הצעת החוק לטיפול בכתות פוגעניות, שיזמה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) תעלה מחר (רביעי) להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת.


ההצעה קיבלה את תמיכת ועדת השרים לחקיקה ולאחר האישור הצפוי מחר במליאה תקודם הצעת החוק בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה.



לדברי ח"כ לוי אבקסיס, מדובר במהלך דרמטי בתחום המאבק בכתות בישראל, מאחר ועד היום תחום זה אינו מוגדר כלל בחקיקה. במסגרת החוק יוגדר מהי כת פוגענית, המאופיינת לרוב ביחסי שליטה ומרות ושליטה על תהליכי חשיבה ופועלת תוך עבירת עבירות ומעשי ניצול קשים, זאת לעומת ארגונים שונים בעלי מאפיינים דתיים הפועלים בצורה לגיטימית.



החוק קובע כי מילוי תפקידים משמעותיים במסגרת הכת יהווה כשעצמו עבירה פלילית שדינה עשר שנות מאסר, ובנוסף הצעת החוק יוצרת מנגנון של חילוט רכוש שהושג כתוצאה מפעילות במסגרת כת פוגענית בדומה למנגנון הקיים בחוק המאבק בארגוני פשיעה. כמו כן, יוקם מאגר מידע במשרד הרווחה שירכז את המידע סביב הכתות, ויכלול מידע על ראשי הכתות ואנשיה, אזורי פעילות וכן יוקם מערך לטיפול בנפגעי הכתות.



ח"כ אורלי לוי-אבקסיס שהגישה את הצעת החוק עוד בכנסת הקודמת יחד עם השר יריב לוין (אז עדיין ח"כ) בירכה על אישור ההצעה בוועדת השרים ואמרה: "זהו צעד ראשון בגיבוש מדיניות כוללת ובניית מנגנון מקיף ואפקטיבי במאבק נגד הכתות הפוגעניות הפועלות בישראל. בעשורים האחרונים המליצו שתי ועדות בין-משרדיות שונות על שורה של פעולות ומהלכים לרבות חקיקה במטרה להילחם בתופעת הכתות ולסייע לנפגעי הכתות, אבל לצערי זה לא קרה – עד היום".