מפלגות בל"ד וחד"ש גינו את החלטת מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ בראשות סעודיה לצרף את חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור שלהן. חד"ש גינתה גם את שרי הפנים הערביים על החלטה זו. בהודעה רשמית של חד"ש נאמר כי מדובר בהחלטה ש"משרתת את הכיבוש הישראלי בשטחים" ומעניקה לגיטימציה ל"המשך כיבוש האדמות הערביות". עוד נאמר בהודעת חד"ש כי סעודיה ביצעה צעד זה לאחר שנכשלה בהסטת החברה הלבנונית והכוחות הפוליטיים במדינה נגד הארגון השיעי, וזאת "בניסיונה להטיל את האחריות על הפסקת הסיוע ללבנון על ארגון חיזבאללה".

בהודעת חד"ש נאמר עוד כי החלטה זו נועדה להוכיח "ברית טבעית של המשטרים הערביים עם הקולוניאליזם המודרני ותנועת הציונות, אל מול הכוחות הלאומיים הערביים שמטרתם מתן חופש לעמיהם". בתוך כך, גם בל"ד הצטרפה לגינויה של חד"ש. בהודעתה אמרה בל"ד כי גם היא דוחה את החלטת מועצת שיתוף פעולה של מדינות המפרץ ושרי הפנים הערביים שהכריזו על חיזבאללה כארגון טרור. בל"ד הדגישה כי ארגון חיזבאללה עמד מול התוקפנות הישראלית על לבנון ובפני ניסיונות השליטה האמריקנים והישראלים. בהודעה הוסיפו בבל"ד כי החלטה זו "מוסיפה שמן למדורת העדתיות ומעמיקה את הטרגדיה של האומה הערבית, ויש לה תוצאות הרות אסון על הביטחון הלאומי הערבי".

סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל סעוד, מלך סעודיה. צילום: ויקיפדיה
סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל סעוד, מלך סעודיה. צילום: ויקיפדיה

 

החלטה מסוכנת


לדברי חברי מפלגת בל"ד, החלטה זו גם משרתת את האינטרסים של ישראל ובנות בריתה באזור, המנסות לשלול את הלגיטימיות "של כל מי שעומד מולן". בל"ד הוסיפו עוד כי על אף הביקורת נגד חיזבאללה בעניין תפקידו של הארגון בסוריה, ולמרות חילוקי הדעות בעניין עתיד האזור, הדבר לא מתרץ את ההחלטה המסוכנת, שהיא בבחינת "שירות חינם לישראל ובנות בריתה, שאינן מסתירות את הרצון הקולוניאלי שלהן ואת תוכניות התוקפנות שלהן בפלסטין, בלבנון וביתר מדינות ערב".

יש לציין שבעוד חד"ש הביעה בעבר כמה פעמים את תמיכתה במשטר הסורי, מבחינה אידיאולוגית, בהנהגת בל"ד קיימים חילוקי דעות לגבי עמדתם בנידון, כאשר חלק מהם מוחים על הכנסת כוחות חיזבאללה לסוריה, וחלק בעד צעד זה. בבל"ד חלק מחברי הכנסת תומכים בנשיא סוריה, בשאר אסד, וחלק לא. בל"ד דווקא הביעה לא פעם ביקורת על המשטר הסורי, וכן על מעורבות זרה בלחימה בסוריה. במובן זה, היציאה של בל"ד נגד החלטת מדינות המפרץ היא בדגש על ערביות לאומית, ואילו בחד"ש הדגש הוא על קומוניזם ותמיכה ברוסיה נגד כוחות המערב. חד"ש רואה ברוסיה מצילה של המשטר הסורי מהניסיון המערבי להשתלט עליה. יש לציין כי תע"ל בראשות ד"ר אחמד טיבי והתנועה האסלאמית, בראשות ח"כ מסעוד גנאים, לא הביעו עדיין דעה בנושא זה.
מהרשימה המשותפת נמסר כי לא מדובר בהודעה רשמית של הסיעה, אלא בהודעות עצמאיות של מפלגות חד"ש ובל"ד.
 

"חבורת טרוריסטים"


יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, מסר בתגובה כי "הגינוי של חד"ש ובל"ד למועצת מדינות המפרץ ושרי הפנים הערביים על כך שהכריזו על החיזבאללה כארגון טרור הוא מעבר לאבסורד. זה מוכיח שבכל יום שעובר, העובדה שחבורת הטרוריסטים הזו ממשיכה לשבת בכנסת היא ביזיון לדמוקרטיה הישראלית. עכשיו מסתבר שהרשימה הערבית המשותפת לא מייצגת רק את הקיצוניים ביותר בקרב ערביי ישראל, אלא את הקיצוניים ביותר בעולם הערבי כולו. אם ראש הממשלה, במקום לעסוק בחקיקת חוק ההשעיה שאין לו שום ערך ממשי, היה תומך בחוקים שמציעה ישראל ביתנו, אז הבוגדים הללו באמת היו מסיימים את ישיבתם בכנסת ובמקום זאת יושבים בכלא, כראוי".

אביגדור ליברמן. צילום מסך
אביגדור ליברמן. צילום מסך


חבר הכנסת אורן חזן פנה ליועץ המשפטי לממשלה על מנת לפתוח בחקירה נגד חברי בל"ד וחד"ש על "תמיכתם בארגון טרור ובמאבק מזוין נגד ישראל". לדבריו, "התמיכה בחיזבאללה מוכיחה שאין להם מקום בכנסת. מדובר בהמשך ישיר למפגש של חברי הכנסת של בל"ד עם משפחות המחבלים. זו כבר לא עליית מדרגה כי אין לאן לעלות. מסתבר שענישה בכנסת אינה מרתיעה אותם, ולכן מקומם מאחורי סורג ובריח, או שיצטרפו לעזמי בשארה בסוריה".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, פנה לוועדת האתיקה של הכנסת בבקשה לבדוק כיצד הח"כים הערבים "מחבלים באינטרס הישראלי". לדברי השר כ"ץ: "בל"ד וחד"ש מגנות את החלטת סעודיה ומדינות המפרץ להכריז על חיזבאללה כעל ארגון טרור, כי 'זה עלול לשרת את מדינת ישראל', כדבריהן. פשוט לא יאומן שחברים בכנסת ישראל מחבלים באינטרס הישראלי. איימן עודה וג'מאל זחאלקה, תצטרפו אל עזמי בשארה בקטאר, שם מקומם של בוגדים במדינה. פניתי לוועדת האתיקה של הכנסת בבקשה שהתנהגות חברי הכנסת תיבדק".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב היום בקצרה בדיון בכנסת, שעסק במצבה הבינלאומי של ישראל, לגינוי של חד"ש ובל"ד את מדינות המפרץ: "נפלתם על השכל?".