בטרם נפתרו הבעיות עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן על הרחבת הממשלה, נוצר משבר חדש המאיים על הקואליציה. השר בנט הציב היום (שני) אולטימטום בו דרש לבצע תוכנית לתיקון ליקויי הקבינט והבהיר כי הדבר צריך להיעשות טרם כניסת ישראל ביתנו לממשלה וכי זהו תנאי לאישור השינויים האחרונים בהרכב הממשלה והקבינט. 



"תקן ליקויי הקבינט בטרם השינויים בממשלה", דרש בנט מנתניהו, ובהודעה מטעמו נמסר כי הדרישה הגיעה בעקבות לקחי 'צוק איתן' ומלחמת לבנון השנייה, בהם חברי הקבינט לא שותפו במודיעין איכותי, לא הוכשרו כראוי לתפקידם ולכן לא תיפקדו כראוי בשעת מבחן כאחראים על צה"ל. התוכנית שדורש בנט כוללת בין השאר מינוי מזכיר צבאי ייעודי לחברי הקבינט שידאג לעדכונים ביטחוניים שוטפים ולהכנתם לביצוע תפקידם, הגברת סיורי שטח והקלה על גישת השרים למידע.
"השר בנט רואה בדרישה זו צורך בסיסי על מנת למנוע דיסאינפורמציה ולקיים בקרה ראויה הנדרשת לביטחון אזרחי ישראל, ואף מחויבת מכוח החוק, כלקח מכשלי העבר", נמסר מטעמו. עוד אמר השר כי "תיקון ליקויי הקבינט הוא צורך חיוני לביטחון ישראל, ושמירה על חיי אזרחים וחיילי צה"ל. במלחמת לבנון השנייה ובצוק איתן ישראל שילמה מחיר יקר על ליקויים אלה".

 

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90


לקראת פיצוץ עם ליברמן?


בנוסף לדרישות הבית היהודי, נמשכות השיחות עם ליברמן בנוגע לתנאי כניסת מפלגתו לממשלה ונדמה כי המו"מ על סף פיצוץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן ללשכתו דיון דחוף בהשתתפות שר האוצר משה כחלון וליברמן, זאת לאחר שהשיחות בין הצדדים נתקעו סביב סוגיית הגדלת הפנסיות לעולים. שר האוצר דורש שהגדלת הפנסיות, אותה מבקשת ישראל ביתנו כסעיף מרכזי בהסכם הקואליציוני, תחול לא רק על עולים אלא גם על קשישים שלא עלו מברית המועצות לשעבר.

ישראל ביתנו מצידה, הציגה נוסחאות ומנגנונים לפיהם מהגדלת הפנסיה ייהנו רק עולים ובשל כך המשא ומתן בין הצדדים תקוע. ראש הממשלה מבקש לחתום עוד היום על ההסכם הקואליציוני כדי שניתן יהיה להניחו על שולחן הכנסת ולהביאו לאישור המליאה ביחד עם הצגת השרים כבר מחר.

בתוך כך, ח"כ טלי פלוסקוב, חברת מפלגתו של שר האוצר, תוקפת את ישראל ביתנו ואומרת כי תביעותיה בנושא הפנסיות אינן פרופורציונליות: "מפלגת כולנו הבטיחה כבר בתחילת הקדנציה לפעול על מנת להוציא את הקשישים מתחת לקו העוני. כבר מיומי הראשון אנו מקדמים יחד עם כחלון רפורמה בנושא הפנסיות בישראל, חלקים מהרפורמה סוכמו ביני ובין משרד האוצר כבר לפני כניסת ישראל ביתנו לקואליציה".

לדבריה, "במסגרת הרפורמה יוקצו 1.3 מיליארד שקלים עבור אנשים שעבדו במדינת ישראל מיומם הראשון בארץ. 'הפשע' היחיד של אותם קשישים הוא שהם עלו בגיל מאוחר ולכן יש להם פחות שנות ותק בשוק העבודה בארץ. קשישים אלו נאלצים להתקיים מסכומים מגוחכים של מאות שקלים בכל חודש". עוד אמרה: "אני מתכוונת לפתור את בעיית הפנסיות עם מפלגת ישראל ביתנו או בלעדיה, הם צריכים להחליט האם הם הופכים להיות חלק מהפתרון או נשארים חלק מהבעיה". היום בשעות הצהריים תתכנס סיעת ישראל ביתנו לישיבה בכנסת, עד אז מקווים חברי הסיעה לקבל מהיו"ר ליברמן דיווח על התקדמות המו"מ.