20 אלף ישראלים הגישו הלילה (שלישי) תביעה נגד פייסבוק בניו יורק בגין הסתה ועידוד לאלימות כנגד ישראלים וזאת בעקבות גל הטרור הפוקד את מדינת ישראל.



לכתב התביעה צורפו עשרות דוגמאות של דפי פייסבוק, הקוראים להרג ישראלים ויהודים, תוך שהם משלהבים את חבריהם לצאת למסעות פיגועים, סרטוני הסתה לביצוע פיגועים, הוראות למחבלים "כיצד לבצע פיגוע" – וזאת לעיני כל ובאין מפריע.



דוגמאות נוספות אשר צורפו לכתב התביעה היא הודעה של מחבל שיצא לפיגוע דריסה ודקירה בירושלים. המחבל התוודה ברשת החברתית כי הוא מתכוון לבצע פיגוע. מחבל נוסף כתב "אני רוצה להפוך לשאהיד" ויצא, בסמוך לכך, לדקור יהודים.



המחבל, מוהנד חלבי, בן 19, פרסם בדף הפייסבוק שלו פוסט לפיו האינתיפאדה השלישית פרצה, ועל כך שהמלחמה כעת הינה על מסגד אל אקצא. יום לאחר מכן, ביצע חלבי פיגוע דקירה ורצח את אהרון בניטה והרב נחמיה לביא, זכרם לברכה. הדוגמאות רבות ובכלל, הפייסבוק כיום מוצף בהודעות תמיכה רבות במחבלים.



בשבוע שעבר פרסם ארגון שורת הדין קריאה ברשת החברתית להצטרף לתביעה נגד פייסבוק וגייס 20 אלף תובעים תחת הכותרת: "תובעים את פייסבוק - מנתקים את הטרור".



בארגון שורת הדין תובעים מבית המשפט להוציא צו מניעה כנגד פייסבוק תוך חיוב הרשת החברתית להביא לסגירת כל דפי ההסתה וזאת תוך ניטור המסיתים וחסימתם. לטענת התובעים, מתקפת הפיגועים מהחודש האחרון מושפעת רבות על ידי המדיות החברתיות השונות, ובאופן מיוחד על ידי פרסומים של פלסטינים בפייסבוק.



בכתב התביעה נכתב כי התובעים "חיים במוקד הכוונות של השתוללות טרור רצחנית, המשתמשת בסכינים, גרזנים, מברגים, מכוניות ובקבוקי תבערה, של רוצחים התוקפים את קורבנותיהם אך ורק על רקע היותם יהודים. אצל רבים מן הרוצחים הללו טופחה המוטיבציה לבצע את פשעיהם המתועבים באמצעות הסתה לרצח, אותה הם קוראים בפייסבוק מפיהם של מנהיגים דמגוגים ומסיתים המטיפים לחסידיהם 'לשחוט את היהודים', לצד הדרכות בדבר האופן ה'מוצלח' ביותר לעשות זאת, כולל תרשימים אנטומיים המראים את המקומות ה'טובים' ביותר לדקירה".



בכתב התביעה נטען כי פייסבוק אינה אוכפת את כללי ההסתה ורק לאחר דיווחים חוזרים ונשנים של ישראלים - נחסמו חלק מן הפרסומים. לדברי התובעים, פייסבוק אינו פלטפורמה ניטרלית, או פסיבית, ואינו יכול לטעון להיותו "לוח מודעות" המשמש צינור בלבד לפרסומים מטעמם של מפרסמים שכביכול אינם קשורים אליו. לטענתם, פייסבוק משתמשת באלגוריתמים מתוחכמים על מנת להציג פרסומים מותאמים אישית לגולשי האתר, וכן 'לשדך' בין משתמשים שונים שלהם קווי פרופיל דומים.



כמו כן, טוענים התובעים כי לרשת החברתית קיימת, בלי ספק, היכולת לפקח על פרסומים קיצוניים וטרוריסטיים המסיתים לאלימות, וכי על האתר להשתמש באלגוריתמים המתוחכמים שלו על מנת לנתר את דפיהם של המחבלים והמסיתים המעודדים לביצוע פיגועי דקירה בכל רחבי הארץ, ואלו המסיתים ומעודדים אותם.



עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יושבת ראש ארגון "שורת הדין", אמרה: "בימים האחרונים אנו רואים שבעקבות האיום שלנו, פייסבוק החלה לנקוט באמצעים על מנת לחסום דפים הקוראים להסתה. מדובר בפלסטר קטן למגיפה. ההתנהלות של פייסבוק היא בגדר מעט מדי וטיפה מאוחר מדי. הציפייה שלנו מפייסבוק היא ניטור מלא של ההסתה כנגד ישראל והיהודים ועקירתה מהשורש. פייסבוק משקיעה מאות מיליונים בלמידת הרגלי הצריכה של חבריה הגיעה הזמן שהרשת תשקיע קצת בהפסקת ההסתה והבמה שהיא מעניקה למחבלים וארגוני טרור".