יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג נאם בוועידת הוועד היהודי אמריקאי וסיפר על ברית מדינות ערב המתונות איתן יש הזדמנות למהלך מדיני וכן על הניסיונות למשא ומתן לממשלת אחדות.

"בעיצומו של גל הטרור", אמר הרצוג, "זיהיתי הזדמנות לעצב שינוי אזורי ולהגיע לשלום. עבדתי על זה יחד עם מנהיגים גלובליים ואזוריים באמצעים ישירים ועקיפים כמו שאחרים עשו בחודש האחרון". הרצוג הסביר כי "אמנם הרעיון של שיתוף פעולה עם מדינות ערב המתונות כבר דובר ממזמן, אבל קבוצה של מדינות מתונות המוכנות להיכנס לתהליך עם ישראל זו הזדמנות יוצאת דופן". 

"הנשיא המצרי א-סיסי הוא מנהיג אמיץ שהבהיר את רצונו לתהליך  הזה בנאום היסטורי", אמר יו"ר המחנה הציוני. "זו היתה הצצה למה שאני מדבר עליו. וזה לא רק מצרים. גם ירדן, איחוד האמירויות, ערב הסעודית, מרוקו, כווית ובחריין הן שותפות פוטנציאליות ליוזמה הזאת".

הרצוג הסביר כי "לעומת הדור הקודם של המנהיגים, המנהיגים הסונים כיום סובלים פחות מ'תסביך ישראל'. הם אמיצים יותר, צעירים יותר ומוכנים לעבוד עם ישראל כל עוד זה משרת את האינטרסים הלאומיים שלהם. מדובר בברית לא פורמלית. מעין גרסה סונית לברית נאט"ו שמזהה את אותם איומים כמו ישראל. מדובר בסדר איזורי חדש שרוצה לחסל את השנאה והאלימות שפושטים".

"זו ברית שמאויימת על ידי איראן שממשיכה לתמוך בהתפשטות הטרור ומאוימת על ידי דעאש שממשיכים להיות איום ליציבות העולם", הוסיף הרצוג.. המדינות האלה שמשתפות פעולה עם ישראל זו התפתחות חיובית עבור ישראל. אבל בשביליהם הקונפליקט המתמשך עם הפלסטינים דורש פתרון או לפחות התקדמות משמעותית כדי לשדרג את היחסים איתנו. הם דורשים שישראל והפלסטינים ינקטו צעדים משמעותיים ובשביל כך צריכה להיות ממשלה מתונה יותר עם מדיניות שמאפשרת תהליך מדיני באיזור".

הרצוג סיפר על המו"מ לאחדות :"פתחתי את הדלת לבנימין נתניהו היריב הפוליטי שלי כדי שנתמודד ביחד עם האיומים האלה. לצערי הוא בחר בסופו של דבר את השותפים הקיצוניים שמאיימים על מרקם החברה שלנו ומאיימים על הפוטנציאל לשלום. כל כך הרבה נסיונות למהלך מדיני נכשלו ועכשיו נראה שהפרדיגמה משתנה באיזור. יש לנו תמריץ לבנות את האמון עם מדינות ערב מתונות ולהראות להם צעדים משמעותיים ובוני אמון אל מול הפלסטינים".

הרצוג התייחס לנאומם של נתניהו וליברמן ואמר כי "למרות שאני מברך על דבריהם מה שצריך עכשיו אלה מעשים ולא מילים.  יש היום הזדמנות שארה"ב צריכה להנהיג והקהילה הבינ"ל לתמוך בה ללא סייג".