ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) תוקפת בחריפות את כוונת משרד המשפטים ליזום הטלת עונשי מאסר על ילדים החל מגיל 12, ואמרה כי מדובר ב"דריסת זכויות ודריסת חיים באופן קיצוני. ההצעה מדגימה עד כמה המדינה מתקרבת לתפיסות פשיסטיות בכך שהיא מוכיחה שאינה מוכנה להתפכח, להבין".

במשרד המשפטים עומלים על הכנת תזכיר חוק שיאפשר לגזור עונשי מאסר גם על קטינים מתחת לגיל 14. היוזמה לתיקון חוק הנוער מקורה בלשכתה של שרת המשפטים איילת שקד. על פי הצעת החוק המתגבשת, יוכל בית המשפט לגזור עונשי מאסר על קטינים כבר בגיל 12, אולם ריצוי המאסר יחל כשיימלאו להם 14 שנים. הטלת עונש מאסר על קטינים מתחת לגיל 14 תהיה אפשרית על עבירות של הריגה, ניסיון רצח או רצח.
 
אם החוק יאושר, תהיה ישראל בין המדינות היחידות במערב המאפשרות הטלת עונשי מאסר על קטינים מתחת לגיל 14. ההצעה אינה מבחינה בין קטינים שביצעו את העבירה על רקע לאומני ועל רקע פלילי.

"המדינה אחראית לתחושות של תסכול, ייאוש ומצוקה"

לדבריה של זועבי, "משרד המשפטים מסרב להבין את אחריותה של המדינה לתחושות התסכול, הייאוש והמצוקה של בני הנוער הפלסטינים. אין להוריד את גיל האחראיות הפלילית ואין לשלוח ילדים בני 14 לבתי כלא. הטלת עונשי מאסר על ילדים בני 12 מזכיר משטרים מימי הביניים".

ח"כ זועבי ציינה כי חוק הנוער שפיטה, ענישה ודרכי טיפול (תשל"א, 1971) מגלם בתוכו את התפיסה הבסיסית שהאחריות הפלילית של ילדים שונה במהותה מזו של מבוגרים.

בנוסף, מניח החוק שיכולתו של צעיר להבין הליך משפטי הנה מוגבלת. על כן, לדבריה, ברוב מדינות העולם לא שולחים ילדים לבתי סוהר. יתרה מכך, לא מעמידים אותם לדין בגיל 12.

זועבי מתארת את המציאות הפלסטינית כמייאשת וכנטולת אופק: "על מנת להתמודד באמת עם המציאות, צריכים קודם כל להכיר אותה. מציאות הנוער במרחב היא מציאות של דיכוי, השפלה וכיבוש, ובכך צריכים לטפל, ולא לחפש דרכים פשוטות לביטוי תחושות הנקמה ולספק לציבור תחושה מזויפת שמטפלים בצורה יעילה בטרור", אמרה זועבי. לדבריה, יש לקחת אחראיות על המצב: "הכיבוש, הגזל וההשפלה של העם הפלסטיני, הם בשורש הבעיה. לשלוח ילד בן 12 לכלא לא פותר דבר".