ביטולי החוקים שהעביר יאיר לפיד כשהיה שר האוצר נמשכים. הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק שלפיה לומד תורה שיוגדר כנזקק יקבל מענק נוסף מביטוח לאומי של עד 1,040 שקל בחודש. בהסבר להצעה נכתב כי ההטבה ניתנת מתוך "הכרה ערכית של המדינה בחשיבותם של לימודים תורניים במסגרת כוללים, בשימור עולם הלימוד התורני ואוכלוסיית הלומדים".



מדובר בהצעת חוק שנובעת מדרישתן של המפלגות החרדיות לעגן בחקיקה את הבטחת ההכנסה לאברכים. בהצעת חוק זו משלימות המפלגות החרדיות את החזרתם של התקציבים שנלקחו מהם כשיאיר לפיד היה שר האוצר. בהמשך השבוע יגיע החוק לאישורה של הכנסת. 



בהסבר להצעה נכתה כי "ההטבה תינתן לאברכים שלהם שלושה ילדים קטינים ושהכנסתם והכנסת זוגתם במשותף אינה עולה על 1,200 שקל בחודש. על האברכים להשלים מכסת לימודי תורה של לפחות 35 שעות שבועיות. הסכום המיועד לכל אברך נתון לשינוי בהתאם למספר הזכאים מדי חודש כשיוקצב לכך תקציב שנתי כולל של עד 100 מיליון שקל בשנה".



עוד עולה מההצעה כי לאברכים שיזכו להטבה יכולה להיות דירה אחת למגורים, אבל אסור שיהיה להם נכס נוסף או קרקע בעלות של למעלה מ־36 אלף שקל. אסור גם שיהיה בבעלותם רכב. בהצעת החוק ישנו סעיף שאמור לפרט את ה"נתונים כלכליים והשפעה על המשק" שם נכתב במלה אחת – "אין".



יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון מסרה בתגובה, כי "במציאות בה חלקים נרחבים מהחברה הישראלית כורעים תחת הנטל ונאבקים כדי להחזיק את הראש מעל המים – מדובר בגזל ובאפליה בלתי נסבלים של קבוצה אחת על חשבון האחרות. תנאי החוק נתפרו במיוחד כך שאברכים רבים יוכלו לקבל קצבה, וזה בזמן שאוכלוסיות נזקקות אחרות לא רואות שקל מהמדינה. זו קצבה שמפלה בבוטות את הציבור הלא-חרדי בישראל, ומהווה הפרה חמורה של עיקרון השיוויון".



גלאון הוסיפה כי "ברור שהקצבה הזו היא שוחד פוליטי נוסף של הממשלה לחרדים, ושהסיבה היחידה שהקצבאות הללו אושרו היא גם הסיבה היחידה שעבורה ממשלת נתניהו קיימת: כדי לשרוד עוד יום. 100 מיליון השקלים האלה מצטרפים למעל 200 מיליון ש"ח שהועברו לחרדים בחודשים האחרונים. אמנם כספים פוליטיים אינם תופעה חדשה במערכת הפוליטית, אבל החידוש כאן הוא גובה המקפצה – תחת נתניהו, תקציב הישיבות הגיע לשיא של מעל 1.1 מיליארד ש"ח".