההסכם, כולל פיתרון לעזה. אנחנו דורשים מכולם לנוע לעבר היעד הזה".
 
הרצוג הבהיר כי "פריצת דרך לא תגיע דרך צעדים חד צדדיים. בתהליך של אמון, בתמיכה של אירופה, שחשובה כעת יותר מאי פעם".

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, פנה אל ראש הממשלה האיטלקי ואמר: "אנו חולקים ערכים משותפים שישמרו על דמוקרטיה לאחר מאבקים קשים ומרים. היחסים בין המדינות יותר מאשר פורמליים, אלא של אחים במשפחה קרובה. אנחנו חולקים היסטוריה משותפת מההיסטוריה הרומית ועד עצם היום הזה. מנהיגי הציונות הושפעו מרעיונות שצמחו באיטליה, עוד מהתקופה העתיקה".
 
"אני מבקש להודות לעם האיטלקי על עמידתכם האיתנה לצידנו, על הדאגה שמביעים מנהיגיכם. העולם החופשי נמצא בעיצומו של מאבק ברוע האיסלאם הקיצוני, כולנו שותפים לסיכונים מצד הטרור ומכונית התופת שהתפוצצה בקהיר מול שגרירות איטליה, היא הסימן לכך שישראל ואיטליה צריכות להמשיך לשתף פעולה", הוסיף אדלשטיין.