מאבק דייגי המכמורות, המפעילים ספינות דייג המטלות רשתות דייג לעומק הים התיכון, מגיע היום (שני) לכנסת. נציגי ארגון הדייגים ומגדלי הדגים ינסו למנוע ממשרד החקלאות להעביר בוועדה תקנות חדשות שיטילו הגבלות חמורות על הדייגים. מדובר ב-22 בעלי ספינות מכמורת המתנגדים לתקנות הדייג החדשות, אותן מבקש משרד החקלאות להתקין בנימוק של שמירה על הדגה במימי הים התיכון. ארגוני איכות סביבה ובהם החברה להגנת הטבע ואנונימוס טוענים כי מדובר בשיטת דייג אכזריות שגורמת הרס והרג עצומים, אך מספקת רק חלק אפסי מהדגים הנצרכים בישראל.



על פי התקנות החדשות, יוגדל עומק המים בהם רשאים הדייגים לדוג מעומק של 15 מטר לעומק של 40 מטר והדייג יושבת למשך שלושה חודשים בשנה. הדייגים מזהירים כי מדובר בהרס הענף מבלי שיקבלו פיצוי נאות. בשל ההתנגדות, שהגיעה עד בג"ץ, התעכב עד כה אישור התקנות החדשות. לטענת הדייגים, למרות שהתקנות טרם אושרו כחוק, הוציא משרד החקלאות הגבלות ברישיונות שכבר נכנסו לתוקף בתחילת שנת 2016. ברשות הטבע והגנים טוענים כי דייג המכמורות גורם לפגיעה קשה ביותר בסביבה האקולוגית ובערכי הטבע שבים עקב דייג מכמורות בכלל, ובפרט דייג מכמורות המבוצע באזורים סלעיים, לעתים בעזרת ציוד מיוחד המשטח את בית הגידול הסלעי ופוגע בתשתית בית הגידול ובכושר ההתחדשות של הדגה.



פגיעה לא מכוונת בכ-3,000 צבי ים בשנה


דייג המכמורות מהווה גורם מרכזי לפגיעה אנושה בבתי הגידול בים התיכון ובכללם ערכי טבע מוגנים, עד כדי הרס מוחלט וכן פוגע אנושות במינים רבים. בנוסף, שלל הלוואי של הדגים שלא נועדו לדייג עלול להגיע לכדי 90% ויותר מכלל הפרטים הנלכדים במכמורת. משך ההתאוששות לאוכלוסיות חסרי החוליות בקרקע שבה מתבצע דייג באמצעות מכמורת נאמד בכ-20-30 שנה. כמו כן, בממוצע, למעלה ממאה אלף פריטים של ערכי טבע מוגנים נידוגים מדי שנה, לרבות פגיעה לא מכוונת בכ-3,000 צבי ים ובכארבעה דולפינים (שהינם גם חיות בר מוגנות).



דייגי המכמורת שמושבתים כבר יותר מחודשיים, טוענים לעומת זאת כי התקנות החדשות מהוות מכת מוות עבורם וקיפוח פרנסתם כתוצאה של מסע הסתה בעלות של מאות אלפי שקלים במשך ארבע שנים של החברה להגנת הטבע במודעות בעיתונים ובאמצעי מדיה אחרים, כולל מסע אישי נגד שר האוצר, משה כחלון ויו"ר הוועדה, איתן כבל. ח"כ כבל ציין בדיון קודם שהוועדה קיימה בנושא כי הוצף באלפי מיילים מהחברה להגנת הטבע. לטענת שמעון אזולאי, דייג ותיק מאשדוד, הסיבה היחידה להגדלת עומק המים היא צינור הגז שעובר בעומק 30 מטר לאורך חופי ישראל.



יו"ר הוועדה, חבר הכנסת איתן כבל, הבהיר לקראת הדיון היום כי הוא נגד הריסת פרנסתם של חקלאים והוא מקווה למצוא את האיזון לכך. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר כי אנו "דואגים לבעלי חיים, אבל גם בני אדם הם בעלי חיים. צריך לראות גם את המציאות ברצועת עזה שם יש 35 ספינות מכמורת שדגות ללא שום מגבלות".



פגיעה בלתי הגיונית בדייגים


גם חברת הכנסת, נאווה בוקר (הליכוד), דרשה להחזיר את דייגי המכמורת לים באופן מיידי: "עניי עירך קודמים", גרסה. חבר הכנסת יעקב פרי (יש עתיד), ציין כי המכמורתנים כבר לא דגים חודשיים ללא פיצוי ולכן לדעתו צריך להכיל שינויים בתקנות תוך כדי איזונים ותיקונים. חבר הכנסת, חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), דרש גם הוא להחזיר מידית את המצב לקדמותו וזעם על הפגיעה הבלתי הגיונית בדייגים. לעומתם טען חבר הכנסת רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, כי לדעתו אכן יש פגיעה במאזן האקולוגי וצריך להחיל את התקנות בהדרגה.



שניים ממומחי הדייג המובילים בארץ. ד"ר דני גולני, מהאוניברסיטה העברית בירושלים ששימש היועץ המדעי של אגף הדייג במשרד החקלאות, וד"ר בלה גליל, מהמכון לחקר ימים ואגמים, קבעו חד משמעית שאסור להעמיק את הגבלת הדייג. ד"ר גולני, ששימש כיועץ מדעי של אגף הדייג במשך עשרות שנים, קבע שב-40 השנים האחרונות אין שינויים משמעותיים בכמויות הדגים בעומקים בהם דגים דייגי המכמורת (מעל עומק 15 מטר) ולכן אין שום הצדקה להגבלות של משרד החקלאות. לדברי ד"ר גליל, לא רק שדייגי המכמורת אינם מזיקים, להפך, הדגים שהם דגים הם דגים נודדים וטורפים הנמצאים בעומקים שבין 15 ל-40 מטר, ואם לא ידוגו אותם הם יהוו סכנה לרביית הדגים בקרבת החוף.