ישראל, ארצות הברית ועוד מספר מדינות תומכות ישראל פועלות מאחורי הקלעים של הוועידה השנתית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כדי למנוע דיון בהצעת החלטה של מדינות ערביות בראשות מצרים בנושא "יכולותיה הגרעיניות של ישראל".



על פי ההצעה, סבא"א צריכה לדרוש מישראל לפתוח את הכור הגרעיני בדימונה, שבו, לפי פרסומים זרים, ישראל מפתחת חומרים בקיעים לנשק גרעיני, לפיקוח של הסוכנות.



ההצעה הוגשה ומונחת, כמו כל שנה, על סדר יומה של הוועידה. בשנים קודמות התקיים דיון בהצעה, שהתקבלה ברוב קולות, אף שאין לה תוקף מחייב. הוועידה השנתית של סבא"א מכונסת השבוע במטה הסוכנות בווינה.



לפני כשלושה שבועות ביקרו ראש המועצה לביטחון לאומי יוסי כהן ושליחו המיוחד של ראש הממשלה, עורך הדין יצחק מולכו, בקהיר ונפגשו עם שר החוץ של מצרים ואישים נוספים. הם ניסו לשכנעם שעל רקע המצב במזרח התיכון והיחסים האסטרטגיים והביטחוניים המתפתחים בין מצרים לישראל על רקע המאבק בטרור של המדינה האסלאמית בסיני ונגד הזרוע הצבאית של חמאס, לשנות במעט את עמדתה של מצרים.



נציגי ישראל הציעו שמצרים ומדינות הליגה הערבית שנתמכות גם בידי הגוש המוסלמי והמדינות הבלתי מזדהות יניחו את נוסח ההחלטה אך יסכימו שלא יתקיים בה דיון. לפי שעה לא ברור עדיין אם ישראל תצליח במשימה. החלטה על כך צפויה להתקבל מחר (חמישי).



היום אחר הצהריים אמור לנאום בוועידה ראש משלחת ישראל, המנכ"ל החדש של הוועדה לאנרגיה אטומית זאב שניר. בנאומו הוא צפוי לחזור על העמדות המסורתיות של ישראל כי היא תהיה מוכנה לקיים דיון על פירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני רק לאחר שמדינות האזור יכירו בה, יחתמו עמה על הסכמי שלום וסידורי ביטחון. בנאומו הוא ישוב ויזכיר את מדינות האזור שהפרו את מחויבותן לסבא"א וניסו לייצר נשק גרעיני: עיראק, לוב, סוריה ואיראן.