בכירים ישראלים מודאגים מיציבות שלטונו של נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי, לאור רווחים פוליטיים של פעילים אסלאמיים בימים האחרונים. סוכנות הידיעות בלומברג ציטטה אתמול (שישי) מחוקק רפובליקאי שלדבריו גורמי ממשלה ישראלים מתחילים לתהות בקול רם האם נשיאה של מצרים, יכול להתגבר בהצלחה על האיומים המוצבים על משטרו על ידי צלפים סלפים המושפעים מהאידיאולוגיה של המדינה האסלאמית.
"פגשנו הרבה אנשים בישראל ובמקומות אחרים שלא מאמינים כי א-סיסי הולך לשרוד את הקדנציה שלו", אמר וין ובר לסוכנות הידיעות בלומברג. ובר הוא חבר קונגרס לשעבר מטעם המפלגה הרפובליקאית, ומשמש כיו"ר שותף של צוות ביצוע של המכון הוושינגטוני למדיניות המזרח הקרוב. צוות הפעולה הוציא לאור דיווח שנכתב יחד עם ובר, בו הוא טוען שצוותו נפגש עם מספר לא מבוטל של גורמים ביטחוניים ישראלים בשבועות האחרונים. לפי הדיווח, הגורמים ציירו תמונה שחורה לגבי יציבותו של א-סיסי בקהיר בעת הזו.

איומי מוות
"א-סיסי נמצא תחת איומי מוות בלתי פוסקים", ובר אמר לסוכנות בלומברג. "הרבה אנשים לא בטוחים היכן הוא ישן בכל לילה, ואני חושב שיש סימן שאלה בתודעתם של הישראלים על האם הממשל הזה יכול להצליח".

פלג מיליטנטי אסלאמיסטי המבוסס בסיני ומתומרץ על ידי התומכים המצרים של המדינה האסלאמית הרג מאות חיילים ואנשי משטרה מצרים, ובחודשים האחרונים הוא התרחב אף לחלקים מערביים יותר במצרים. הפלג צבר תאוצה לאחר שהצבא המצרי, תחת שליטתו של א-סיסי, הפיל את שלטונו של הנשיא מוחמד מורסי ותנועת האחים המוסלמים בזמן ההתעוררות של ההפגנות ההמוניות נגד שלטונו ב-2013.

המדינה האסלאמית גורפת רווח פוליטי
ארגון המדינה האסלאמית זוכה להצלחות בשטח: דאעש מחזיק בחלקים נרחבים מעיראק וסוריה, ויש לו נוכחות מסוימת גם בלוב. הוא זוכה לתמיכה של פעילים במצרים עקב בקשתם למוטט את השלטון בקהיר. א-סיסי עצמו תיאר את ההתעוררות האסלאמית בתור איום קיומי למצרים, אחת המדינות הערביות הפופולריות ובת ברית של ארצות הברית.
שותפו של ובר לניהול צוות המשימה, גרג קרייב, אמר לסוכנות הידיעות בלומברג שלמרות ששיתוף הפעולה הביטחוני בין מצרים לישראל בסיני מעולם לא היה טוב יותר - במיוחד מאז התקיפה הישראלית את רצועת עזה נגד חמאס בשנה שעברה - גורמים בירושלים עדיין מעניקים לגנרל לשעבר א-סיסי ציונים נמוכים בכל הקשור לאופן שבו הוא ניסה לפרק את המהפכה האסלאמיסטית מנשקה.

תעשיית התיירות המצרית, מקור עיקרי של תקציב למצרים, צפויה לספוג אף מכה קשה יותר לאור ההתרסקות של המטוס הרוסי בסיני, לכאורה על ידי פעילים של המדינה האסלאמית. כל 224 הנוסעים שעל הטיסה נהרגו. סוכנויות ביון מערביות גורסות כי מדובר באירוע טרור של פצצה שהוטמנה על המטוס.
 
הנטייה המצרית לעשות את כל הדברים הלא נכונים
"בילינו זמן מה עם אנשים במערכת הביטחון הישראלית", אמר קרייג, לשעבר עובד רשמי בממשל אובמה. "אחד מהם, בין האנשים החכמים שאי פעם הכרתי במונחים של יכולת אנליטית דיבר על הנטייה המצרית לעשות את כל הדברים הלא נכונים כשזה מגיע לפעילות אנטי-מהפכנית. אם היתה לך רשימה של דברים לא לעשות, הצבא המצרי ביצע כל אחד ואחד מהם".
א-סיסי הודה בכך שמיליטנטים אסלאמיים ניסו להרגו בעבר, לפחות בשני מקרים. באופן מפתיע, יש עתה חשש כי לנשיא צומחים אויבים גם מתוך שורות הצבא המצרי. באוגוסט, 26 שוטרים מצרים נשפטו למאסר על ידי בית משפט צבאי מפני שהואשמו בתכנון תוכנית להפיל את א-סיסי משלטונו.