ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשו היום (שני) במוסקבה וסכמו על מנגנון תיאום בין ישראל לרוסיה בכל הקשור לנעשה בסוריה.



ככל הנראה מנגנון התיאום יכלול תיאום פעולות ישראל נגד טרור, חילוף מודיעין ופעולה נגד הקמת תשתית טרור איראנית ברמת הגולן.



בתום פגישה ממושכת בין השניים, אמר נתניהו כי רוב השיחה הוקדשה למצב הביטחוני המורכב בגבול הצפון. "הבהרתי את מדיניות ישראל לסכל העברות נשק משטח סוריה לחיזבאללה ושנית גם לגביי ניסיונות אירן להקים חזית טרור ברמת הגולן. המטרה שלנו היא למנוע אי הבנות בין כוחות צה"ל לכוחות רוסיים. נקבע מנגנון מוסדר כדי למנוע אי הבנות אלה". סיכם נתניהו.



ראש הממשלה נתניהו עדכן את הממשל האמריקאי בדבר תכנית הפגישה עם פוטין כדי למנוע מחלוקות נוספות סביב סוריה שהפכה לנושא רגיש בין המעצמות.



בפתח הפגישה אמר נתניהו לפוטין: "לישראל ולרוסיה אינטרס משותף להבטיח את היציבות במזרח התיכון. אני כאן בגלל המצב הביטחוני, שהולך ונעשה מורכב בגבולנו הצפוני. כידוע לך, בשנים האחרונות וביתר שאת בחודשים האחרונים, איראן וסוריה מחמשות את ארגון הטרור הקיצוני האסלאמי ״חיזבאללה״ בנשק מתקדם, שמכוון כלפינו. כבר נורו נגדנו, במהלך השנים, אלפי טילים ורקטות על ערינו. במקביל, איראן, בחסות הצבא הסורי, מנסה לבנות חזית טרור שנייה נגדנו מהגולן".



"שלא תהיה שום אי הבנה בין כוחותינו"


"המדיניות שלנו היא לסכל את העברות הנשק הללו וכן למנוע יצירת חזית טרור ופיגועים נגדנו משטח הגולן. בנסיבות הללו חשבתי שחשוב מאוד שאבוא הנה, גם כדי להבהיר את מדיניותנו וגם לאפשר שלא תהיה שום אי הבנה בין כוחותינו. בנימהה אישית וגם בנימה לאומית - בכל המגעים בינינו, גם כשהסכמתי וגם כשלא הסכמנו, השיח בינינו תמיד התנהל מתוך כבוד הדדי ומתוך פתיחות. אני בטוח שכך יהיה גם הפעם".



נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבטיח לנתניהו כי פעולותיה של רוסיה באזור יהיו "אחראיות": "אנו אף פעם לא שוכחים שבמדינת ישראל גרים הרבה מאוד יוצאי ברית המועצות לשעבר ויש לכך השלכה מיוחדת על היחסים בין שתי המדינות. כל פעולותיה של רוסיה באזור היו תמיד מאוד אחראיות. אנו מודעים לעניין של ההפגזות נגד ישראל ומגנים כל הפגזות כאלה".



בסביבת נתניהו יודעים שפגישתו עם פוטין לא תשנה את מדיניות רוסיה בסוריה אולם מעוניינים להתריע על חומרת האיום הנשקף לישראל כתוצאה ממעורבות זו ולצורך כך גם הרמטכ"ל גדי אייזנקוט וראש אמ"ן צורפו לנסיעה.



החשש במערכת הביטחונית הוא שכניסת כוחות רוסיים תגביל את פעילות צה"ל נגד ארגוני טרור וכי כוחות רוסיים ייפגעו בתקיפות אפשריות של חיל האוויר.



הפגישה בין נתניהו לפוטין מגיעה כשברקע אמירתו של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי לשר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי תמיכתה של רוסיה בשלטונו של אסד בסוריה "עלולה להחריף ולהאריך את הסכסוך".