עתירה ראשונה לבג"ץ בעקבות חתימת ראש הממשלה בנימין נתניהו על מתווה הגז. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון וסיעת מרצ עתרו הבוקר (חמישי) לבג"ץ נגד החלטת ראש הממשלה להשתמש בסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים בנוגע למתווה הגז. העותרים מבקשים להוציא צו ביניים, המונע את תחילת הפעלת מתווה משק הגז הטבעי וזאת עד לקבלת הכרעתו הסופית בעתירה.



לטענת העותרים, החלטתו של ראש הממשלה ומ"מ שר הכלכלה "נגועה בשיקולים זרים בתכלית, שמהותם רצונו העז להעביר את מתווה הגז ויהי מה". לדבריהם, נימוקיו, הנחזים להיות שייכים לתחום 'יחסי החוץ והביטחון', מהווים כסות בלבד לטעמים האמיתיים העומדים ביסוד החלטתו, כפי שנגלו ונחשפו במהלך ההתדיינות בפני וועדת הכלכלה של הכנסת.



עוד נכתב בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד דפנה הולץ-לכנר, כי לא שיקולי יחסי החוץ ולא שיקולי הביטחון עמדו על הכף והכריעו בהחלטתו של ראש הממשלה לפטור את ההסכם מהוראותיו של חוק ההגבלים העסקיים, אלא הסיכון מפני חשיפת מתווה הגז להתדיינויות משפטיות במידה ומתווה הגז יידרש לעמוד למבחן בפני בית הדין להגבלים עסקיים.



העותרים מתייחסים לשימוש החריג שעשה ראש הממשלה בסעיף 52 וטוענים כי הוא נועד לתת מענה למצב חרום אקוטי ונקודתי, או למצבי כורח מוחלט, כאשר אירוע בעל נזק קשה ודרמטי צפוי להתרחש, ולא למקרה כפי המצב בענייננו.




נתניהו חותם על מתווה הגז. צילום: קובי גדעון, לע"מ


"לא בכדי מעולם לא נעשה שימוש בסעיף 52 לחוק, וככל הידוע מעולם אף לא נשקלה האפשרות לעשיית שימוש בו. זאת בשים לב למצב הריכוזי במשק, וחרף אין ספור מצבי החירום, מלחמות ומצבי החוץ והביטחון המורכבים והרגישים אשר פקדו את מדינת ישראל מאז חוקק החוק", נכתב.



לכן, אומרים במרצ, השימוש הפסול בסעיף 52 טומן בחובו סכנות רחבות היקף ועל בית המשפט העליון להתערב בהחלטה ולהורות על בטלותה.



יחימוביץ': "סעיף 52 הוא מכתב מאראלה ממפעל הפיס"


עוד לפני החתימה, הביעו מתנגדי המתווה את דעתם על המהלך. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר כי "החתימה על מתווה הגז באמצעות סעיף 52 היא שימוש לשווא בשם ביטחון ישראל. זה ניצול ציני של צורכי הביטחון בשירות אינטרסים שאינם טובת הציבור הישראלי. סיעת המחנה הציוני שבראשותי תגיש בג"ץ כבר בתקופה הקרובה במטרה לעצור את המהלך המעוות הזה כדי לשמור על כלכלת ישראל ולהחזיר לציבור הישראלי את זכויותיו".



חברתו למפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), אמרה כי מונופול הגז קיבל היום מכתב כניעה אישי מראש הממשלה שבו הוא מודיע לנובל ולתשובה כי הוא רומס את חוק ההגבלים העסקיים ומעניק להם במתנה מונופול נצחי על אוצרות הטבע של מדינת ישראל, בכל מחיר מופקע שיתחשק להן לדרוש".



יחימוביץ' ציינה כי למעשה אין טופס חתימה על סעיף 52. "בפועל זה מכתב מאראלה ממפעל הפיס, אלא שהחתום עליו הוא ראש ממשלת ישראל, ומי שמשלמים את כספי הפרס הם אזרחי המדינה. הנורא מכל הוא שנתניהו יודע שהסיבות למתנה זו הן שיקריות לחלוטין ונשענות על מסד רעוע של מציאות כוזבת. גם אם מתווה הגז יחלץ מהעתירות לבגצ, הוא לעולם לא יצא לפועל, באשמת ראש הממשלה. פיתוח לווייתן וצינור שני בתמר יעוכבו לעוד שנים, מחירי הגז ירקיעו לשמיים ועמם יוקר המחיה, ויש סיכוי גבוה שגם יצוא למצרים לא יהיה".




"נתניהו יודע שהסיבות למתנה זו הן שיקריות לחלוטין". יחימוביץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


חה"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הגיב גם הוא לחתימת ראש הממשלה על מתווה הגז, ואמר כי "במשך שבע שנים ממשלת ישראל עוסקת בנושא הגז, ועד השנה אף אחד לא העלה על דעתו להישען על סעיף 52. ברור לכולם שזה אילוץ, אבל צריך להגיד זאת שוב – אין צורך באילוץ הזה מכיוון שקיימות אלטרנטיבות לא פחות טובות שמייתרות את השימוש בתירוץ הביטחוני. הקואליציה צריכה להודות כי השימוש בסעיף הזה נעשה מכיוון שזוהי הדרך היחידה להעביר את המתווה, וזוהי נשיאת שם הביטחון לשווא".



טרכטנברג, שהציע מתווה חלופי למתווה הגז, הוסיף: "לכולנו כבר ברור שתחרות לא תהיה במשק הגז, וכשאין תחרות כל מה שצריך זה פיקוח מחירים אפקטיבי שייטיב עם כלל צרכני הגז – התעשייה הישראלית והציבור כולו, ומייתר את השימוש התקדימי בסעיף 52. יחד עם חבריי לסיעה נמשיך לפעול נגד ההחלטה הזו בבג"ץ וביתר האפיקים העומדים לרשותנו".



ואילו ממטה מאבק הגז, נמסר כי יום עקיפת הממונה על ההגבלים לצורך העברת מתווה מונופול הגז "ייזכר לדיראון כיום בו ראש הממשלה ושר הכלכלה נתניהו מרוקן באופן בוטה את החוק כשהוא מפעיל את סעיף 52 (לחוק ההגבלים העסקיים) למרות שאין לכך כל הצדקה מדינית וביטחונית, ותוך הפיכת חובת ההתייעצות עם ועדת כלכלה לבדיחה ולזלזול עמוק בהליך הדמוקרטי".



אנשי המטה טענו כי בצעד זה משחרר שר הכלכלה נתניהו את טייקוני מונופול הגז מהחובה לעמוד לדין על העבירה שביצעו על חוק ההגבלים העסקיים, עבירה פלילית שדינה מאסר עד 5 שנים. "זהו המשך ישיר לתהליך ארוך ועקום של כפיית רצון מונופול הגז לאישור מתווה מסוכן לישראל, למרות התנגדות רוב הציבור לפי כל הסקרים האחרונים".



"מתווה מונופול הגז ישאיר אותנו בלי הגז ובלי הכסף, בלי עצמאות אנרגטית ועם מונופול אימתני שאוחז בגרונה של מדינת ישראל. הציבור מבין בחושיו החדים שהמתווה מיטיב עם בעלי ההון על חשבון הציבור, והמאבק יימשך בכל החזיתות ביתר שאת: משפטית, ציבורית וברחובות", אמרו.