יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (ראשון) בראיון לגל"צ, לקלטת ששודרה בערוץ 2 בה טען שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, כי הוא ונתניהו ביקשו לתקוף את מתקני האיראנים בשנת 2010, אך הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי אמר כי צה"ל לא השלים את ההכנות.



בפתח דבריו אמר ליברמן, שהיה שר החוץ באותה התקופה עלייה דיבר ברק: "יותר מהופתעתי על הפרסום, דיונים שהיו אמורים להיות סוד כמוס נידונים בתקשורת, ברק משדר שהוא פטפטן, לא רציני ולא אמין וזו אולי בין היתר אחת הסיבות שאיראן מחובקת ע"י הקהילה הבינלאומית ואנחנו, ישראל, נדחקנו לפינה".



על הפרסום של התכנים בתקשורת אמר ליברמן: "זה לא הפרסום הראשון, לאורך כל השנים האחרונות קיקשקנו הרבה בתקשורת על הנושאים הכי רגישים. אך הדברים האלה אמורים להיות נידונים רק בפורומים הכי סגורים, זה לא רק בהקשר האיראני, כמה פעמים רצנו להתנצל בפני ארצות הברית לאחר שהדברים הכי רגישים בדיונים בינינו דלפו החוצה? התרבות שעל הכל מותר לדבר על מנת לקבל כותרת בעיתון בעייתית".

"הציבור לא צריך לדעת"

כמו כן הדגיש שר החוץ לשעבר כי הציבור לא צריך להכיר את התכנים האלה: "בטח שהציבור לא צריך לדעת, בטח שלא חמש שנים אחרי. אלה דברים שלרוב לא יוצאים החוצה, גם לא אחרי 40. החשיפה בעצם מעלה שאלה - עד כמה הישראלים יכולים להיות שותפי סוד וניתן לחלוק איתם מידע? זה מעיד עלינו משהו. העובדה היא שגם ברק שהבין מהי החומרה של המעשה וניסה לעצור את הפרסום הצנזור הצבאי, אך הוא לא הצליח". 
 

לבסוף ביקש ליברמן להדגיש: "אני לא מתייחס לנכונות הפרסומים או האימות שלהם או לעמדה כזו או אחרת. 

היועץ לביטחון לאומי בשנים הללו, דוקטור עוזי ארד, התייחס גם הוא בגל"צ לתוכן הדברים, והוסיף בראיון כי מדובר במחדל. לדבריו, לא ייתכן כי ראש הממשלה והשרים הבכירים הבכירים תומכים בתקיפה והיא לא יוצאת לפועל. "נשאלת השאלה למה הם לא הפעילו את כל משקלם", הוא אמר, "השאלה הזאת חשובה היום כי אם באמת איראן תהיה במצב שיש לה אופציות לפריצה לגרעין ולהשגת גרעין - הרי זה גדול כישלונות המדינה".

ביקורת על הצנזורה הצבאית

בעקבות הפרסום של הקלטות, נשמעה ביקורת בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת על הצנזורה הצבאית. בתוך חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יואב קיש(ליכוד) מתח ביקורת על פרסום עדויות שר הביטחון לשעבר ברק, מהן עולה לכאורה כי בתחילת העשור חתרו הוא ונתניהו לפעולה באיראן, אבל יעלון ושטייניץ שאמרו לנתניהו כי יתמכו בקידום הפעולה, התנגדו לאחר שקיבלו סקירה על הסיכונים.

"ביום שישי נחשפנו לדיוני הקבינט בנושא תקיפת מנע באיראן דרך סיפורו של אהוד ברק, דאז שר הביטחון. פרסום הדיונים נעשה באחריות הצנזורה ואהוד ברק. הצנזורה טעתה בכך שאישרה את פרסום הספר בנושא", אמר ח"כ קיש.

הוא הוסיף כי "הדיווחים מהפורום הכי רגיש במדינה וחשיפת מידע בנושא שעדיין מהווה איום מרכזי על מדינת ישראל פוגע בביטחון המדינה. לא ברור לי מה הרווח הפוליטי שניסה אהוד ברק להשיג בדיווחים אלו וטוב נעשה אם נחדל עם 'קשקשת ברשת'".

חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אורן חזן (ליכוד) הודיע כי יפנה היום ליו"ר הוועדה ח"כ צחי הנגבי, מנהל הוועדה, ויבקש לזמן את הצנזורית הראשית לברור כבר השבוע, כדי שתסביר מדוע ניתן היתר לאהוד ברק לפרסם את זכרונותיו הנוגעים לגרעין האיראני בספר ומדוע אפשרו להשמיע את הקלטות בשידור.

"הצנזורה הצבאית אמורה למנוע פרסום סודות מדינה ופרטים שעלולים לפגוע בביטחון המדינה. נראה לי שבמקרה שלפנינו נחצו שני הקווים והודלף מידע מסווג מתוך הפורום הסודי ביותר של מדינת ישראל. אי אפשר לעבור על כך לסדר היום. בעיני זה על גבול בגידה ויש לזמן בבהילות את הצנזורית הראשית כדי לתת הסברים", אמר ח"כ חזן.

חזן מבקר גם הוא: "פופוליזם זול"

"זה סיפור הזוי. צריך לטפל בזה בחומרה, גם בברק עצמו שנתן לזה יד בשביל פופוליזם זול ולחזור לכותרות הוא מוכר את סודות המדינה. בעיני הצנזורית צריכה ללכת הביתה. אם התכתבויות שלא היו קשורות לפרטים מבצעיים ממבצע אנטבה פורסמו אחרי עשרות שנים, בעוד שלדבר על היכולת של ישראל לתקוף או לא לתקוף באיראן כשהסכנה הגרעינית האיראנית עדיין מרחפת מעלינו, זה פרצה בטחונית חמורה ונזק ממשי למדינת ישראל. אלה קלטות ראשוניות מתוך ספר שלם. לך תדע מה עוד מצפה לנו, הוסיף ח"כ חזן.

כזכור, בקלטת שפורסמה אתמול בחדשות ערוץ 2, אמר ברק כי תוכניות התקיפה באיראן נהגו ואושרו על ידו ועל ידי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו בין השנים 2009 ו-2010. ברק סיפר כי כשהוצגה התוכנית בפני פורום השמינייה, שמונת השרים הבכירים, "היו אלו דווקא השרים הניציים ביותר, יעלון ושטייניץ שפשוט נמסו". 
 
מהרגע שנעשה ברור כי יעלון ושטייניץ לא לגמרי תומכים בתוכנית התקיפה, איבדו נתניהו וברק את הרוב בפורום השמינייה, מה שהכריח אותם לגנוז את היוזמה, הסביר ברק. 
 
על פי ערוץ 2, אהוד ברק ניסה למנוע את שידור ההקלטות, בטענה כי מדובר בהפרת חוקי הצנזורה הצבאית.  למרות זאת, אישר הצנזור הצבאי את ההקלטות לשידור.
 
יעלון ושטייניץ סירבו להגיב על טענותיו של ברק. לשכותיהם של שני השרים הגיבו בהצהרה המכריזה כי אין בכוונתם להגיב לידיעות על המתרחש בישיבות ממשלה רגישות ותהו כיצד אשרה אותם הצנזורה לשידור. ההקלטות של ברק נעשו זמינות לערוץ 2 בעקבות הוצאתו לאור של הביוגרפיה החדשה של אהוד ברק, "מלחמות חיי: שנכתבה בידי אילן כפיר ודני דור.