יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בירך היום (שבת) את היוזמה הצרפתית לכינוס ועידה בינלאומית לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים והודה על המאמצים הערבים והאירופאים לתמיכה ביוזמה זו. בנאום שנשא בפני פסגת האיחוד האפריקאי באדיס אבבה שבאתיופיה, קרא אבו מאזן ליישם את יוזמת השלום הערבית על בסיס שתי מדינות, וליצור מנגנון חדש לפתרון הסוגיה בחסות מועצת הביטחון של האו"ם. "לא נשוב למו"מ למטרת משא ומתן, לא נמשיך ליישם הסכמים חתומים, ולא נקבל פתרונות זמניים", אמר אבו מאזן.



"לא נוכל להשלים עם המצב הקיים, כולל הכיבוש וההתנחלויות", אמר יו"ר הרשות והוסיף: "לא נשלים עם שוד המשאבים הטבעיים שלנו, ואי ניצול אדמותינו והשקעה בהן", הדגיש אבו מאזן. דבריו צוטטו ע"י סוכנות הידיעות הרשמית "וואפא". אבו מאזן חידש את קריאתו לקהילה הבינלאומית "להביא קץ לכיבוש, הגנה בינלאומית על בני עמנו, והגבלת הזמן בו נזכה בזכויות ההוגנות והלגיטימיות שלנו, הקמת מדינה ריבונית שבירתה מזרח ירושלים".



גם מזכ"ל הוועד הפועל, סאיב עריקאת, בירך על היוזמה הצרפתית ואמר: "אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לכנס ועידה מיוחדת לסוגיה הפלסטינית, על בסיס החוק, הלגיטימיות והחלטות האו"ם במטרה לשים קץ לכיבוש", כך עריקאת. "ננהל מגעים עם צרפת ומדינות אחרות כדי לקדם צעד זה", הוסיף.



לורן פאביוס ומחמוד עבאס. צילום:רויטרס



עיקרי היוזמה של צרפת


כזכור, צרפת הציבה אתמול אולטימטום קשה לישראל, כששר החוץ הצרפתי, לורן פביוס אמר: "נכיר במדינה פלסטינית אם מאמצינו בשבועות הקרובים לפרוץ את המחסום בשיחות ייכשלו". לדבריו, "צרפת תחל בשבועות הקרובים בהכנות לוועידת שלום בינלאומית שתקבץ יחדיו את הצדדים ואת השותפים העיקריים למו"מ - האמריקאים, האירופים והערבים - על מנת לשמר ולהביא לכך שחזון שתי המדינות לא ירד לטמיון". עוד הוסיף שר החוץ של צרפת כי בתור חברת קבע במועצת הביטחון של האו"ם, לצרפת יש אחריות לשמר את המאמצים לקיים את פתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים.



פביוס דיבר במהלך נאום בכנס שגרירי צרפת ברחבי העולם שמתקיים בפריז ואמר כי "למרבה הצער אנחנו רואים שהבנייה בהתנחלויות נמשכת". "אסור לנו לאפשר לפתרון שתי המדינות למות. זו האחריות שלנו כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם".

גורם מדיני מסר אמש ל"מעריב אונליין" כי "שר החוץ של צרפת אומר מראש כי אם יוזמתו תגיע למבוי סתום - צרפת תכיר במדינה פלסטינית. אמירה זו מהווה תמריץ לפלסטינים להגיע למבוי סתום. כך לא ניתן לנהל מו"מ ולא להשיג שלום. ישראל דוחה את יוזמת השלום הצרפתית".