ועדת האתיקה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת יצחק וקנין (ש”ס), תדון היום ביותר ממאה תלונות שהוגשו נגד חברת הכנסת חנין זועבי בעקבות הדיון שבו האשימה את חייל צה”ל ברצח במהלך ההשתלטות על משט המרמרה. בכנסת מעריכים כי זועבי תספוג עונש כבד של עד שישה חודשי הרחקה מהמשכן וקנס של עשרות אלפי שקלים.

אתמול שיגרה זועבי את תגובתה לוועדה, ובה דחתה את הטענות נגדה. לפי גרסתה, היא לא האשימה את חיילי צה”ל ברצח אלא “הטילה על ממשלת ישראל את האחריות לתוצאות ההשתלטות על ספינת המרמרה”.

רוב התלונות הגיעו מאזרחים

זועבי תתייצב היום בעצמה בפני ועדת האתיקה כדי למסור את גרסתה לדיון הסוער. היא צפויה לטעון כי כלל לא אמרה את המיוחס לה. 

במקביל תדון הוועדה גם בתלונות שזועבי עצמה הגישה נגד חברת הכנסת נאוה בוקר וחבר הכנסת אורן חזן מהליכוד. היא מאשימה את השניים בהסתה חמורה נגדה שהובילה, לדבריה, לאיומים על חייה.
רוב התלונות נגד ח"כ זועבי הגיעו מאזרחים, ומיעוטן מחברי כנסת. בין חברי הכנסת הללו: נחמן שי (המחנה הציוני), נאוה בוקר, אורן חזן ואמיר אוחנה (הליכוד), יגאל גואטה (ש"ס), ועליזה לביא (יש עתיד).

הורחקה בעבר מהמשכן

ההערכה על כך שוועדת האתיקה תטיל על זועבי עונש כבד נשענת על כך שהיא הורשעה כבר בעבר בעבירות דומות. 
ביולי 2011 החליטה ועדת האתיקה - בעקבות השתתפותה של זועבי במשט לרצועת עזה כשנה קודם לכן - להרחיקה מכל פעילויות המשכן עד לסוף מושב הכנסת כשבועיים מאוחר יותר, למעט הצבעות במליאת הכנסת.
היועץ המשפטי לממשלה הורה על פתיחת חקירה נגד זועבי בנושא זה. בדצמבר 2011 החליט היועץ לסגור את התיק "בשל קשיים ראייתיים ומשפטיים משמעותיים שהתגלו".
בעקבות השתתפותה במשט לעזה נפסלה זועבי על ידי ועדת הבחירות המרכזית מלהתמודד בבחירות לכנסת התשע עשרה, אולם בית המשפט העליון, בהרכב של תשעה שופטים, ביטל החלטה זו וקבע פה אחד שהיא תוכל להתמודד בבחירות.
ועדת האתיקה של הכנסת כבר הטילה ב־2014 עונש הרחקה נוסף על ח"כ זועבי למשך שישה חודשים בעקבות שורה של התבטאויות שהשמיעה, ובהן אמירה שחוטפי ורוצחי הנערים מגוש עציון אינם טרוריסטים.
בפברואר השנה נענשה ח"כ זועבי פעם נוספת לאחר שעמדה דום לזכר השהידים במהלך מפגש עם משפחות מחבלים. ועדת האתיקה השעתה את זועבי לארבעה חודשים מישיבות הכנסת וועדותיה.