שגריר ארה"ב בישראל בימי כהונתו של יצחק רבין כראש ממשלה, מרטין אינדיק, העניק ראיון מיוחד ל"מעריב סופהשבוע". בפתח הראיון, אני מזכיר לו ציטוט שלו מהימים שלאחר הרצח. ״איבדנו את הידיד הגדול ביותר של אמריקה בישראל. אבל המורשת שלו של יחסים חזקים בין ארה״ב לישראל בלי ספק תימשך בעשורים הבאים״.



שאלתי אותו: אז זהו? ב״עשורים הבאים״ התכוונת לשני עשורים?


אינדיק צוחק. ״זה החזיק מעמד שני עשורים״. אחר כך הוא כבר לא צוחק. ״זו התפתחות מאוד עצובה, טרגית״, הוא אומר בהתייחס ליחסים העכורים בין ממשלת נתניהו לממשל הנשיא אובמה. "רבין", אומר אינדיק, ״היה מתהפך בקברו בגלל זה, יותר מאשר על כל דבר אחר״. אינדיק מסביר כי רבין ראה את היחסים עם ארה"ב "בתור קו ההגנה השני של ישראל", הוא מדגיש, לא פחות, "יחסים, חשובים במידה קריטית, לכל מה שישראל עושה, בין אם זה שלום או מלחמה נגד איראן".



ויש שחיקה בהבנה של ישראל את חשיבותם של היחסים האלה?
״זה משהו בין נתניהו לבין נשיאים אמריקאים. היו לו יחסים גרועים עם קלינטון - ורוב הישראלים יסכימו היום שקלינטון היה ידיד גדול של ישראל - ויש לו יחסים רעים עם אובמה. היו לו גם יחסים לא טובים עם ממשל בוש האבא. בתקופה מסוימת הפך אותו ג׳יימס בייקר לאישיות לא רצויה בוושינגטון״.



כשהוא מתבקש לנבא מה היה אומר רבין לנוכח גל הטרור הנוכחי השוטף את ארצנו, השגריר לשעבר מסביר:" רבין הבין שכדי לחיות יחד צריך להיפרד מתוך כבוד הדדי. ואנחנו כל כך רחוקים משני הדברים האלה. הפרדה הפכה כמעט בלתי אפשרית אם לא בלתי אפשרית בכלל. ואתה רואה את התוצאה של האין הפרדה, כשכל ישראלי חשוף לכל פלסטיני עם סכין. ואתה גם רואה את התוצאה של חוסר כבוד הדדי - הידרדרות היחסים, כשאנשים בשני הצדדים אינם מאמינים שיש לצד השני איזושהי כוונה ביחס אליהם, חוץ מאשר הכוונה הרעה ביותר״.



הראיון המלא מחר ב"מעריב סופהשבוע"