טורקיה דורשת שישראל תסיר את המצור ותאפשר גישה בלתי מוגבלת לרצועת עזה כתנאי לחידוש היחסים בין שתי המדינות, כך דווח היום (שבת) בעיתון הורייט דיילי ניוז.



על פי הדיווח, הממשלה באנקרה לא תקבל על מגבלות ישראליות על העברת סיוע טורקי לשטח שבשליטת חמאס. נציגיו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן למו"מ עם ישראל העבירו את הדרישה הזאת.



מוקדם יותר החודש אמר ארדואן כי הושגו הבנות שיאפשרו פיוס בין המדינות. הוא אמר לעיתונאים מהלך טיסה חזרה מטורקמניסטן, כי "נרמול היחסים עם ישראל אפשרי אם הצדדים יגיעו להסכם על פיצוי משפחות ההרוגים בתקרית המרמרה ואם ישראל תסיר את המצור על רצועת עזה".  



הדברים של הנשיא הטורקי באים בעקבות אמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון בוועדת הכלכלה על הפעלת סעיף 52 בשבוע שעבר, בו גילה כי התקיימו מגעים בנושא ייצוא הגז עם טורקיה: "אני יכול לעדכן אתכם שהרבה לפני הדיון היו לנו מגעים עם טורקיה באמצעות נציג בכיר אישי שלי עם נציג בכיר טורקי. בדיון עלתה אפשרות לייצא גז ישראלי לטורקיה ודרכה. לא ייצרנו את זה לצורך הדיון. זה אמיתי". 



היחסים בין אנקרה לירושלים ניזוקו לאחר תקרית המרמרה, בה נהרגו תשעה בני אדם שהיו על הספינה שהיתה בדרכה לרצועת עזה ב-2010. הדרישה להסרת המצור בעזה היא רק אחת משלוש דרישות שהציב הנשיא הטורקי לחידוש היחסים עם ישראל. האחרות הן התנצלות של ישראל על התקרית ותשלום פיצויים למשפחות ההרוגים. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעת התנצלות כבר ב-2013 ועל פי הדיווחים, הצדדים הגיעו להבנות בסוגיית תשלום הפיצויים.



כעת נותרה פתוחה שאלת המצור על הרצועה.



גורם בכיר בחמאס אמר כי בתנועה לא קיבלו עדיין כל סימן חיובי מטורקיה לגבי הסרת המצור וחוששים שהטורקים תזנח את הדרישה כתנאי לנרמול היחסים ותסתפק בהצעת ישראל לאפשר כניסת חומרי בניין.



לדבריו, שצוטטו באתר "ראי אל יום", הניסיונות מצידה של טורקיה לשפר את ההסכם בין שתי המדינות נועדו על מנת שארדואן יוכל להגיד שהשיג משהו.



עוד דווח באתר הערבי הממוקם בלונדון, שהחשש הכי גדול של חמאס הוא שישראל וטורקיה יחדשו את שיתוף הפעולה הביטחוני שלהן, דבר שיגביל את פעילות חמאס בטורקיה. לדברי הגורם, ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל נועד עם ארדואן ודרש ממנו לה להימנע מאיסור פעילות הארגון.



עם זאת, בדיווח של הורייט נטען כי הממשלה הטורקית מעולם לא הסכימה לדרישה ישראלית כזאת.