שר החינוך נפתלי בנט נשא דברים הערב (ראשון) לרגל יום ירושלים ותקף במרומז את ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אי אפשר להיות בעד ארץ ישראל בעברית ולהקים את מדינת פלסטין באנגלית", אמר בנט במרכז הרב בבירה. את הדברים אמר שר החינוך על רקע הנכונות שגילה נתניהו לקדם את התהליך המדיני. "יש כאלו, בארץ ובעולם, הנרתמים ליוזמות ערביות שונות, לפיהן נחלק את הארץ, נחלק חלילה את ירושלים, ונחזור לקווי 67'. כי העולם לוחץ, ויש צורך לפייס אותו. להם אני אומר בערב זה: 'לעולם לא'", אמר בנט.



בביקורת מרומזת נוספת על נתניהו ופתרון שתי מדינות לשני עמים הוסיף בנט: "אנחנו כולנו עומדים כצוק איתן למען שלמות ארצנו. לא מגמגמים, לא מתבלבלים, לא מזגזגים".



לדבריו, הגיע הזמן לומר בקול ברור כי ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. "בעברית, באנגלית, ברוסית ובצרפתית, בקיץ, בחורף, כשיש בחירות וכשאין בחירות. למה? כי העולם מקשיב לנו. לכל מילה שלנו. העולם מזהה חולשה, כמו שהוא מזהה עוצמה. העולם מזהה ומריח מתי איננו בטוחים בזכותנו על הארץ, ומסתער עלינו בחמת חרמות".



לטענת שר החינוך, לצד זירת המאבק הבינלאומית, המאבק על ירושלים הוא תמידי. "רק כשנהיה חדים ונחושים תמיד, העולם יעזוב אותנו במנוחה. ועד אז, נצטרך כל יום לשחרר את ירושלים מחדש", הדגיש בנט.



בתגובה אמר נתניהו באותו אירוע: "אני זוכר את ירושלים השסועה, זה לא יחזור, ירושלים השלמה תישאר שלמה. אינני מבקש לנשל אדם, אבל לא ינשלו אותנו מעירנו ולא ינשלו אותנו מארצנו. לא ננשל אנשים מביתם ולא ינשלו אותנו מביתנו".



נתניהו לקראת פגישה עם פוטין. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו לקראת פגישה עם פוטין. צילום: מרק ישראל סלם



"שלום משיגים במשא ומתן ישיר"



בתוך כך אמר מוקדם יותר אמר רה"מ נתניהו בטקס בגבעת התחמושת: "מדינת ישראל רוצה שלום. אני רוצה שלום. אני מעוניין לחדש את התהליך המדיני שתכליתו השגת שלום. אבל השלום, אם יושג, ייכּון במשא ומתן ישיר בינינו לבין שכנינו, שבסופו הם יכירו בזכות קיומה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי - הוא לא מושג על ידי תכתיבים בינלאומיים".



לדברי נתניהו, כל תכתיב בינלאומי רק מרחיק את השלום. "הוא רק מקשה עוד יותר את עורפּם של הפלסטינים ומקצין את עמדותיהם. מי שמסרב להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, מי שמתכחש לקשר שלנו עם ירושלים והופך את הר הבית למוקד של הסתה דתית, מי שאינו מתנער מן הטרור – יש לו עוד כברת דרך ארוכה לעשות כדי להגיע לשלום".



נתניהו צפוי לצאת מחר לרוסיה בראש משלחת שתציין 25 שנים לחידוש הקשרים הדיפלומטיים בין ירושלים ומוסקבה. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר שלשום כי נתניהו ופוטין ידונו בין היתר בהמשך יישום התיאום הביטחוני בגבול עם סוריה ובשורה של נושאים כלכליים. הדובר לא התייחס לשאלה אם יעלה בשיחה בין השניים נושא היוזמה הצרפתית ועמדתה של רוסיה בנוגע לקידום תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים. עם זאת, לפני יומיים אמר גורם מדיני ל"מעריב-סופהשבוע" כי "האפשרות שבנימין נתניהו ינסה לרתום את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לטובת מהלך מדיני נמצאת על הפרק".