ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא היום (רביעי) לברלין לקראת פגישתו עם קנצלרית גרמניה, אנגלה ומרקל ועם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, בה ידונו השניים על המצב הביטחוני השורר באזור. 

טרם ההמראה אמר ראש הממשלה: "אני יוצא עכשיו לברלין להיפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, להזמנתה. אנחנו נדון עם מנהיגת אחת המדינות החשובות באירופה על המצב כאן, על הצורך להפסיק את ההסתה הפלסטינית וגם על נושאי ביטחון מרכזיים שגרמניה מסייעת לישראל בהם. גרמניה היא שותפה חשובה מאוד לישראל בביטחון הלאומי שלה".

נתניהו גם התייחס לפגישה עם קרי מחר: "מחר אפגוש את מזכיר המדינה ואדון איתו על דרכים להרגיע את המצב. אני כמובן אחזור ואבקש ממנו לדרוש מאבו מאזן להפסיק את ההסתה שהיא המקור לפיגועים הרבים שאנחנו רואים כאן. כדי להפסיק את ההרג צריך להפסיק את ההסתה". בתחילת השבוע אמר ראש הממשלה כי בשיחה עם קרי לא יהיו שום מחוות כלפי הרשות הפלסטינית, אלא רק דרישות.

בתקופה האחרונה שררה מתיחות בין ירושלים לבין מחלקת המדינה בעקבות דברים של דוברו של קרי, ג'ון קירבי, שהאשים את ישראל בהפרת הסטטוס קוו בהר הבית ושזאת הסיבה לפרוץ האלימות. מאוחר יותר חזר בו קירבי, ותיקן את הדברים בטוויטר. "לא התכוונתי לקבוע כי הופר הסטטוס קוו בהר הבית/בחראם אל שריף", כתב. הוא הוסיף כי "אנחנו מברכים על המחויבות של ישראל ושל ירדן לשמירת הסטטוס קוו במקום".

בשיחה שנערכה בין ראש הממשלה לבין קרי, חזר מזכיר המדינה על כך שלישראלים יש את הזכות להגן על עצמם נגד כל אלימות כלפי חפים מפשע, בעיר העתיקה בירושלים ובכל מקום. עוד אמר קרי כי הפלסטינים חייבים להפסיק את ההסתה וכי היו"ר אבו מאזן חייב לגנות את האלימות בקול רם וברור.

בתוך כך, בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, הודיע היום שלא תהיה פגישת פסגה בין נתניהו ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך ביקורו של קרי באזור.

ראש הממשלה צפוי להיפגש במהלך הביקור גם עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני.

"לא הייתה לי שום כוונה לפטור את היטלר מהאחריות להשמדת יהודי אירופה"

נסיעה של נתניהו באה לאחר הסערה שגרמו דבריו על כך שהמופתי של ירושלים בעת מלחמת העולם השנייה, חאג' אמין אלחוסייני, הוא שיזם את השמדת יהודי אירופה ולא אדולף היטלר. ראש הממשלה התייחס לסערה לפני ההמראה לברלין ואמר: "זה אבסורד. לא הייתה לי שום כוונה לפטור את היטלר מהאחריות השטנית שלו להשמדת יהודי אירופה. היטלר הוא האחראי לפתרון הסופי להשמדת ששת המיליונים, הוא קיבל את ההחלטה".

לדברי נתניהו, "באותה מידה זה אבסורד להתעלם מהתפקיד שמילא המופתי, חאג' אמין אל חוסייני, פושע מלחמה, שבעידוד והמרצת היטלר, ריבנטרופ, הימלר ואחרים, להשמיד את יהודי אירופה".

נתניהו המשיך ואמר כי יש על כך יש עדויות רבות, לרבות העדות של סגנו של אייכמן במשפטי נירנברג, לא עכשיו אלא אחרי מלחמת העולם השנייה, שלדבריו סיפר כי המופתי מילא תפקיד בהחלטה להשמיד את יהודי אירופה. 

עוד אמר נתניהו כי המטרה שלו לא הייתה לפטור את היטלר מהאחריות שהוא נושא בה, אלא להראות שאבי האומה הפלסטינית אז, ללא מדינה וללא מה שקוראים "הכיבוש", ללא שטחים וללא התנחלויות, כבר אז שאף בהסתה שיטתית להשמיד את היהודים. "לצערי, חאג' אמין אל חוסייני הוא עדיין דמות נערצת בחברה הפלסטינית, הוא מופיע בספרי הלימוד ומורם כאבי האומה וההסתה הזאת שהתחילה אז איתו, הסתה להרג יהודים – נמשכת. לא באותה מתכונת אך במתכונת אחרת והיא שורש הבעיה. כדי להפסיק את הרצח צריך להפסיק את ההסתה".

"מה שחשוב הוא להכיר בעובדות ההיסטוריות ולא להתעלם מהן, לא אז ולא היום", סיים ראש הממשלה.