תגובות חריפות מקיר לקיר נשמעו הערב (שלישי) לדבריו של מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, שהציתו מחדש את המתיחות בין הארגון לבין הקהילה האתיופית. "מפכ"ל המשטרה נתן אור ירוק לשוטרים להפוך את הילדים שלנו לחשודים מיידים ולשק אגרוף של שוטרים אלימים", אמרה חברת הכנסת לשעבר, פנינה תמנו שטה. "הילדים שלך, המפכ"ל אלשיך, אינם טובים יותר משלי. ילדים כהה עור לא נולדים עם גנים לעבריינות ולא בפוטנציה לעבריינות. תעשה בדק בית ותגלה שישנם שוטרים שנטפלים לצעירים יוצאי אתיופיה ומראים להם את הדרך למאחורי הסורגים.



"הניסיון של המפכ"ל למרק את מצפון המשטרה ולתרץ אלימות משטרתית בתירוצי 'מהגרים יותר עבריינים', מוכיחה שהמשטרה בהנהגתך מסוכנת לשחורים במדינת היהודים ישראל ולכל מי שחזותו הופכת לסכנתו. אנחנו נלחם על כל ילד וילדה יוצאי אתיופיה", אמרה תמנו שטה. "שילמנו ואנחנו משלמים מחיר כבד בגלל הגזענות, שאתה אלשיך לא למדת להכיר בה. אז איך תלמד משהו על שוויון ותיקון עוול כשאתה לא מפנים את העובדה שיש על פי סימון צבע עור - זו רדיפה גזענית".



"הילדים שלך לא טובים משלי" .פנינה תמנו שטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"הילדים שלך לא טובים משלי" .פנינה תמנו שטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"בושה וחרפה שזה התירוץ של המשטרה", אמרה בנחרצות חנה אלעזר לגסה, דוברת האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה. "אנחנו רואים זאת מאז פרוץ המחאות. המחאה פרצה בעקבות האלימות המשטרתית, לא מקרה אחד או שניים. יש פה בעיה רצינית והמשטרה לא מוכנה להסתכל לתוך עצמה פנימה, לעשות חשבון נפש לגבי התנהלותה מול הקהילה. לא יתכן שנפתחים פי שש תיקים על תקיפת שוטרים כלפי יוצאי אתיופיה".



לדבריה, "זה מעבר לסיפור על קשיי הגירה. יש פה תפיסה של ארגון המשטרה שרואה את האתיופים כעבריינים מועדים. זאת תפיסה כל כך מקוממת. היינו בפגישה עם השר לביטחון פנים, עם בכירים במשטרה ובוועדות בכנסת ואף אחד לא מוכן לקחת אחריות על המצב. כל עוד המשטרה לא תיקח אחריות, בין הקהילה למשטרה יש בעיה רצינית".



אבי ילאו, ממנהיגי המחאה של יוצאי אתיופיה, אמר כי "המפכ"ל מכשיר הלכה למעשה את הפרופיילינג. מבחינת אלשיך, עיכוב אנשים על פי צבע עורם, גם שאין סיבה מוצדקת לכך, היא לגיטימית. דבריו מקוממים ומרגיזים אף יותר כאשר רק לפני מספר שבועות הוא קיבל לידיו את המלצות הצוות הבין-משרדי למיגור הגזענות. המלצות, שבין היתר, מדברות על הפרקטיקות המשטרתיות ביניהן הפרופיילינג ששוטרים עושים נגד הקהילה האתיופית|.
"מוטב שהמפכ"ל יחזור בו מהדברים, שכן הם מעמיקים את האי-אמון ויוצרים תשתית לגיטימית לפגיעה באתיופים רק בשל שחורותם", הוסיף.

"המפכ"ל מעודד אלימות נגד יוצאי אתיופיה"
 

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "דבריו של המפכ"ל שופכים אור על תופעה חמורה. אני קורא לו לתקן ולהבהיר את דבריו כי אסור שמישהו יבין מהם שזה לגיטימי לחשוד יותר באזרח אתיופי או ערבי. כל בעל עמדה משפיעה חייב להתגייס למיגור שיח גזעני או פרופיילינג מכל סוג שהוא".



יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי זה "לא מפתיע ואפילו מתבקש לשמוע שמפכ״ל המשטרה חושב שיחס גזעני ומפלה כלפי האוכלוסייה יוצאת אתיופיה היא טבעית. יש להזכיר למפכ״ל כי תפקידו הוא לשרת ולדאוג לביטחונם של כלל אזרחי המדינה ולא רק של הציבור היהודי הלבן. המשטרה הפקירה לחלוטין את הביטחון האישי של האזרחים הערבים בכך שסימנה אותנו כאויבים ולא כאזרחים, אך המשטרה גם פוגעת באופן שיטתי בכלל האוכלוסיות המוחלשות במדינה". 



יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי "לא זאת בלבד שהמפכ"ל לא מטפל ביחס האלים של המשטרה כלפי הקהילה האתיופית, הוא ממש מעודד אותו. צעירות וצעירים יוצאי אתיופיה הם לא 'מהגרים', הם ישראליות וישראלים לכל דבר ואמירה כזו היא הכל רק לא 'טבעית'. וכשהיא באה ממפקד המשטרה היא לא סתם פוגענית, היא מסוכנת לקהילה ולחברה הישראלית בכלל. הגיע הזמן שהמשטרה והעומד בראשה יפנימו שלחשוד באדם לפי צבעו זה לא 'טבעי', זה גזעני".



"אמירה מעוררת חלחלה"


ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי  "המפכ״ל ממשיך לנפק אמירות מעוררות חלחלה המוכיחות כי אינו מבין את מהות הארגון בראשו הוא עומד. הפעם יצק גזענות ודעות קדומות לבליל הזה. אין הצדקה לאלימות משטרתית כלפי אזרחים ואין אוכלוסיה בחברה הישראלית כלפיה 'טבעי' יותר להפנותה. כל אזרח ישראלי, כל תושב בארץ הזו נהנה מחזקת החפות. על המשטרה לפעול במקצועיות, בהגינות וללא אלימות כדי להוכיח אחרת. מוטב למפכ"ל שיחזור בו מדבריו ובהקדם ויפעל לחנך את פקודיו בנושא שוויון זכויות וזכויות אזרח".



חברת הכנסת קרין אלהרר (יש עתיד) הוסיפה: "מדובר בצעירים שנולדו במדינת ישראל והם ישראלים לכל דבר. בבני עולים. באותה מידה אפשר להגיד את זה גם עלי. אני בת לעולים, אבל אף אחד לא היה חושד בי. ככל הנראה, למרבה הצער, צבע האור הוא מה שמשנה. עושה רושם שהמפכ"ל מנסה למצוא תירוצים לאלימות כלפי יוצאי אתיופיה וזה חמור מאד. מראש מערכת הייתי מצפה למשהו אחר". 



חבר הכנסת זוהיר בהלול (המחנה הציוני) אמר כי "דברי המפכ"ל הערב, שמונעים מדעות קדומות וסטיגמטיות, מעוררים שאט נפש. לא יעלה על הדעת שעומד איש ציבור שאמון על שמירת החוק והסדר ומכריז כי כל מי שאיננו גבר יהודי ולבן בישראל הוא בגדר חשוד מיידי.



"במקום להכריז על מאבק במעצרי שווא ושיטור יתר כלפי מיעוטים, מכריז המפכ"ל כי עלינו לקבל בהבנה רדיפת צעירים שלא נראים טוב בעין של כל שוטר מצוי, תוך שימוש במסך עשן של סטסיסטיקות ומחקרים. אני קורא לו לחזור מיד מדבריו ולהתנצל בפומבי".