בעקבות הבדיקה החדשה המתנהלת בעניינו של שר הפנים אריה דרעי, פנה היום (רביעי) עו"ד אלדד יניב ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לעדכן מחדש את עמדת המדינה לבג"צ באשר לעתירה נגד מינויו של ח״כ אריה דרעי לשר הפנים.
 
את העתירה נגד מינויו של דרעי לשר הפנים הגישה התנועה לאיכות השלטון ובג"צ טרם החליט בנושא.  בעמדת המדינה שהוגשה לבית המשפט מצוטטת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה היוצא יהודה וינשטיין, שקבע כי "מינויו של דרעי אינו חף מקשיים" אך סייג וציין כי "אין מניעה משפטית לביצוע מינוי זה".
 
לצד זאת התברר כי  פרקליט המדינה שי ניצן התנגד למינוי. "למען שלמות התמונה נציין כי פרקליט המדינה סבור שקיימת מניעה משפטית למינוי שכן קיימת זיקה ישירה בין העבירות שביצע דרעי לבין תפקידו", נכתב בעמדת המדינה.

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), אמר היום כי "דרעי לא היה צריך לחזור לכהן כשר בישראל לאחר שהורשע בשחיתות בעבר".  רוזנטל הוסיף כי " אדם מושחת, שתחב ידיו לקופה הציבורית ופגע באמון האזרחים לא ראוי שימשיך לשרת את הציבור לעולם. הנחתי הצעת חוק המבקשת לעגן זאת עם כניסתי לכנסת". עוד אמר ח"כ מהמחנה הציוני כי "הליך ה'בדיקה' במקום חקירה פלילית הוא אפליה בפני החוק". 

"לא צריך לשרת את הציבור". רוזנטל. צילום: פלאש 90
"לא צריך לשרת את הציבור". רוזנטל. צילום: פלאש 90

כזכור הממשלה אישרה פה אחד את מינוי דרעי לשר הפנים לאחר שויתר על תיק הכלכלה. דרעי הושעה בתחילת שנות ה-90 מכהונתו כשר במשרד, בעקבות אישומים שנטל שוחד בעת שכיהן בתפקיד. בהמשך הורשע, נשלח לשלוש שנות מאסר בפועל והשתחרר ביולי 2002 לאחר ריצוי שני שלישים מעונשו. לפי חוק יסוד הממשלה, הקלון שבהרשעתו הוסר שבע שנים מאז סיים לרצות את העונש.
בחודש אוגוסט 2015 דחו השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן וחנן מלצר עתירה נגד מינויו של דרעי לשר. השופטת חיות כתבה בפסק הדין כי "מינויו של דרעי לתפקיד שר מצוי על גבול מתחם הסבירות, אך בהינתן מכלול השיקולים... ובהינתן שיקול הדעת הרחב המסור לראש הממשלה בעניינים אלה - לא מצאנו עילה להתערב בו".


"אדם ממונה לשר באותו המקום שבו בוצע הפשע" 


לאחר שמונה לשר הפנים עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"צ נגד שובו לתפקיד הספציפי הזה וכעת מבקש עו"ד אלדד יניב מהיועץ המשפטי למדינה לעדכן את עמדת המדינה בנושא לאור ההתפתחויות החדשות הנוגעות לבדיקה שעלולה להתפתח לכדי חקירה בפרשה החדשה שהתפרסמה אמש.
במהלך הדיון שהיה בחודש פברואר בעתירה של התנועה לאיכות השלטון דחתה נציגת המדינה את ההתנגדות למינוי בשל העובדה כי הורשע בעבירות שוחד, שאותן ביצע בעת שכיהן כשר במשרד בפנים. "אין זיקה בין העבירה שבה הורשע דרעי לתפקיד שר הפנים. עבירות של שוחד והפרת אמונים הן עבירות שיכולות להתקיים בכל משרד ממשלתי אחר, זו עבירה שאיננה ייחודית למשרד הפנים".
במהלך הדיון טענה התנועה לאיכות השלטון כי "כבר במינוי כשר הכלכלה נאמר על ידי בית המשפט, שמדובר במינוי על גבול האפור-שחור. אנו מצויים בחוסר סבירות קיצונית, שבה אדם ממונה לשר באותו המקום שבו בוצע הפשע".
עורך הדין אליעד שרגא, יו"ר התנועה למען איכות השלטון, הוסיף בעוקצנות: "יעלה על הדעת שנמנה את מרדכי ואנונו ליו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית רק כי חלף זמן רב מביצוע העבירה? ואולי נמנה אותו לשר הביטחון?".
הבוקר אמר עו"ד שרגא לגל"צ: "מה שבכוונתנו לעשות זה לדרוש מהיועץ המשפטי לממשלה לעדכן  את שופטי בג"ץ כדי שהם יוכלו לקחת בחשבון את אותם אלמנטים חדשים - כשאמר עורך דינו של מר דרעי לשופטי בג"ץ שדרעי תיקן את דרכיו. השאלה היא האם באמת כל אותן סיסמאות יכולות לעמוד במבחני הפסיקה".