יושב ראש הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, ידרוש היום (ראשון) להקים ועדת שרים מיוחדת לענייני התיישבות ולהפקיע מידי שר הביטחון את הסמכות הבלעדית לטפל בנושא. בנט צפוי להעלות את הדרישה בישיבת ראשי סיעות הקואליציה שתתכנס לאחר ישיבת הממשלה. הדרישה מגיעה על רקע המחלוקת הקשה בין הבית היהודי לבין שר הביטחון, משה יעלון, על רקע החלטתו לפנות את בתי המריבה בחברון. במפלגת הבית היהודי אומרים שלא  יסכימו עם מצב שבו שר הביטחון יהיה היחיד שיקבע האם לפנות בתים.
 
באותו עניין, שרת המשפטים איילת שקד צייצה בטוויטר: "‏הגיע הזמן שיכובד ההסכם הקואליציוני עם הבית היהודי ותוקם ועדת שרים לענייני התיישבות". ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), שהודיע כי לא יצביע עם הצבעת הקואליציה כל עוד לא יוחזרו המתנחלים שפונו אמר ל"מעריב השבוע" כי "לא מדובר במשבר קואליציוני אלא במשבר אמון בשר אחד, שר הביטחון משה יעלון, שלא יעשה דין לעצמו". סמוטריץ' הבהיר כי כל עוד לא יוסדר מעמד הבתים בחברון והמתנחלים לא יוחזרו לבתים, עד לבירור מצבם החוקי, הוא לא יתמוך בקואליציה בהצבעות בכנסת. עם זאת, הבהיר סמוטריץ כי לא יצביע נגד הממשלה. "אנחנו לא רוצים להפיל את הממשלה אלא להביע את מחאתנו על ההתנהלות בחברון".
 

"אזרחי יהודה ושומרון לא כפופים למשטר צבאי"

סמוטריץ הוסיף: "הדרישה שלי היום מישיבת הממשלה היא להודיע באופן מידי על החזרת המתיישבים. אין שום מניעה שבדיקת המסמכים לא תיערך כשהם בבית", אמר. לדבריו, "זו בושה וחרפה. על איזה חוקים יעלון רוצה להגן? על חוק שמי שמוכר אדמה ליהודי צפוי לגזר דין מוות? על מה הוא רוצה להגן? על חוק דרקוני שאדם רכש מבנה צריך אישור מפקיד או חייל להיכנס לבית? אנחנו לא ברפובליקת בננות והאזרחים ביהודה ושומרון לא כפופים למשטר צבאי, בכל הכבוד".
 

עוד אמר חבר הכנסת, כי מפלגת הבית היהודי תדרוש הקמת ועדת שרים לענייני התיישבות שתפקיע את הסמכויות בנושא זה מידי שר הביטחון. לדבריו, "מאנשי נתניהו קיבלתי תשובה שהנושא נמצא בסמכותו של יעלון. אני רוצה לראות כיצד הם יצליחו לשמור על שלמות הקואליציה עמו".
 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום בפתח ישיבת הממשלה לסוגיית פינוי הבתים בחברון ואמר כי ישראל היא מדינת חוק וכי על אזרחיה לכבד את שלטון החוק. לדבריו, ברגע שיאושרו הליכי הרכישה יהיה אפשר לאכלס את שני הבתים כפי שקרה במקרים דומים בעבר. נתניהו הדגיש כי תהליך הבדיקה יתחיל היום וייעשה מהר ככל שניתן. נתניהו הבטיח כי אם לא תסתיים הבדיקה בתוך שבוע, הוא ידאג שיימסר דו"ח מיוחד בעניין לקבינט. עוד אמר נתניהו כי הממשלה תומכת בהתיישבות בכל עת ובמיוחד בימים אלה שבהם היא נתונה למתקפת טרור ומתייצבת בנחישות ובאומץ לב אל מול המתקפה.

בתוך כך, ברשת ב' דווח כי מסתמנת פשרה בסוגיית הבתים בחברון. על פי הפשרה, לפחות אחד מהבתים יאוכלס בטווח הקרוב לאחר שיושלמו הבדיקות על הרכישה וכי נעשתה כחוק. עוד דווח, כי בין השאר הציבה מערכת הביטחון תנאים ולפיהם פתחי הכניסה לבתים יהיו לכיוונה של שכונת אברהם אבינו ולא לעבר השכונה הפלסטינית הסמוכה.
 

פלישה בלתי חוקית


מוקדם יותר היום התייחס שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בראיון לגלי צה"ל להחלטה לפנות את המתנחלים מהבתים בחברון עד לבדיקה מקיפה אודות זכויותיהם על המקום, ואמר: "מבחינתי זה נושא מאוד ברור, אני בעד ההתיישבות וזה לא סוד, אבל קודם כל אני בעד שלטון החוק. ביום חמישי הייתה פלישה בלתי חוקית לשני בתים שיש טענה שרכשו אותם, צריך לבדוק אם יש רכישה כשרה. יתרה מזאת, כדי להיכנס לבתים בחברון צריך אישור בטחוני ולא נוקטים ישר בצעדים כאלה פרובוקטיביים, ולכן הוריתי על הפינוי, וזה יגיע היום לכדי בדיקה".
 
"האם הנוהל מזורז כדי למנוע ביקורת נוספת"?
"הנוהל הוא תמיד מזורז בנושא, כשיש חוזה רכישה מיד בודקים אותו. יש מקרים כמו בית המריבה שמצאנו שהחוזה כשר, לעומת בית המכפלה שהבדיקה עדיין נמשכת, ולא בטוח שיש שם עסקה כשרה".
 
על תגובות הנגד, שנשמעו בקואליציה בעקבות הפינוי, ביניהן דבריו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "איתו (סמוטריץ') ולצערי, גם עם כמה מהתנועה שלי - אין לי שפה משותפת, כי ברגע שפוגעים בנושא שלטון החוק, ולא מכנים 'טרור יהודי' כשהוא כזה, פולשים לבתי דריינוף ומתריסים נגד שלטון בחוק - אין לי שפה משותפת עם אנשים כאלה, ולא נלך בדרך של אנשי השוליים האלה". עוד הוסיף יעלון: "עניין שלטון החוק הוא לא עניין של ימין או שמאל - זה לא פוליטי, אלא עניין מובהק של איך המדינה צריכה להיראות". 

מוקדם יותר היום, דווח ברשת ב' כי מסתמנת פשרה בסוגיית הבתים בחברון. על פי הפשרה, לפחות אחד מהבתים יאוכלס בטווח הקרוב לאחר שיושלמו הבדיקות על הרכישה וכי נעשתה כחוק. עוד דווח כי בין השאר הציבה מערכת הביטחון תנאים ולפיהם פתחי הכניסה לבתים יהיו לכיוונה של שכונת אברהם אבינו ולא לעבר השכונה הפלסטינית הסמוכה.