במליאת הכנסת ייפתח היום (רביעי) אחר הצהריים מרתון הצבעות לקראת אישור סופי של תקציב המדינה. על פי החוק, הכנסת חייבת לאשר את תקציב המדינה בשלוש קריאות עד יום חמישי בחצות. גלישה מעבר למועד הזה תביא להפלת הממשלה ולבחירות חדשות. על כן הוחלט בקואליציה, הנשענת על רוב זעיר, להביא מחר לאישור קודם את חוק התקציב ורק לאחר מכן את חוק ההסדרים במשק, וזאת בניגוד לנוהג שהיה קבוע במשכן במשך 30 השנים האחרונות. מיד לאחר אישור התקציב, יחלו ההצבעות לאישור חוק ההסדרים והן צפויות להימשך שעות ארוכות, לתוך הלילה.



"לאישור התקציב יש 'דד־ליין', מועד אחרון, שאם עוברים אותו הכנסת מתפזרת. לעומת זאת הדיונים על אישור חוק ההסדרים, אינם מוגבלים בזמן ולכן החלטנו קודם כל לאשר את התקציב", הסביר יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן. לפיכך, ההצבעה על התקציב תתחיל היום בשעה 14:45.



הדיון יתחיל רק בשעות אחר הצהריים כדי לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג להשתתף היום באזכרה לזכרו של דוד בן־גוריון בשדה בוקר ולשוב להצבעות בעוד מועד.



האופוזיציה הגישה כ־32 אלף הסתייגויות לתקציב המדינה, והצבעה על כל אחת מהן בנפרד הייתה נמשכת עשרות שעות. לפיכך הוחלט אתמול בתם דיון סוער של ועדת הכנסת להגביל את מספר ההצבעות, דבר שיקצר את הפיליבסטר שתכננה האפוזיציה.



סוכם, כי ההצבעה תיעשה על פי סעיפים ולא על כל הסתייגות בנפרד. כמו כן, לאופוזיציה יותר לקיים רק עשר הצבעות שמיות על חוק התקציב, הצבעות שאורכות זמן רב. בסך הכל צפויות כ־600־700 הצבעות עד לאישור הסופי של התקציב. רק לאחר מכן, ביום חמישי לפנות בוקר, יתחיל דיון על אישור חוק ההסדרים בקריאה שנייה ושלישית.



באופוזיציה מחו אמש בתוקף על סדרי הדיון החדשים. ח"כ עופר שלח (יש עתיד) אף שלף בזעם את תעודת הח"כ שלו וקרא לעבר ח"כ ביטן: "אתה רוצה את תעודת הח"כ שלי? תן לנו אחד־אחד עם הפטיש בראש. בהפיכה שאתם עושים אני לא יודע לאן נגיע, אולי לתאי מעצר לאופוזיציה".