שר האנרגיה, יובל שטייניץ, המופקד על ענייני הוועדה לאנרגיה אטומית, התייחס היום לניסוי הגרעיני שנערך בקוריאה הצפונית ואמר כי "הניסוי מזכיר לכולנו שהמשימה החשובה ביותר היא למנוע תסריט דומה באיראן של הסכם תחילה ונשק גרעיני אחר כך".
לדברי שטייניץ, קוריאה הצפונית אינה מאיימת רק על מדינות המזרח הרחוק, מכיוון שהיא כבר העבירה בעבר טכנולוגיות גרעיניות לסוריה, וכנראה גם לאיראן. "לכן על ישראל וארה"ב להדק את שיתוף הפעולה המודיעיני על מנת לוודא, שאיראן איננה עוקפת את המגבלות בהסכם הגרעין על ידי מעורבות בפרויקט הגרעין של קוריאה הצפונית", הוסיף שטייניץ. 

מוקדם יותר, נטען בבית הלבן כי אין באפשרותו לאשר את ביצוע הניסוי הגרעיני. עם זאת, הוסיפה ארצות הברית כי תמשיך לעקוב אחרי המצב. "למרות שאנחנו לא יכולים לאשר את הטענות של קוריאה הצפונית, אנחנו מגנים כל הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם וקוראים שוב לקוריאה הצפונית לציית להתחייבויותיה הבינלאומיות", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, נד פרייס. עוד הוסיף פרייס כי ארצות הברית תמשיך "לשמור ולהגן של בעלות בריתנו באזור" וכן כי "נגיב בהתאם על כל פרובוקציה של קוריאה הצפונית".

קים ג'ונג-און, שליט קוריאה הצפונית צילום: רויטרס


"זכות חוקית" להגנה על המדינה


כזכור, הלילה פורסם בטלוויזיה הממלכתית של צפון קוריאה כי היא ביצעה ניסוי מוצלח בפצצת מימן, לדברי הבירהף לניסוי היתה "הזכות החוקית" להגן על המדינה נגד ארצות הברית. בשידור הטלוויזיה נטען כי הניסוי היה מושלם ושאם וושינגטון לא תאיים על צפון קוריאה, לא יהיה צורך להשתמש בנשק גרעיני: "נמשיך לחזק את תכנית הגרעין על מנת להגן על עצמנו נגד המדיניות העוינת של ארצות הברית". כתוצאה מהניסוי הורגשה באזור הניסוי רעידת אדמה בעצמה 5.1.
 
בהודעה ששודרה בטלוויזיה, אמר המשטר, כי לא יוותר על תכנית הגרעין כל עוד ארצות הברית תשמור על "עמדת התוקפנות" שלה. בנוסף, צפון קוריאה התחייבה לנהוג כמדינת גרעין אחראית ונשבעה לא להשתמש בנשק הגרעיני שברשותה כל עוד הריבונות שלה לא תופר. בנוסף, אמרה כי לא תעביר את יכולותיה הגרעיניות לגורמים אחרים. 

עוד נמסר כי מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, חתם על הצו המורה לערוך את הניסוי לפני שלושה ימים. למרות הטענות של הצפון בדבר הצלחת הניסוי, קשה לדעת אם הן נכונות, ומדינות אחרות ינסו לאשר את הדבר.