ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את פרופ' אבי שמחון ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה במקומו של פרופ' יוג'ין קנדל, כך נמסר הערב (שבת) מלשכת ראש הממשלה.



מינוי של שמחון טעון את אישורה של הוועדה למינויים בכירים של נציבות שירות המדינה ואישור הממשלה.



בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי פרופ' שמחון משמש כיום כפרופסור באוניברסיטה העברית בירושלים ומרצה בכיר לכלכלה. מחקריו האקדמיים כוללים עבודות בנושא צמיחה וכלכלת ישראל, שחיתות ציבורית, כלכלת עבודה ומבנה ענפי של המשק, ובעבר כיהן כיו"ר הוועדה המייעצת לשר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, וכחבר בוועדה לשינוי כלכלי חברתי (ועדת טרכטנברג) והוועדה לבחינת מדדי עוני בישראל (ועדת יצחקי).



לפרופ שמחון שורה של התבטאויות שגררו סערה ציבורית. ב-2010 בעת שכיהן כיועצו של שטייניץ, הוא נאלץ להתנצל לאחר שבכנס כלכלי השווה בין הפליטים מאפריקה לעולים הלא יהודים מחבר העמים. לדבריו הם הגיעו לארץ כדי ליהנות מרווחה כלכלית. בהתנצלות שפרסם הבהיר שמחון לשר כי הוא רואה בעלייה בכלל ובעלייה מחבר העמים בפרט ברכה גדולה למדינה ולמפעל הציוני. "קשה בכלל להטיל ספק בתרומתה העצומה של עלייה זו למדינה, לחוסנה, לביטחונה, לכלכלתה ולתרבות בישראל".



באותה השנה עורר עליו את זעם החרדים כשאמר בכנס שדרות לחברה שעל הציבור לקרוא לחרדים ולערבים להפחית את שיעור הילודה. "אתם צריכים להגיד להם: 'זה חסר אחריות, אתם עושים רע לילדים שלכם, לחברה שלכם", אמר שמחון. הוא הוסיף כי "אדם רגיל בודק כמה ילדים הוא יכול לכלכל, ואת המיסים שהוא משלם מעבירים למי שעושה שמונה ילדים בלי יכולת לכלכל אותם".



לאחר המינוי אמר ראש הממשלה כי "אני משוכנע שפרופ' אבי שמחון, בתפקידו כיושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה, יסייע לממשלה ולי להתמודד עם האתגרים הכלכליים והחברתיים שעומדים בפנינו, ולהמשיך ולהוביל את כלכלת ישראל לצמיחה ולשגשוג לטובת כלל אזרחי ישראל. פרופ' אבי שמחון משלב מחקר אקדמי רחב ועשייה ציבורית, הקשורים ישירות לכלכלת ישראל במשרד האוצר ובוועדות ממשלתיות חשובות".



פרופ' שמחון אמר: "אני מודה על האמון שנותן בי ראש הממשלה ומקווה שאסייע לו בהובלת התהליכים החשובים לביצור מעמדה של כלכלת ישראל ולשיפור רווחתם של אזרחי ישראל. אני מודע לאחריות הנדרשת מראש המועצה הלאומית לכלכלה. אני יודע שמחכה לי במועצה צוות של אנשים מעולים ומקצועיים ושאזכה לעצתו ולעזרתו של קודמי בתפקיד".



יו"ר המועצה היוצא, פרופ' יוג'ין קנדל, אמר על מחליפו: "אני מברך על מינויו של פרופ' אבי שמחון ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. לאבי ולי היכרות רבת שנים מאז הלימודים המשותפים באוניברסיטה העברית ותוך שיתוף פעולה הן במחקר והן בעבודת הממשלה בזמן היותו יועץ שר האוצר. אני מעריך את אבי ככלכלן מקרו מוכשר ומעמיק, ובטוח שתחת הנהגתו, יחד עם הצוות המצוין, המועצה תמשיך להיות אחד הגופים המרכזיים והחשובים בקביעת המדיניות הכלכלית של ישראל ובקבלת החלטות של הממשלה. אני מאחל לו ולמועצה הצלחה ועבודה פורייה לטובת מדינת ישראל ואזרחיה."