מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך התנצל הבוקר (שלישי) בדיון מיוחד של הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בפני אלפי לקוחות החברה שנותקו בסופה האחרונה מזרם החשמל.



המנכ"ל מסר כי נכון להבוקר נותרו עדיין כ-8,000 לקוחות מנותקים, כמחציתם מנותקים מזה 48 שעות והשאר כ-24 שעות.



"לצערי גם בשעות אלה אלפי לקוחות מנותקים. כנותן שירות וכספק שירות חיוני אנו מתנצלים בפניהם ואנו עושים כל מאמץ להחזיר את החשמל במהירות האפשרית", הוא אמר כי עם תחילת הסופה היו ה-200 אלף לקוחות מנותקים, לדבריו "מדובר באירוע שלא היה כדוגמתו בתולדות המדינה. ב-48 השעות האחרונות אני מסתובב בשטח ונפגש עם עובדים ושומע מהם שאיש מעובדי החברה לא זוכר מצב כזה בו עצים ענקיים נפלו ושוכבים על קווי מתח גבוה וקוטעים חשמל ליישובים שלמים. 340 קווי מתח גבוה נפלו, זה מספר דמיוני".




הוועדה לביקורת המדינה בכנסת


בדיון נאמר כי חברת החשמל לא מתכוונת לפצות את לקוחותיה שנפגעו בסופה והיועץ המשפטי של החברה, עו''ד גרשון ברקוביץ אמר בדיון כי מדובר באירוע של כוח עליון. "סופה קצרה עם רוחות במהירות של 130 קילומטר לשעה ולא כל רוח מפילה מנופים ו-340 קווי מתח גבוה".



"יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר ממפלגת "יש עתיד" שאלה את מנכ"ל חברת החשמל האם עובדי החברה נקטו בשביתה איטלקית ובכך מנעו חיבור מהיר של הלקוחות שנותקו בסופה. המנכ"ל השיב "לא הייתה שביתה איטלקית ולא הייתה שביתה טורקית". עם זאת הוא הודה כי מיד עם פרוץ הסופה החלו עובדי חברת החשמל בעיצומים. הוא סיפר כי ארגון העובדים לא אפשר לשנע את עובדי החברה מאזור אחד בארץ לאזור אחר וכמו כן, לא אפשר לחברה לשכור נהגים לרכב כבד מחברות פרטיות, דבר שעיכב את התיקונים.



"אלה היו אינדיקציות לכך שהעובדים החלו בעיצומים עם פרוץ הסופה". הוא סיפר כי בחברת החשמל ישנם כחמישה סכסוכי עבודה פתוחים ומתמשכים כשהגדול ביניהם נוגע לרפורמה בחברה. לדברי המנכ"ל, ברגע שגילה כי העובדים נוקטים בעיצומים הוא פנה לבית הדין לעבודה בחיפה שהוציא זו זמני המורה לעובדים לחזור ומאותו הרגע העבודה מתנהלת כרגיל. לדבריו, העובדים היו בעיצומים במשך כשלוש עד ארבע שעות ביום הראשון לסופה".



ח"כ אלהרר ביקשה לדעת האם נכון הדיווח שעובדי החברה יצאו ליום ספורט באילת, המנכ"ל אמר כי עובדי החברה התכוונו לצאת ליום ספורט אך הוא אסר זאת עליהם למעט עובד אחד שיצא לאילת.



קודם לכן אמר המשנה למבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי, כי משרדו יפרסם מחר דוח ביקורת על משק החשמל ועל ההיערכות לרפורמה בחברת החשמל. לדבריו חברת החשמל חשופה לפגעי מזג האוויר ולפגעי ירי בשל העובדה שמרבית קווי החשמל בארץ הם קווים עילאיים ואין לחברה תכנית אב שנועדה לתת מענה לתרחיש של אירוע ביטחוני, פגעי מזג האוויר או אסון טבע.



בדיון אמרו נציגי חברת החשמל כי אין להם סמכויות להיכנס לחצרות פרטיות כדי לגזום עצים כפעולת מנע לקראת פגעי מזג האוויר. נציג החברה אמר בדיון כי אחד מלקחי סופת מזג האוויר הכבדה שהייתה בשנת 2013 היה להטמין באדמה קווי מתח עילאיים באזורים מועדים לפורענות כמו צפת וירושלים. אולם לדבריו, העלויות הכספיות מונעות כיום פתרון לרשתות הקיימות".