משרדי הממשלה השונים עסוקים בימים האחרונים במתקפת בזבוזים, שנועדה למנוע דחיית תשלומים לתקציב 2016. החשבים במשרדי הממשלה עושים את המקסימום לנצל את התקציב הנוכחי, ובמידת האפשר גם להקדים הוצאות.הבעיה היא שתופעה זו גובלת ב"יצירתיות חשבונאית", הגורמת לעיוות במתכונת התקציב ולבעיית שקיפות. היא גם עלולה לגרום להרמת גבה, ואולי בהמשך גם להורדת דירוג בקרב חברות דירוג האשראי. התופעה חמורה על פי כל קנה מידה, שכן מדובר בהקדמת הוצאות בכ־5 מיליארדי שקלים. מעניין שנגידת בנק ישראל, שיודעת להתריע מפני כל פגיעה במערכת הבנקאית, נתקפת בתענית דיבור כשמדובר בתופעה חמורה זו.



יש לציין כי הגירעון בתקציב 2015, שתוכנן במקור ל־2.9% מהתוצר, היה אמור להסתכם על פי נתוני גביית המסים העדכניים, בפחות מ־2.5% מהתוצר ואולי אף להתקרב ל־2%, בזכות גבייה עודפת של של כ־10 מיליארד שקל ממסים בשנה האחרונה. אז מה עושים עם העודפים? ובכן, במקום שכאמור הגירעון ב־2015 יהיה נמוך, כפי שמחייבים כללי החשבונאות, הוא יהיה גבוה יותר בגלל הקדמת ההוצאות מתקציב 2016. זה יגרום לכך שהגירעון ב־2016, המתוכנן לעמוד על 2.9%, יהיה - בזכות היצירתיות החשבונאית - נמוך יותר. אתמול התבשרנו גם על הקדמת תשלום מס הכנסה שלילי, בהיקף 390 מיליון שקל לנישומים. במקור הכסף היה אמור להיות משולם ב־15 בינואר במסגרת תקציב 2016, אבל כאמור הוא יוקדם על פי החלטת שר האוצר.



על פי ההודעה הרשמית, "רשות המסים רושמת הצלחה במאמציה להרחיב את מספרם של הזכאים ל'מענק עבודה', ואתמול מספרם חצה את רף ה־70% מהפוטנציאל, דהיינו 270 אלף איש. נתון זה הוא תוצר של פעילות אינטנסיבית של הרשות, שכללה שליחת מכתבים יזומים לזכאים". מרשות המסים נמסר לי שהקדמת התשלום נעשית בהתאם להחלטת שר האוצר, וכי הרשות פועלת בדיוק לפי ההנחיה.



במסגרת המסע להקדמת התשלומים התברר אתמול שתקציב הביטחון יגדל ב־2.5 מיליארד שקל נוספים, בזכות רזרבות כספיות שהצטברו בתקציבי המשרדים האחרים. יוצא שהתקציב, שבמקור אמור לעמוד ב־2015 על 56 מיליארד שקל, יתנפח, יחד עם תוספות אחרות שאושרו במהלך 2015 לתקציב הזמני שאיתו פעל משרד הביטחון - לממדים של 70 מיליארד שקל.



עוד לא ברור איך מסבירים במערכת הביטחון את הקדמת ההוצאות, ומה יעשו עם ה־2.5 מיליארד שקל שנוספו, אבל ברור שתקציב 2016 ייצא נשכר מכך.


ח"כ אורלי לוי אבקסיס התרעמה על מנהל אגף התקציב באוצר אמיר לוי וכינתה אותו שקרן, כינוי שאינו במקומו. עקב כך היא הוצאה, ובצדק, מהישיבה. למרות זאת, יש אמת בדבריה על כך שכשמדובר בתוספות למיעוטי יכולת מספרים "שאין תקציב", ואילו בתקציב הביטחון היד קלה על ההדק.



אין זה המקרה הראשון שמיליארדי שקלים מועמסים על תקציב 2015. בספטמבר הוחלט להפחית את המע"מ ב־1%, מה שגרע מתוספת ההכנסות העתידית 4.8 מיליארד שקל ומתקציב 2015 כמיליארד שקל. נוסף לכך, הוחלט להפחית את מס החברות ב־1.5% (החלטה שאושרה אתמול בוועדת הכספים - י"ש) אלא שלשם שינוי היא תהיה בתוקף מינואר 2016.



ניסיון אחר להעמיס הוצאה נוספת על תקציב 2015 היה בעניין תוספות השכר במגזר הציבורי. באוצר ניסו להקדים את הפעימה הראשונה של המענק, בסך 1.3 מיליארד שקל (כלומר 650 מיליון שקל), כבר למשכורות דצמבר. אולם ככל הנראה בגלל אילוצי לוח זמנים, התשלום יידחה למועדו המקורי, בינואר 2016.