ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין מתח היום (שני) ביקורת על הכוונה לשנות את הוראות הפתיחה באש בניסיון להתמודד עם טרור האבנים.



"הוראות פתיחה באש מקלות - האם הם יעצרו את טרור האבנים ובקבוקי התבערה?", שאל דיסקין בפוסט מנומק שפרסם הבוקר בדף הפייסבוק שלו.



"סוף מעשה במחשבה תחילה וגם שימוש בהרבה ניסיון. מי שחושב שיד קלה יותר על ההדק בדמות הוראות פתיחה באש מקלות, תגרום להפסקת טרור האבנים – טועה", כתב דיסקין.



לדבריו הדיונים שמתקיימים היום, הוראות פתיחה באש, קנסות להורים, חקיקה נגד מיידי אבנים ועוד, התקיימו כבר מאות פעמים בעבר.



"תופעות מתמשכות של זריקות אבנים, בקבוקי תבערה, פיגועי דריסה, דקירות ועוד, מעידות בדרך כלל על אווירה עממית קשה הנובעת מסיבות שונות ומורכבות", כתב דיסקין.



לדבריו הרקע לאירועים הוא מצוקה כלכלית או תגובה לאירוע או פיגוע קשה, מתח בהר הבית, הסתה, תסכול ובעיקר היעדר תקווה."אין טעות גדולה יותר משפיכת דם נוסף ובמיוחד של אזרחים. נהפוך הוא. זה רק מסלים ומחמיר את המצב", הדגיש ראש השב"כ לשעבר.



עוד ציין דיסקין כי בשבועות הראשונים של האינתיפאדה השנייה בתקופת ההפגנות ההמוניות, זריקות האבנים המסיביות וידויי בקבוקי התבערה, יחס ההרוגים בין ישראלים לפלסטינים היה קרוב ל -15:1 "לטובת" ישראלים.



"דם לא הופך למים"



לדברי דיסקין השימוש בנשק חם נגד ההפגנות ההמוניות וידויי האבנים של אזרחי ישראל הערבים גרם לנזק מתמשך וקשה עד עצם היום הזה.



"האם זריקות האבנים נפסקו? נהפוך הוא. הכלל במזרח התיכון הוא ש'דם לא הופך למים'. זה פתגם ערבי ידוע המבוסס על היסטוריה ארוכה. מה שקיבלנו היה 'אווירת נקם', שנוצלה על ידי ארגוני הטרור השונים, שהפכה לתופעה של פיגועי התאבדות קשים ביותר, שלצורך עצירתם נדרשו שנים של יד קשה, סיכולים ממוקדים, אלפי מעצרים ודם רב מאוד בשני הצדדים".



דיסקין הזכיר כי גם בתקופת "האביב הערבי" משטרים שהפעילו יד קשה כנגד המפגינים ושפכו דם רב התמוטטו במהירות. "זה הגביר את אש המהפכה כפי שקרה במצרים וסוריה ותוניסיה", הוסיף דיסקין.



"גם בישראל כבר הבינו בעבר שככל שיהיו יותר אזרחים ונערים הרוגים (שמטבע הדברים הם בדרך כלל המעורבים באירועים אלו) המצב רק יסלים. אני משוכנע שראשי המערכת הביטחונית היום, יודעים את זה היטב", הוסיף דיסקין.



ראש השב"כ לשעבר הציע כי "על כל הפוליטיקאים הפופוליסטים שמוכרים לציבור סיסמאות זולות של 'הוראות פתיחה באש מקלות' ו'יד קשה', לשקול שוב את המדיניות שלהם, כי היא תעלה לנו ביוקר".