זהירות, סלמונלה בעופות הנמכרים בישראל: במהלך דיון שהתקיים היום (חמישי) בוועדת הבריאות של הכנסת במסגרת "רפורמת הקורנפלקס" בחוק ההסדרים, אמר ד"ר רוני סורקיס, וטרינר ראשי ברשת שופרסל כי "ידוע שבמדינת ישראל רוב העופות מכילים סלמונלה".



ד"ר סורקיס הוסיף: "אנחנו מקפידים ככל שיכולים, אבל משרד הבריאות בא עם תקשורת ומנגח אותנו והדבר אינו ראוי".



אלי גורדון, מנהל שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, אמר בתגובה : "חומרי גלם יכולים להיות מזוהמים לכל אורך הדרך של הכנה ואספקה. ייתכן מאוד שעוף כזה או אחר יכיל...", חברי הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), איציק שמולי (המחנה הציוני) ומאיר כהן (יש עתיד) קטעו את דבריו ואמרו: "אבל הוא מדבר על הרוב!"



ד"ר יוני ינון, משירות המזון הארצי במשרד הבריאות הסביר: "בעופות יש סלמונלה, וחיידקים נוספים, לכן חובה לבשל אותם. יש תכנית לאומית להפחתת החיידקים וזה קיים בכל העולם, בכל דרך נתונה מסבירים לציבור על נושא הסלמונלה. זה קיים בעופות גולמיים, אין לצרוך אותם ללא טיפול תרמי".



לשאלתה של שרת הבריאות לשעבר, ח"כ גרמן: "אם ברוב יש סלמונלה, צריך להחרים את הכל. הגעת לעופות בחנות מכולת... מצאת סלמונלה, מה תעשה? אתה לא עושה עם זה כלום?", ענה ינון: "אנחנו לא מחפשים טיפול ברמת המשווק. רק ברמה הלאומית, לולים וכו'".



ח"כ כהן שאל: "איפה נכשלנו בכך שיש על המדף סלמונלה?" וח"כ אלאלוף (כולנו) אמר לינון: "דבריך עוד יותר מקוממים, אולם אני משוכנע שאתם לא מאפשרים מכירה עם כמות סלמונלה מסוכנת".



הדיון עסק בעיקר בהסרת עיכובים וחסמים ביורוקרטיים ובפישוט תהליכי ייבוא של מזון "יבש" לישראל. על פי הצעת החוק, עשויה הרפורמה להביא להפחתת מחירי המזון לצרכן.



עם זאת, על פי המוצע, יתבצע פיקוח מוקפד על תקינות ואיכות המזון בתהליכי הייצור, היבוא, היצוא והשיווק של מוצרי מזון, בפרט אלה הנחשבים "רגישים" כמו בשר ומוצריו, תוספי תזונה, מזון לצרכים בריאותיים מיוחדים ועוד. על פי ההצעה, תוחמר ענישת יצרנים, יבואנים ומשווקים שלא יעמדו בדרישות החוק.