יו"ר מפלגת "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, העלה היום (ראשון) פוסט בפייסבוק ובו מאמר שפרסם בעיתון ה"הפינגטון פוסט". לפיד כתב בין היתר: "המאבק מול דאעש מזכיר לעולם את העיקרון שהדרך היחידה לנצח את הטרור היא לייצר לו תחליף יציב בשטח".



לפיד פתח וכתב: "היום שאחרי. המאבק מול דאעש מזכיר היום לעולם את העיקרון שישראל מנסה להסביר כבר לא מעט שנים: הדרך היחידה לנצח את הטרור, היא לייצר לו תחליף יציב בשטח. הלקח הזה התחדד אחרי הטראומה של עיראק - מלחמה אליה נכנסה ארצות הברית מצוידת בכל המפות הנכונות חוץ מזו המראה את הדרך החוצה. שם למד המערב שלא מספיק לנצח את האויב, צריך גם להחליט מה יבוא במקומו ביום שאחרי".



לפיד הוסיף כי "הלקח הזה מתחדד היום עוד יותר בעיראק ובסוריה: כל עוד לא תחליף את המדינה-האסלאמית ישות מדינתית סונית מתונה, יציבה ופרו-מערבית, ימשיכו כוחות דאעש להתנהג כמו הידרה על סטרואידים - בכל פעם שהם כורתים למישהו ראש, צומחים להם שניים. בישראל הדילמה הזו מתעצמת שכן הרשות הפלסטינית משחקת משחק כפול: היא גם הישות המדינתית הניצבת במקום מדינת הטרור האסלאמית (במקרה הזה, של ארגון החמאס), אבל גם קוראת כיכרות ובתי ספר על שם הרוצחים, משתפת פעולה עם מערך יחסי הציבור שלהם, ותומכת בגלוי בטרור הסכינים של החודשיים האחרונים".



 

מאמר שפרסמתי היום בעיתון ההפינגטון פוסט בארה"ב:היום שאחרי.המאבק מול דאע"ש מזכיר היום לעולם את העקרון שישראל מנסה להס...

Posted by ‎Yair Lapid - יאיר לפיד‎ on Sunday, December 6, 2015


"החיפוש אחר שלום הוא לב ליבה של הזהות היהודית. והשלום ייתכן ויגיע יום אחד בשביל ילדינו, רק אחרי דור שלם שיחווה ביטחון אמיתי. היפרדות תאפשר לפצעים להחלים ולאמון לצמוח, ורק אז נוכל להרשות לעצמנו להאמין בעולם טוב יותר. התשובה בעיני ברורה, להיפרד, ומה שיותר מהר והחלטי. אלא שיש גם הסתייגות אחת: ברמה האזרחית, ההפרדה צריכה להיות חדה וברורה. ברמה הצבאית, אנחנו לא יכולים פשוט לקום ולעזוב, מפני שאז החמאס יעלה לשלטון ויבנה על גבולנו המזרחי את מדינת הטרור האסלאמית הפרטית שלו", הוסיף יו"ר "יש עתיד".



הפתרון הוא שהתיאום הביטחוני המתקיים היום במסגרתו יכול לפעול צה"ל בכל מקום בגדה יצטרך להמשך גם אחרי ההיפרדות. הרשות הפלסטינית תצעק קצת אמנם שמדובר בהפרה של הריבונות שלה, אבל גם הם יודעים שמדובר באינטרס מובהק שלהם. לחמאס יש תמיכה עממית רחבה גם בגדה המערבית, ובלי חופש פעולה לצה"ל (לא כנוכחות קבועה בשטח, אלא כמסגרת מבצעית) הרשות תיפול תוך זמן קצר וראשיה יירצחו או יוגלו. רוב הסיכויים שהם לא במיוחד מעוניינים בכך. אנחנו צריכים להיפרד מהפלסטינים. לא למענם, אלא בשבילנו. אלא שהפרידה הזו צריכה להיות זהירה ומותנית בסידורי ביטחון קפדניים ולקחת בחשבון גם את התסריטים הגרועים ביותר. במזרח התיכון אי אפשר להיות זהיר מדי. לא אם אתה רוצה להגיע ליום שאחרי", סיכם לפיד.