טקס האזכרה הממלכתי במלאות 20 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל התקיים היום (שני) בהר הרצל בירושלים.



בטקס נטלו חלק נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בני משפחת רבין ועשרות פוליטיקאים ומקורבים.


יובל רבין קרא קדיש על אביו, כאשר קריאת אל מלא רחמים הוקראה על ידי הרב הראשי לצה"ל. 



נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פתח את הטקס ואמר: "אנו מציינים היום 20 שנים לפרידה מיצחק, ומעט פחות מלאה רבין שהלכה אחריו בארץ זרועת מוקשים ויכלו להם. עד אותו לילה, עד אותן יריות שקיפחו את חייו ופצעו לדורות את עם ישראל. ההלוויה יצאה ב-6 בנובמבר מרחבת משכן הכנסת בירושלים אל ההר השקט והנורא הזה, הר הרצל".

"ראשיתו של מסע הלוויה בכנסת, משכנה של הדמוקרטיה הישראלית, שכן שלוש היריות לא פגעו רק ביצחק, אלא פערו חור בלב הדמוקרטיה הישראלית, מכתימות את פניה בכתם שחור משחור", הוסיף ריבלין.

הנשיא ייחד את נאומו לקשר בין יצחק רבין לבירת ישראל: "אנחנו עומדים בימים בהם יש מאבק בירושלים על ירושלים, ורבין, מגדולי לוחמיה ומשחרריה. מפקד חטיבת הראל בפלמ"ח, מצביא מלחמת ששת הימים ב-67' וגם רבין של אוסלו, הוא שפרץ לנו את הדרך לירושלים, הוא שאיחד אותה, הוא שציווה לנו תומכי אוסלו ומתנגדיו - לשמור על ירושלים".
"ב-92' הוא אמר בישיבתה הראשונה של הכנסת ה-13: 'ממשלה זו מאמינה שאין חילוקי דעות בדבר נצחיותה של ירושלים כבירת ישראל, העיר המאוחדת לעולם באחדות ישראל. הממשלה נחושה כי ירושלים אינה נושא למיקוח'".

"ירושלים אינה נושא לפשרה ואין שלום בלי ירושלים"
"גם בחלוף שלוש שנים מתחילת כהונתו", אמר הנשיא, "לא זע רבין מעמידתו העיקשת על ירושלים. ימים ספורים לפני הירצחו, הוא נשא דברים בחגיגות 3,000 שנים לירושלים, שנערכו בוושינגטון. הוא פנה לאזרחי ישראל ולעולם כולו, כשהוא בוטח וגאה ואמר על המילים שצריך לחזור עליהן: 'ירושלים שלי, היא מוקד געגועיו ומחוז חלומותיו של העם היהודי. היא החלום. אנחנו חלוקים בדעותינו מימין ומשמאל, יש לנו ויכוח על הדרך ולא על המטרה. מבחינתנו, ירושלים אינה נושא לפשרה ואין שלום בלי ירושלים'".
"מכובדיי, בתקופה קשה זאת, כאשר דורשים מאיתנו להרפות, יש כאלה שמכחישים את הקשר בין ההר לבית, בין ציון לציונות. בעת שמנסים להעמיד בספק את ריבונותינו עליה, בזמן שנדמה שהקווים האדומים מטשטשים, דווקא עכשיו עלינו להעלות על נס את ירושלים".

לדברי נשיא המדינה, רבין לא רק היה מצביא, הוא היה פרגמטיסט. הוא קבע לראשונה כי לא יהיה מנוס מהכרה באש"ף. הוא היה נכון לשלם מחיר כבד על זה. אולם הריאליסט שבו, מעולם לא כרסמו בירושלים המאוחדת והשלמה שלו. בחזונו המדיני הוא ראה את חשיבותה האסטרטגית והמדינית של ירושלים. הוא האמין שזה יערער את אחיזתנו בארץ. אידיאולוגית הוא האמין כי היא עומדת מעל כל האינטרסים ומעל מבחן הזמן".

"רבין וירושלים חוברו להם יחדיו. חלוקת ירושלים היא מכשול לשלום. 48 שנים הפכו מאז ששוחררה העיר. אתגר איחודה בפועל, ואתגרים רבים לפנינו, היום ברור לכולנו שלא נוכל להתעלם ממזרחה של ירושלים. לא נוכל להדחיק את קיומה. היום, בצל הדמים, ירושלים זקוקה באופן מיוחד לאוהביה. את אלה שיודעים בפשטות גדולה, שציונות בלי ציון היא קליפה ריקה. מאז ומתמיד היו דרושים אנשים שאינם ייראים. שחזקים לעמוד עליה. כמו מגיני החומות, כמו יצחק רבין ומשחררי העיר, היום ירושלים זקוקה לנו, לכולנו".

נתניהו: "

לאחר נשיא המדינה עלה לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר: "שבר גדול פקד את ביתנו הלאומי ביום שיצחק נרצח. אני יודע שזהו פצע שלא יגליד, אבל לא רק אתכם הימם הרצח הנפשע, הוא הותיר את כולנו חבולים ודואבים. רוצח יהודי רצח ראש ממשלה בישראל. נגדע מנהיג דגול של מדינת ישראל".

עוד אמר ראש הממשלה: "אנחנו מתגאים בצדק בהיותנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. ישראל היא מעוז של חופש וזכויות אדם במרחב עצום שבו שולטת החרב ורק החרב, אך גם דמוקרטיה משגשגת עומדת בפני רגעי משבר שמאיימים על יציבותה וערכיה. אנחנו ידענו רגעים כאלה במלחמות ובהכרעתן. לפני 20 שנה הצטרף אליהם הרגע המזעזע, שבו הושם קץ לחייו של רבין. היינו על סף תהום. האירוע הטראומתי של רצח ראש ממשלה, כמעט ביקע את חומותינו. זהו אינו תהליך קל. מבחינות מסוימות, הוא לא הסתיים עד היום. יש עד היום גורמים שקוראים תיגר על הדמוקרטיה".

נתניהו הבהיר בנאומו, כי אין הנחייה דתית שהיא מעל המדינה. לא מצד היהדות ולא מצד האסלאם או שום גורם אחר. "אין דבר כזה. דמוקרטיה חייבת להגן
על עצמה, לכן אישרתי מעצרים מנהליים גם כנגד יהודים. אנחנו נחושים להילחם בכל מי שנוקט אלימות, מי שמנצל את הדמוקרטיה כדי להיפרע מהדמוקרטיה. ובצד זאת, אני מאמין, שהרוב המוחלט של אזרחי ישראל, מאמינים שאנחנו צריכים לעמוד זה לצד זה, למרות חילוקי דעות".

לדברי ראש הממשלה, רק מתוך הראייה שאחים אנחנו, רק מתוך התפיסה הזאת, נבין את ישראל, שמאותגרת תמיד נגד כוחות רבים. "עכשיו זוהי העלילה והשקר נגד הסכין והאבן. מפגעים, באכזריות רצחנית, מתנפלים על אזרחים תמימים. הם מאמינים שאנחנו רוצים להרוס את מגדל אל אקצא, או שאנחנו מוציאים להורג ילדים תמימים.

"אנחנו נלחמים נגד הטרור והשקר. אנחנו פועלים למנוע פרובוקציות. אנחנו רואים מה עושים השיעים והסונים. כל אחד מבין את התפקיד של ישראל בשמירה על אתרי הפולחן. הבדיה הזאת הולידה את האלימות בשבועות האחרונים. תמיד היה לאויבנו תירוץ מוכן להשמדתנו. לפני הקמת המדינה ולאחריה, לפני מלחמת ששת הימים, ואחריה, לפני ההתנתקות ואחריה. לא נקבל את הרצחנות ולא את הצידוקים לה, בדיוק כמו שרבין לא קיבל זאת".

נתניהו הודה שלא הסכים עם יצחק רבין על כל דבר. "היינו חלוקים, אבל רבין הבין את התפיסה שגם כשאנחנו קורבן, אנחנו אשמים. מהר מאוד הוא התמודד עם גלי טרור אכזריים. ביסודו של דבר זה נשאר שורש הסכסוך. זה מה שמונע ממנו להיפתר. רבין ידע שהם רוצים לעקור אותנו ממולדתנו. הוא הבין שהפלסטינים ניזונים מהתחזקות האסלאם הקיצוני באזורינו. באוקטובר 94 אמר: 'גל עכור של אסלאם קיצוני מנסים לפגוע במשטרים שמוכנים לשלום עם ישראל. בזמן האחרון רואים את איראן עושה זאת'.

"רבין לא האשים אותנו בטרור המתגבר. אויבנו רואים בטרור כלי אסטרטגי, הם רוצים המשך שליחות דמים. בייסודו של דבר, הסיכוי היחיד לכך שהם ישנו את דרכם, שהם באמת ישלימו עם קיומנו, טמון בהבנתם שלא יוכלו לנו. זוהי הדרך לשלום אמת ובדרך הזאת אין קיצורי דרך. מול כל האתגרים, מול כל מה שמסביבנו, ישראל היא מדינה חזקה. כוחות הביטחון והאזרחים חזקים. ההסתה לא תחליש את כוח הרצון לחיות בארצנו, הטרור לא יכניע אותנו. מחולליו לא ניצחו בעבר ולא בעתיד. נושיט יד לשלום לכל מי שמכיר את זכותנו לחיות בשלום. רבין אמר: "נמשיך לחיות כאן. שום סכין, אבן, בקבוק תבערה או מוקש לא יכניעו אותנו. נפעל לפגוע באנשי הטרור".

דליה רבין: "אין לי ארץ אחרת, אך היא שינתה את פניה"

בתו של יצחק רבין, דליה, הסתפקה בנאום קצר בו ביקרה את התהליך שקורה במדינה: אמרה בטקס: "תודה למישהו בשמיים, שעצר את הגשם בשנה הזאת".

"מזה 20 שנה שדמך שפוך אבא, זועק אליי מחניון העירייה בת"א. מזה 20 שנה שקולך השבור אמא, מלווים אותי באשר אפנה. ואני חשבתי שהחושך שירד על המשפחה, יביא להתפכחות שהיריות בכיכר היו יותר מכל, קריאת תיגר על הדמוקרטיה".

רבין הוסיפה: "אבל בעוונותיי, תמימה הייתי. מאז אני מתמודדת עם שנאה חשוכה שהולכת וגודלת בשיח הציבורי. האש הזאת, שאוכלת כל חלקה טובה, ניזונה מהסתה שלוחת רסן, אותה הסתה שגרמה לרצח. אתמול, בעצרת הנוער, אמר שר החינוך נפתלי בנט כי 'אנחנו יודעים כבר 20 שנה שהסתה הורגת". מאז אני ניצבת בניסיונות לעוות את ההיסטוריה. היית הגדול מכולם אבא שלנו, לא החנפת לאיש, לא רדפת אחר כבוד. הלכת ישר אל המטרה ואל מלכודת המוות ששמה קץ לתקוות. צר לי, הורים יקרים שלי, לא אשת בשורה אני. אין תהליך מדיני, יש טרור, דם נשפך. אין לי ארץ אחרת וארצי שינתה את פניה".