דיון במליאת הכנסת על מצב העוני במדינה גלש לעימות חריף בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו"ר האופוזיציצה, יצחק הרצוג, כשבמוקד הביקורת על ארגון שוברים שתיקה ועל נשיא המדינה, ראובן ריבלין.



הכל החל לאחר הנאום של יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, שתקף בצורה חריפה את נתניהו. רה"מ ביקש לעלות לדוכן שוב, כפי שמתאפשר לו על פי חוק וגרם למהומה גדולה.



נתניהו בחר לתת מספר נתונים נוספים ואז הסיט את הדיון לכיוון אחר, כשביקש מיו"ר האופוזיציה, להתייחס לנושא אחר: "יו"ר האופוזיציה, אני מפציר בך לעלות מעל בימה זאת ולגנות בכל פה את ארגון 'שוברים שתיקה'. ארגון שמנהל מסע דה לגיטימציה כנגד מדינת ישראל". ההתבטאות הזאת גרמה למחיאות כפיים סוערות מצד חברי הכנסת מהימין.



הרצוג. דיון חריף בכנסת. צילום: פלאש 90



הרוחות בכנסת סערו, וצעקות רמות החלו להישמע. נתניהו ירד מהדוכן ואז עלה יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, שהחל לענות לנתניהו ואמר: "אתה ביקשת ממני לעלות לכאן ולגנות את ארגון שוברים שתיקה, אני מפציר בך לעלות לכאן ולגנות את ההסתה החמורה שמתקיימת כנגד הנשיא ראובן ריבלין, האזרח מספר אחת במדינת ישראל" וזכה למחיאות כפיים סוערות מהצד שלו. ברגע זה פרצה שוב מהומה והיו"ר אדלשטיין הפסיק את הדיון לחמש דקות.



ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין, נזף בחברי הכנסת על כך שהיה צריך לעצור את הישיבה ואמר: "היו פה מחיאות כפיים מהצד ההוא של המליאה לאחר דבריו של ראש הממשלה, הבלגתי כי חשבתי שזה היה זמני, אבל אחר כך הגיעו מחיאות הכפיים מהצד השני של המליאה. הייתי חייב לעצור את זה ואני מתנצל בפני יו"ר האופוזיציה". הוא הזמין את הרצוג לדוכן שוב, כדי להשלים את דבריו.



"ראש הממשלה, המשחק שלך הוא כל כך ברור", אמר הרצוג והוסיף: "אתה רוצה להמשיך במערכת ההסתה שהתחלת איתה בבחירות, ולהמשיך. להגיד לכולם שאנחנו מחוץ למחנה. אתה עושה את זה שלוש פעמים ביום. נשיא המדינה הוא לא האדם עצמו, למרות שאנחנו מעריכים אותו גם באופן אישי. הוא מוסד וסמל. היית צריך להגיד בקול ברור - "אני מגנה בתוקף את ההסתה כנגד ריבלין. מה הקשר עכשיו לשוברים שתיקה? טוהר הנשק הוא ערך עליון. כולנו יודעים את זה. אין על כך עוררין".



"עומד נשיא המדינה בכנס ואומר את זה לכולם,  אבל אז העוזר שלך, השר בנט, מוציא את דיבתו ושוכח איך זה מתחיל ואיך זה נגמר. כל ארגוני המגזר השלישי, כולל שוברים שתיקה, הם חלק מהמגזר. שוברים שתיקה, במצבים מסוימים, חצו גבולות, אבל צריך גם לדעת לתת לאנשים שלחמו בחזית להגיד את הכל. מה זה קמפיין השתולים? אנשים שהקריבו בשבילנו. אני סולד מהדעה הזאת, ואני אעשה את מה שאמר אחד מהשופטים הגדולים בבית המשפט בארצות הברית: "אני אלחם כדי לאפשר לאנשים לומר את הדעה שלהם. תפסיקו עם מסע ההסתה הזה, תפסיקו לשדר לעם שלנו שהוא נמצא תחת מצור ועל חרבו יחיה, אנחנו נחליף אתכם ונראה לעם שיש אלטרנטיבה".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר בעקבות העימות: "ההסתה של הימים האחרונים שוברת שיאים מסוכנים של אלימות והתרת דם. מה שמתחיל בהסתה פראית מטעם ראש הממשלה, מתורגם על ידי פרחחי 'אם תרצו' כמתן הכשר להתפרע". 



"יש לי בהחלט ביקורת גדולה על ארגון 'שוברים שתיקה' שמקדם אג׳נדה בדרך של עלילה, אבל אינני מוכן להתיר את דמם של אלה שאיני מסכים איתם. שתיקתו של ראש הממשלה בעניין היא מסוכנת", הוסיף שמולי.