ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש ב-2010 מראש ממשלת איטליה דאז, סילביו ברלוסקוני, לסייע לשקם את היחסים ביו ישראל לארצות הברית בעקבות ההחלטה לבנות 1,600 יחידות דיור במזרח ירושלים, כך נחשף הלילה (שלישי) באתר ויקיליקס, שחשף האזנות של הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית - ה-NSA - לבכירים באיטליה. 



השיחה בין ברלוסקוני לנתניהו התקיימה ימים ספורים אחרי המשבר החריף שהתרחש במהלך ביקורו של סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל במרץ 2010 סביב אישור תכניות לבנייה של 1,600 יחידות דיור חדשות בשכונת רמת שלמה שמעבר לקו הירוק בירושלים.

על פי הדיווח באתר, נתניהו פנה למספר מדינות אירופיות וביקש מהן לסייע בשיקום היחסים עם הממשל האמריקאי. בחשיפה שהובאה באתר ויקיליקס, אמר נתניהו לברלוסקוני כי הבנייה היא בהתאם למדיניות של כל ממשלות ישראל מאז גולדה מאיר, והאשים בניהול הלא טוב של הנושא פקיד ממשלתי חסר רגישות מדינית.

הבטיח לסייע. ברלוסקוני. צילום: רויטרס
הבטיח לסייע. ברלוסקוני. צילום: רויטרס

לדברי ראש הממשלה, המטרה היא למנוע מהפלסטינים להשתמש בסיפור הבניה כדי לחסום את חידוש השיחות או לקדם טענות לא מציאותיות שיכולות חסל את שיחות השלום לגמרי.
עוד אמר נתניהו בשיחה עם מקבילו האיטלקי, שהמתיחות התגברה בגלל היעדר קשר ישיר בינו לבין נשיא ארצות הברית ברק אובמה. בתגובה הבטיח ראש הממשלה האיטלקי לנתניהו לסייע לשירא לשקם את היחסים עם וושינגטון.
מנגד, גורמים ישראלים אחרים מאמינים שהמשבר ביחסים בין ישראל לארצות הברית עמוק הרבה מעבר למתיחות הנקודתית של הבניה במזרח ירושלים, אומרו שמדובר בנקודת השפל ביחסים בין שתי המדינות.