רוצים לשבת ליד פתח יציאת החירום במטוס כי יש יותר מקום לרגליים? אולי כדאי שתחשבו שוב. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום תקנות המחייבות את חברות התעופה לאפשר לנוסע לשבת במושב הבטיחות הסמוך ליציאת החירום רק למי שמוכן לבצע את סדרת הפעולות הנדרשת במקרה חירום. מדובר בין היתר בתפעול פתח יציאת החירום, זיהוי מצבים שבהם אין לפתוח את פתח היציאה, הערכת מצב מגלשת החירום, הפעלתה וסיוע לנוסעים אחרים לרדת ממנה ופעולות נוספות. כמו כן מחויבות חברות התעופה לקבוע נהלים שיבטיחו כי הושבת הנוסעים במטוס תעשה באופן שלא יפריע לפינוי חירום.



בהקשר זה נקבע כי נוסע שבשל מצבו עלול לעכב נוסעים אחרים או להוות מכשול לאנשי הצוות בביצוע תפקידם לא יושב ביציאת החירום. איסור זה חל גם על נוסעים הסובלים ממגבלה פיזית או נפשית שתקשה עליהם לנוע במהירות, נוסעים בעלי מוגבלויות משמעותיות בראיה או בשמיעה שתמנע מהם להבין הוראות, נוסעים שבשל מחלה הם חלשים כך שלא יוכלו לנוע במהירות, נוסעים שממדי גופם יקשה עליהם לעבור דרך פתח יציאת החירום הקרוב, ילדים מתחת לגיל 12, נוסעים מגורשים, מסורבי כניסה או עצירים ונוסעים עם בעלי חיים יחד אתם.



ח"כ איילת נחמיאס ורבין התייחסה לחלק מההגבלות ואמרה כי לעיתים לא ניתן לדעת מה זו מגבלה פיזית ברורה, כמו כן היא התנגדה לכוונה לקבוע כי נוסע עם עודף משקל לא יוכל לשבת במושב החירום ואמרה כי לא ברור מה זה עודף משקל ומי קובע זאת. ח"כ וקנין העיר כי יש אנשים עם עודף משקל שזזים מהר מאוד, וח"כ אורי מקלב הוסיף כי זה עניין של ממדי גוף. לכן נקבע, כי מי שלא יוכל לשבת במושבי יציאת החירום הם נוסעים שבשל ממדי גופם יתקשו להגיע לפתח יציאת החירום ולעבור דרכו.



עו"ד רננה שחר, היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, אמרה כי כדי לקבוע מי מתאים לשבת במושב שליד יציאת החירום עוברים הנוסעים תשאול. לדבריה המטרה היא בטיחותית ואדם החושש מפגיעה בפרטיותו לא חייב לענות על השאלות ולא חייב לשבת ביציאת החירום.