בקואליציה עוד טרם נרגעו ממשבר פינוי הבתים בחברון, וכבר מאיים עליה משבר חדש, בשעה שש"ס ויהדות התורה החלו השבוע לקדם הצעת חוק שנועדה לבטל את הרפורמה שהנהיג בקדנציה הקודמת שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, לפיה קיימת זיקה בין תקצוב מוסדות חינוך לבין ללימוד מקצועות ליבה.

שר החינוך נפתלי בנט מיהר לצייץ בטוויטר כי הוא לא מכיר את ההצעה וכי לא ייתן לה יד, אבל  החרדים אומרים בתגובה כי הנושא מופיע בהסכם הקואליציוני. 

עם כניסתן לממשלה, הצהירו המפלגות החרדיות שמטרתן תהיה "לבטל את גזרות לפיד", למחוק את החלטות הממשלה הקודמת בדבר גיוס חרדים ותקצוב מוסדות החינוך שלהם. כעת, אחרי שחוק הגיוס שונה, בגל"צ חשף הבוקר (רביעי) לראשונה כי גם החוק המתקצב את מוסדות החינוך עומד להשתנות בקרוב, אחרי שהחרדים כבר הבטיחו שילחמו עליו.



"הבנות שוב יופלו על רקע מוצאן" 


בעבר חוקקו שי פירון ויאיר לפיד חוק המגדיר קריטריונים לתקצוב מוסדות לימוד מוכרים שאינם רשמיים, ביניהם מוסדות הלימוד החרדיים. שתי הנקודות המרכזיות היו לימוד חלק מלימודי הליבה - כמו מתמטיקה, אנגלית ומדעים; והקריטריון השני - מניעת הפליה בקבלה למוסדות הלימוד בין מזרחים לאשכנזים, ובכלל - תופעה שמתרחשת במגזר החרדי.

בהצעת חוק החדשה שמובילים חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב מרגי מש"ס ויהדות התורה, ואמורה לעלות בוועדת שרים לחקיקה בשבוע הבא, מוצע לבטל את הקריטריונים ולאפשר לשר החינוך להחליט לבד ועל פי שיקול דעתו, איזה מוסד יתוקצב ואיזה לא.

שר החינוך לשעבר שי פירון שהוביל את השינוי הקודם בחוק, תוקף את ההחלטה: "ההצעה החדשה מצערת אותי לא רק מסיבות אידיאולוגיות, היא מצערת אותי בעיקר בגלל הבנות שיאלצו לחוות פעם אחר פעם את ההשפעה באי הקבלה לסמינר כזה או אחר בגלל מוצאן העדתי. ההצעה הזו רעה לא בגלל מחלוקות על אמונות ודעות, אלא בגלל הדאגה לכל תלמיד באשר הוא".

גורמים בכירים בקואליציה אמרו לגל"צ כי החוק עתיד לעבור, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין המפלגות; וכך נראה, שמורשת לפיד תתפוגג כלא הייתה.

בעקבות חשיפת גל"צ, שר החינוך, נפתלי בנט, הגיב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו על הנושא ואמר: "לא מכיר ולא יהיה".