בשעות הצהריים של ה-9 במאי 1972 יצא לדרך בנמל התעופה לוד, כפי שהוא נקרא אז, מבצע "איזוטופ" לשחרור מטוס סבנה שיצא מבריסל ונחטף יום קודם לכן  על ידי ארגון ספטמבר השחור, כשעל סיפונו 100 נוסעים ואנשי צוות.

 אתמול, כ-43 שנים אחרי, התכנסו כמה מגיבורי הפרשה ההיא ב"סינימה סיטי" בירושלים כדי לצפות בהקרת הבכורה של סרט הדוקו-דרמה "סבנה" המתעד את המבצע הדרמטי ובהם שר התחבורה דאז שמעון פרס, מפקד סיירת מטכ"ל שביצעה את הפעולה אהוד ברק ופקודו באותם הימים, מפקד צוות ביחידה בנימין נתניהו.
הסרט, שהופק בשיתוף עם שידורי קשת והקרן החדשה לקולנוע, הצליח לשחזר בצורה מרתקת את רגעי המתח והחרדה שליוו את המשא ומתן עם מפקד חוליית החוטפים עלי טהא אבו סניינה, את גבורתו של קברניט המטוס רג'ינלד לוי, שבין הנוסעים היתה גם אשתו דורה, ואת קור הרוח שהפגינו כל המופקדים על המבצע ובהם משה דיין שנכח כל העת בזירה ולוחמי סיירת מטכ"ל.

היו בקהל גם מי שמחאו כפיים למחבלת

במהלך המבצע השתלטו 13 לוחמים של סיירת מטכ"ל בתוך עשר דקות על המטוס, הרגו שניים מהחוטפים, לכדו את שתי המחבלות הנותרות ושִחרר את החטופים. בעת ההשתלטות נפצעו שלושה מהנוסעים, ואחת הפצועות מתה מפצעיה.
במהלך הסרט משולבים ראיונות דוקומנטריים עם נתניהו, פרס וברק וגם קטעי ראיון נדירים עם המחבלת תרז האלסה, שריצתה מאסר בן 13 שנים בטרם שוחררה בעסקת חילופי שבויים וחיה כיום בירדן.


סחטו מחיאות כפיים. ברק ונתניהו באירוע. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
בסיום הסרט כשגיבורי הפרשה משמיעים בגוף הסרט הערות סיכום סחטו בנימין נתניהו ואהוד ברק מחיאות כפיים אך למרבה ההפתעה היו בקהל גם מי שמחאו כפיים למחבלת תרז חאלסה, ערביה ישראלית שנולדה בעכו, שהוצגה כדמות אנושית שטיפלה יפה בנוסעים אך גם ביקשה ברגעי ההשתלטות לפוצץ את המטוס ללא הצלחה. "אני מעדיפה למות גאה מאשר לחיות מושפלת", אמרה המחבלת בקטעי הסיום של הסרט.
כשנדלקו האורות עלו פרס, ברק ונתניהו אל הבמה.  פרס שנכח בשדה התעופה לאורך כל הדרמה אמר: "זה סרט נפלא ומרגש אך לדבר אחד שנאמר בסרט על ידי קפטן המטוס אני לא מסכים. זה לא היה נס. זה מעשה אנושי עם גבורה בלתי רגילה של אנשים שחלקם יושבים אתנו כאן, סיירת מטכ"ל. בלי אנשים כאלה אין ניסים. עם אנשים כאלה אפשר לחולל ניסים".

ברק סיפר: "מי שהגה את הרעיון להתחפש לטכנאים -גנדי" 
לוחמי סיירת מטכ"ל ששחררו את החטופים והשתלטו על החוטפים התחפשו לצורך הפעולה לטכנאים לבושים בסרבל לבן. תמונתו של מפקד היחידה אהוד ברק בסרבל לבן כשהוא מחזיק בידו אקדח שלוף ועומד על כנף המטוס, רגע לפני הפריצה, הפכה לימים לסמל בקמפיין הבחירות שלו לראשות הממשלה.
אמש בתם ההקרנה הוא אמר: "הסרט עשוי היטב ונאמן למה שקרה. הוא הצליח ליצור מתח למרות שמדובר באירוע שסופו ידוע מראש". ברק ביקש לתקן טעות היסטורית אחת בסרט. לדבריו מי שהגה את הרעיון להתחפש לטכנאים הבאים לתקן כביכול תקלה במטוס ואז להשתלט עליו היה רחבעם זאבי "גנדי" ז"ל ולא הוא. 
בסרט היו כמה קטעים שנראו משעשעים וגרמו אף לצחוקים בקהל. על כך אמר ברק: "שום דבר בפעולה לא הצחיק. היה מתח כשאתה יודע שמטען של 3 ק"ג חומר נפץ שהוטמן בזנב המטוס יכול להעלות אותו בתווך שנייה בלהבות".
"שואלים אותי לא פעם האם מבצע כמו 'סבנה' יכול לחזור", אמר ברק והשיב: "התשובה שאי אפשר לחזור על אותו הדבר כי ההיסטוריה לא חוזרת על עצמה. יהיו לנו גם כשלונות כי היריב משתנה ולומד כל הזמן אבל צריך לשמר את הרוח הבלתי רגילה של הלוחמים בהכנתם לאתגרים של היום ומחר. נאחל לכולנו שלא נזדקק לכך".
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחתם את הערב, סיפר על פציעתו במהלך המבצע לשחרור החטופים. "סבנה בשבילי זו חוויה כואבת. הרגע הקשה ביותר היה כשעמדנו על הכנף ודלת המטוס פוצצה ועפה לכיווננו. פרצנו פנימה והכדורים שרקו  סביבנו ומולנו היתה מוטלת אשה צעירה שמוטה לפנים, אחת הנוסעות שספגה כדור". 
"החשש הגדול ביותר שלנו היה שהמחבלים יפעילו חומרי נפץ והחשש השני שלנו היה שנהרוג נוסעים ללא צורך. על החשש הראשון התגברנו עם אקדחים". כדי להתגבר על המחבלות שאיימו לפוצץ את המטוס הסתערו נתניהו ואנשי צוותו על אחת המחבלות תרז חלאסה. "משכתי לה בשערות ונשארתי עם פאה ביד",סיפר נתניהו. "תפסתי אותה שוב וצעקתי באנגלית אפה החומר נפץ. מרקו אשכנזי איש הצוות שלי הלם בה עם אקדח טעון וכתוצאה מהמכה נפלט כדור שחדר לי ליד. הוא הלם בה וגם בי".
באותו רגע, סיפר נתניהו, הפעולה הסתיימה עבורו. הוא הוצא מהמטוס והושכב על האספלט.
אחיו יוני נתניהו ז"ל, שנפל לימים במבצע אנטבה, והתווכח עם ביבי מי יקבל את הזכות להשתתף במבצע אך הפסיד, ניגש אליו במהירות וכשהבחין שמדובר בפציעה קלה  יחסית אמר: "אתה רואה, אמרתי לך שאתה לא צריך ללכת", סיפר נתניהו.
בסיום דבריו הוא פנה לנציג ממשלת בלגיה שישב בקהל ואמר: "אני רוצה להעביר באמצעותך מסר לקהילה הבינלאומית. שלאיש לא יהיה ספק בנחישות  של ישראל להגן על עצמה. מה שהיה נכון בסבנה נכון גם היום".
 את הסרט יצר והפיק נתי דינר. הבמאי הוא רני סער והתסריטאי משה זונדר. הסרט ישודר בקשת ב-8.9