ישראל וסוריה ניהלו מגעים אינטנסיביים להסכם שלום כולל בין השנים 2011-2009, מיד לאחר שבנימין נתניהו ניצח בבחירות את ציפי לבני, ונבחר לראש הממשלה. כך חושף העיתון הכוויתי א-ג'רידה, בגיליון שהתפרסם אמש (שני). העיתון מצטט מקור יודע דבר בירושלים, שטען כי שני הצדדים הגיעו להבנות בנקודות חשובות, בהן השארת הגולן תחת ריבונות ישראלית, העברת ארבעה כפרים דרוזים לריבונות סוריה, ופעילות ישראלית בקרב האמריקאים להוצאתו של בשאר אסד מרשימת החשודים בהתנקשות בחייו של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי.

עוד סוכם בין הצדדים, שממשלת נתניהו תפעל להשבת מקורות המים מטורקיה לסוריה, מול מחויבות סורית להגבלת כוחו של חיזבאללה כולל השמדת הטילים של הארגון, וכן סיום מעורבותה של איראן באזור.

המקור הבהיר, כי ההבנות הללו סוכמו בתיווכו של איש העסקים האמריקאי-היהודי המקורב לראש הממשלה, רון לאודר, ושותפו מלקולם הונליין. זאת, לאחר כמה ימי דיונים שנערכו בארמון הנשיאות בעיר הנמל לטקייה. מי שהיה אמון על מעקב מקרוב אחר המגעים מטעם נתניהו היה היועץ לביטחון לאומי בזמנו עוזי ארד, כאשר שגריר סוריה בוושינגטון הוא שתיאם את הפגישות בין הצדדים, יחד עם סגן שר החוץ פייסל אל-מקדאד וכמה בכירים משני הצדדים.

המקור הוסיף עוד, כי רוב הפגישות התנהלו בין לטקייה וושינגטון, כאשר הפקידים הבכירים והמתווכים העבירו את המסרים כל הזמן בין אסד לנתניהו. לדברי המקור, ההבנות הוקפאו ב-2011 לאחר שממשל ברק אובמה העדיף ללחוץ על נתניהו לכיוון פתרון עם הפלסטינים. לדברי המקור, שליח אובמה אמר לארד: "הבית הלבן מעוניין בקידום הסוגייה הפלסטינית, לפני שנקדם מגעים ערביים-ישראליים נוספים".

המקור הוסיף עוד, כי "ארצות הברית הבהירה לישראל כי לא תאשר הסכם זה, ותפעל בקרב ידידיה לסיכולו, דבר שהביא את נתניהו להקפאתו, עד שהמהלך יתואם עם וושינגטון. מלחמת האזרחים טרפדה לחלוטין את ההבנות".העיתון מזכיר, כי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט חשף ב-2007 שמתנהל משא ומתן בינו לבין אסד.