סערה במערכת הפוליטית בעקבות הביקורת החריפה שמתח שלשום שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בפורום סבן בוושינגטון, על מדיניות ממשלת ישראל. בתגובה לדברי קרי, שהזהיר שבמציאות הנוכחית ישראל מתקדמת למציאות של מדינה דו־לאומית, אמר אמש גורם מדיני ל"מעריב־השבוע": "נאומו החריף של קרי לא זעזע את הממשל הישראלי משום שכולם יודעים שבקרוב הוא מתחלף. כולם עסוקים בספירה לאחור לקראת בחירת נשיא אחר בארה"ב, ועד אז קרי יכול לומר מה שהוא רוצה".
 
בפתח ישיבת הממשלה אתמול התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לדברי קרי והבהיר: "ישראל לא תהיה מדינה דו־לאומית. אבל בשביל שיהיה שלום, צריך שגם הצד השני יחליט שהוא רוצה בשלום. לצערי, זה לא מה שאנחנו רואים".
 
לדבריו, "ההסתה של הרשות הפלסטינית נמשכת. אני רואה את האחראי הראשי למשא ומתן של הפלסטינים (סאיב עריקאת - ד"ס), הולך לבקר את משפחתו של מחבל שניסה לרצוח יהודים. לא רק שהוא לא מגנה, הוא הולך לנחם ועל ידי כך נותן גיבוי ועידוד למעשה טרור. כל מי שרוצה שלום צריך לגנות את הדברים הללו בכל לשון של גינוי, כפי שאני עושה כאן".
 

אמש נשא נתניהו דברים בשידור וידיאו לפורום סבן בוושינגטון והמשיך להגיב לדברים. "אמרתי ואמשיך לומר שהפתרון היחיד הוא לא מדינה אחת, אלא שתי מדינות - מדינה פלסטינית מפורזת שמכירה במדינת ישראל", אמר ראש הממשלה.
 
"יש אי הבנה", הוסיף, "אנשים אמרו שגרעין הסכסוך הוא החזקת השטחים מששת הימים, אבל בעזה פינינו ושום דבר לא השתנה - קיבלנו 5,000 רקטות על ראשינו. פינינו יישובים, הוצאנו אנשים מהקברים שלהם. קיבלנו שלום? לא. לכן אנחנו צריכים לפנות לבעיה ולשאול למה העימות הזה לא נפתר יותר ממאה שנים. הציעו להם מדינה לצד ישראל. הפלסטינים עוד לא עברו את הגשר, לחלום של מדינה לצד ישראל - במקום חלום של מדינה במקום ישראל. הרשות הפלסטינית לא מקבלת הסכם שבו יכירו במדינה ליהודים", סיכם ראש הממשלה והוסיף, "הם מבקשים שנכיר במדינה עבורם - אך מסרבים לעשות אותו הדבר עבורנו". 
 
ראש הממשלה התייחס גם לפיגוע שאירע בקליפורניה בסוף השבוע ואמר: "הטרוריסטים תוקפים את הערכים שלנו, בירושלים או בקליפורניה - זה לא משנה. אני חושב שהערכים שלנו - זה מה שעושה אותנו חזקים. הם חושבים שאנחנו חלשים, אבל אנחנו חזקים בדיוק בגלל הערכים שלנו" . בהתייחסות מרומזת לביקורת שמתח שר הביטחון משה (בוגי) יעלון על חוסר המעורבות של וושינגטון במלחמה בדאע"ש ובסוריה אמר נתניהו: "אף אחד לא צריך להמעיט בערכה של ארה"ב. היא הייתה ותהיה מנהיגת העולם, בגלל שמושרשים בה הערכים של חברה חזקה, אותם ערכים שמושרשים גם בישראל". 
 
"מנותק מהמציאות"

דבריו של קרי שלשום גררו תגובות רבות בכנסת. יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה בתגובה: "לממשל האמריקאי הנוכחי יש קבלות בניהול כושל של מדיניות חוץ והבנה לקויה של הנעשה במזרח התיכון. פתרון שתי המדינות יסכן את קיומה של מה שיישאר ממדינת ישראל. המגמה הדמוגרפית שעליה מסתמך קרי אינה מתייחסת למציאות כיום, שבה קצב הילודה במגזר הערבי בצניחה, בעוד שבקרב היהודים ישנה מגמת עלייה ברורה".
 
חברה לסיעה, ח"כ מוטי יוגב, אמר: "עם כל הכבוד והתודה לידידתנו ארה"ב, המציאות הוכיחה שכל הערכותיו ופעילותו המדינית של ג'ון קרי בגזרות שונות בעולם, היו שרשרת של טעויות וכשלים: במצרים, באוקראינה, בסוריה וגם בישראל. דעותיו ונאומו של קרי מנותקים מהמציאות המזרח־תיכונית". 
 
לעומתם אמר ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני): "אמירותיו של קרי חזקות ומכוננות. מדובר בנאום אמיץ שנשא מזכיר מדינה ידידותי לישראל. ראוי שהציבור הישראלי  יקשיב טוב לדבריו, כי ההנהגה הישראלית הנוכחית מנסה להדחיק ולהשתיק את סכנת המדינה הדו־לאומית". 
 
ח"כ חסון הביע תקווה שנאומו של קרי יהפוך לתוכנית עבודה מעשית שתחזיר את הצדדים לשולחן המשא ומתן.
 
ואילו ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), מומחית למזרח התיכון ולאסלאם, אמרה: "ממשלת נתניהו מחרפת ומגדפת מצד אחד את ממשל אובמה ומצד שני עושה ככל יכולתה כדי שנבואת הזעם של מזכיר המדינה האמריקאי תתגשם".
 
לדבריה, "בלי היפרדות מהפלסטינים, בלי גבולות ברורים למדינת ישראל, ישראל תחדל להתקיים כמדינה שחלמנו להקים כאן. לא נהיה מדינה יהודית ודמוקרטית, אלא מדינת כל אזרחיה ויקיץ הקץ על החלום הציוני. על הממשלה לשוב לשולחן המשא ומתן ולעשות הכל כדי לפתור את הסכסוך. לפני שהסכסוך בינינו לבין שכנינו ייהפך מסכסוך לאומי לסכסוך דתי".