ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם שתי יוזמות חדשות בתחום המשילות, אשר ככל הנראה יחזקו את כוחו כראש ממשלה. נתניהו מינה הבוקר (ראשון) את שר התיירות והשר המקשר בין הממשלה והכנסת, יריב לוין, לעמוד בראש שני צוותים קואליציונים. האחד, צוות מיוחד לשינוי שיטת הממשל, שתנטרל את סמכות נשיא המדינה הקיימת בחוק יסוד, לקבוע על מי להטיל את הרכבת הממשלה, והשני, צוות לקידום החוק להצבעת ישראלים בחו"ל.

המשמעות של החלק הראשון היא שמנהיג המפלגה הגדולה בכנסת יזכה באופן אוטומטי בסמכות להקים את הממשלה הבאה; ובמקביל, יוגדל הרוב הדרוש היום להפלת ממשלה מכהנת בהצבעת אי אמון, ויחייב הרבה יותר מ-61 חברי כנסת. נתניהו משוכנע שבכך כל ממשלה שתיבחר בעתיד תוכל לכהן ארבע שנים רצופות ולא תתפזר אחרי שנתיים בממוצע, כפי שקרה לרוב הממשלות בעשורים האחרונים.
השר יריב לוין התייחס למינוי ואמר כי "בהנחיית ראש הממשלה, בכוונתי לפעול על מנת לבצע שינויים שיבטיחו יציבות שלטונית ויגבירו את יכולת המשילות של הממשלה". על החוק לאישור הצבעת ישראלים בחו"ל, אמר: "בכוונתי לקדם באופן מהיר, על בסיס ההסכמות הקואליציוניות, את החוק, בדרך שתעמיד את ישראל במקום דומה למקובל ברוב מדינות העולם, ותהדק את הקשר בין בעלי האזרחות הישראלית למדינה".


"הגיע הזמן לממש את הבטחת הבחירות" 

במכון הישראלי לדמוקרטיה בירכו על הקמת הצוות בראשות השר לוין. יוחנן פלסנר, נשיא המכון, אמר כי "במהלך החודשים האחרונים פועל המכון יחד עם אנשי מפתח במערכת הפוליטית, להובלת תיקונים הכרחיים בשיטת הממשל, וזאת במטרה לחזק את היציבות והאפקטיביות של המערכת השלטונית. במצב הנוכחי היכולת להוביל מהלכים לאומיים מורכבים וארוכי טווח כמעט ואיננה קיימת. בנוסף, שיטת הממשל הנוכחית תורמת להעמקת השסעים החברתיים במדינה ומכאן הדחיפות בקידום המהלך". פלסנר הוסיף כי, "אין ספק, שכעת, עם העברת תקציב המדינה, הגיע העת לממש את הבטחת הבחירות של ראש הממשלה ולפעול לתיקון השיטה".

במכון הישראלי לדמוקרטיה טוענים כי "תחלופת השרים, הבחירות התכופות והסחטנות במהלך הרכבת הממשלה והעברת תקציב המדינה" הביאו לכך שנוצר ואקום ביכולתה של ממשלה לגבש ולממש את מדיניותה. בסקר דעת קהל שנערך במכון בחודש יולי האחרון, נמצא כי 64% מאזרחי ישראל, סבורים כי שיטת הממשל הקיימת היא הגורם העיקרי לקשיים של הנהגת המדינה לקבל החלטות אסטרטגיות ולבצען.