קרע נוסף ביחסים עם האיחוד האירופי בעקבות אישור חוק העמותות שעבר אמש בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, המחייב עמותות הנתמכות על ידי מדינות זרות לפרסם את מקורות המימון שלהן. בהודעה מטעם דוברת האיחוד האירופי נמסר היום (שלישי) כי החוק החדש מגביל את פעילות החברה האזרחית בישראל ומסכן את יסודות הדמוקרטיה ואת הערכים המשותפים עם אירופה.



בהודעה מטעם האיחוד נכתב כי דרישות החוק החדש וחובת הדיווח שמוטלת על ארגוני החברה האזרחית בכל הנוגע לתרומות ממדינות זרות, חורגות בהרבה מהצורך הלגיטימי בשקיפות. "עולה רושם כי המטרה היא להגביל את פעילות ארגוני החברה האזרחית הפועלים בישראל", נכתב.



בהודעה טוען האיחוד האירופי כי בישראל ישנה דמוקרטיה תוססת עם חופש ביטוי וחברה אזרחית מגוונת, וכל אלה הינם חלק מהערכים המשותפים של ישראל ושל האיחוד. "החוק החדש הזה מאיים לחתור תחת הערכים הללו", נכתב בהודעה, "אנו קוראים לישראל להמשיך ולקדם את מגזר הארגונים הבלתי ממשלתיים הפעיל שלה ולהימנע מפעולות שעלולות להגביל את המרחב שבו ארגוני חברה אזרחית פועלים בצורה שעלולה לפגוע בחופש הביטוי וההתאגדות".




"נזק מדיני"



החוק שיזמה שרת המשפטים איילת שקד, כאמור עבר אמש ברוב של 57 חברי כנסת לעומת 48. בדובר בחוק בנוסח מעודן בהשוואה להצעה המקורית. בין היתר הוחלט שהחוק לא יחול רטרואקטיבית, אלא רק על תרומות שיתקבלו בעמותות החל בינואר 2017. על פי החוק, הדיווח הראשון לרשם העמותות ייעשה רק שנה וחצי מאוחר יותר.



איילת שקד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
איילת שקד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום ההצבעה כי "מטרת החוק היא למנוע מצב אבסורדי שבו מדינות זרות מתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל באמצעות מימון עמותות ומבלי שהציבור בישראל בכלל מודע לכך. בניגוד לטענות משמאל, אישור החוק יביא להגברת השקיפות, יתרום ליצירת שיח שמשקף נכוחה את דעת הקהל בישראל ויחזק את הדמוקרטיה".



בתגובה לביקורת של האיחוד האירופי, חברת הכנסת ציפי לבני אמרה כי "לא היה צריך לחכות אפילו יום. הנזק המדיני שחוק העמותות עושה לישראל, עולה לאין שיעור על כל נזק שעמותה כלשהי במימון זר תעשה לנו".