שר הכלכלה אריה דרעי ממשיך להערים קשיים בדרך לאישור מתווה הגז. במפגש עם תא כתבי הכנסת הפתיע היום (רביעי)  דרעי כשאמר כי הוא נוטה שלא לחתום על סעיף 52, המעניק לו את סמכויותיו של הממונה על ההגבלים העסקיים במתווה הגז, אלא להמתין למינוי של ממונה חדש כדי שהוא יטפל במתווה.
"היום אני נוטה לכך שגם אם מתווה הגז יאושר בכנסת, אני מעדיף שהממונה החדש על ההגבלים שייכנס לתפקידו יטפל בנושא", אמר דרעי במפגש עם הכתבים.   

לדבריו הוא אינו יודע האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא בשבוע הבא את מתווה הגז לאישור הכנסת, אך העריך כי אם יובא המתווה צפוי לו רוב, וסיפר כי אתמול שוחח עם יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן שהודיע לו שסיעתו תתמוך במתווה.

הודעתו של דרעי כי יחכה לממונה החדש על ההגבלים העסקיים ולא יחתום בעצמו על סעיף 52 תעכב את אישור מתווה הגז בכחודשיים לפחות. דרעי עצמו העריך בשיחה כי יחלוף לפחות חודש עד למינויו של ממונה חדש על ההגבלים. הממונה החדש יצטרך ללמוד את המתווה החדש ולפנות לבית הדין להגבלים. 

 בתגובה לדברי דרעי, תקף אותו ח"כ איתן כבל: "הגיע הזמן שהוא יחדל מחיפושיו אחר סולמות לרדת מהם ויחליט להיות מי שהוא טוען שהוא – נציג השקופים והשקופות בכנסת". 

"קודם הוא דרש את אישור מליאת הכנסת לפני שיחתום על סעיף 52, ועכשיו הוא נושא את עיניו אל עבר מינויו של ממונה חדש על ההגבלים העסקיים, מתוך תקווה שהממונה החדש יאשר את המתווה כפי שהוא", הוסיף כבל.

הקואליציה הסכימה: מספר השרים יגדל ל-21

בתוך כך, מספר השרים בממשלה יגדל ל-21 לאחר שכולנו, ש"ס והבית היהודי הסכימו כי הליכוד יוכל למנות שר חדש במקומו של דני דנון, שהממשלה צפויה לאשר מחר את מינויו לשגריר ישראל באו"ם, וזאת בנוסף לצרופו הצפוי של יעקב ליצמן לשר הבריאות במשרה מלאה.

 לשולחן יתווסף כסא נוסף. ישיבת ממשלה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 

מחר אמורה מועצת גדולי התורה של יהדות התורה להתכנס ולדון בהחלטת בג"צ המורה למנות את סגן שר הבריאות ליצמן לשר במשרה מלאה או להורות לו לפרוש מתפקידו. ההערכה היא כי מועצת גדולי התורה תאשר את המינוי.
 
בתוך כך תתבקש הממשלה לאשר מחר במשאל טלפוני את מינויו של השר דני דנון לשגריר ישראל באו"ם. במפגש הדגשי השר דרעי כי למרות שהדבר יביא להגדלת מספר שרי הממשלה, כולנו, ש"ס וגם הבית היהודי החליטו לאפשר את צרופו של ליצמן שלא על מכסת השרים של הליכוד.
 
 "הרב ליצמן סיפר לי כי שר האוצר כחלון טלפון אליו אמש והודיע לו כי מבחינתו מינויו לשר לא יהיה על חשבון מכסת השרים של הליכוד. גם אני וגם בנט הצטרפנו לכך ולא נתנגד שהליכוד יצרף שר נוסף במקום דנון, גם לאחר אישור מינויו של ליצמן לשר בממשלה".


"זה לא פייר מה שעשיתי לנתניהו" 

דרעי התייחס להתפטרותו של הממונה על ההגבלים דייוויד גילה, שתיכנס לתוקפה ב-1 בספטמבר, כ-שלושה חודשים לאחר ההתפטרות, כשבעצם בתקופה זו הוא מסרב לחתום על מתווה הגז: "מי שהתפטר היה צריך להתפטר מידיית. זה מצב לא בריא שאתה לא יכול להילחם נגדו, בגלל הרצון שלי לא לפגוע בו. זו טעות שהיא לא טובה ותקדימית".

 "רה"מ צודק, אבל זה היה מחוסר ברירה". נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


לשאלת הכתבים התייחס דרעי ל"הפתעה" שהכין לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפני כחודש וחצי, כשהדהים אותו בישיבת הקבינט והודיע לו כי אין בכוותנו לחתום על מתווה הגז.
"נתניהו צדק, זה לא פייר מה שעשיתי לו. נתניהו מילא את כל התנאים שהצבתי לשינוי מתווה הגז. אבל בסופו של דבר עשיתי את זה  מחוסר ברירה כי אם הייתי מודיע קודם שלא אחתום - לא היו מאמינים שאין פה תרגיל משולב ביני לבין נתניהו. אני מלא התפעלות שנתניהו שלט אז בכעסו עלי", סיפר דרעי. 

"טעיתי כשלא התעקשתי על אחדות, הייתי בהלם שליברמן לא נכנס" 

דרעי העריך במהלך המפגש עם כתבי הכנסת כי הממשלה תחזיק מעמד לפחות עד תחילת 2017, וכי תקציב המדינה יעבור בסוף נובמבר בתמיכת חברי הכנסת של הקואליציה. "ההתנהלות קשה אבל אני לא רואה בשנה הקרובה אפשרות להקדמת הבחירות ל-2016. ממשלה יכולה ליפול באי אישור התקציב או עם 61 שממליצים על ראש ממשלה אחר, ואפשרות כזו איני רואה כיום".  
 
עוד הוסיף כי הוא מודה שטעה כשמייד לאחר הבחירות לא התעקש על הקמת ממשלת אחדות לאומית. "ראיתי את ליברמן ידידי כחלק מגוש של ממשלה עם 67 והיה פה ניגוד עניינים. אם היינו מכניסים את הרצוג כולם נלחמים על תיק החוץ שמרתי על פרופיל נמוך, אמרתי לעצמי שקודם ליברמן יכנס ואחר כך נראה מה עם האחרים. הייתי בהלם והופתעתי שליברמן לא נכנס".
 
"אני לא רואה כיום סיכוי שליברמן או לפיד יכנסו לממשלה.  אין ספק שהסיכוי להרחבת הממשלה עם המחנה הציוני קטן משמעותית ממה שהיה אבל הוא לא חסר סיכוי. ב"המחנה הציוני" יש רצון מצד שני המנהיגים (נתניהו והרצוג) להכנס לקואליציה אבל רצון לבד לא מספיק".