נמשכת ההתכתשות הדיפלומטית בין ישראל לארצות הברית בסוגיית הבנייה ביהודה ושומרון עבור מפוני עמונה. מקור אמריקאי אמר אתמול ל”מעריב־ סופהשבוע” כי תגובתה של ישראל לגינוי האמריקאי על החלטת הממשלה להקים יחידות דיור חדשות סמוך להתנחלות שבות רחל בבנימין (“לא מדובר בהתנחלות חדשה”, לשון התגובה), כמוה כהיתממות. 

לדבריו, התגובה החריפה של מחלקת המדינה מגיעה אחרי זמן רב של גינויים אמריקאיים שלא נעשה איתם דבר, והרגשה במסדרונות הממשל כי בישראל לא מאמינים בפתרון שתי המדינות. 
בלשכת ראש הממשלה מסרבים עדיין להגיב על הגינוי האמריקאי לבנייה ביו"ש, על אף שהגינוי מדאיג את ראש הממשלה נתניהו שחושש ממהלך חד־צדדי של ארה"ב באו"ם, אחרי הבחירות לנשיאות. כך אמר אמש גורם מדיני.

אף על פי שמשרד החוץ שיגר תגובה שניסתה להרגיע את המתח אצל האמריקאים (בהמשך הידיעה), בימין מעלים את גובה הלהבות. “הודעת הממשל האמריקאי היא כתם שחור על הבית הלבן”, הטיחו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת יואב קיש ובצלאל סמוטריץ’. 

בצלאל סמוטריץ'. "כתם שחור על בית הבית הלבן". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שרת המשפטים שקד הוסיפה כי “ישראל צריכה לעשות מה שנכון לה”. בראיון לגלי צה”ל אתמול ציינה השרה, “מי שמתיימר להנהיג את העולם הדמוקרטי - אמור לכבד את ההכרעה הדמוקרטית של הציבור בישראל וממשלתו הריבונית. מי שמתיימר לעמוד בראש העולם החופשי - אמור להימנע מניסיונות לרמוס את עצמאותה של ישראל”. שקד הבהירה כי היחסים עם וושינגטון טובים מאוד, בלשונה, אך הדגישה שלישראל יש  השיקולים שלה.
“בנייה ביהודה ושומרון, ממש כמו הבנייה בנגב, בשפלה או ברמת הגולן היא סוגיה פנים־ישראלית מיסודה”, טוען מתן פלג, מנכ”ל תנועת אם תרצו. ח”כ מוטי יוגב היה חריף יותר, ואמר כי “לאחר שתי קדנציות שבהן נכשלה ארה”ב במדיניות החוץ שלה, היא בוחרת לשוב ולהתערב, ובאופן אובססיבי ביותר, דווקא בארץ ישראל, שזו הזירה השקטה ביותר במרחב. מצד ישראל, נתניהו נוהג באופן אחראי בכך שאין הוא מלבה את האש מול ארה”ב מחד, ומאידך – דואג לתושבי עמונה באם יפונו”. 
הח”כים יואב קיש ובצלאל סמוטריץ’ הבהירו כי בכוונתם להמשיך לפעול לחיזוק הממשלה בפעולותיה לקידום ההתיישבות בכל רחבי הארץ. “הודעת הממשל האמריקאי היא כתם שחור על הבית הלבן”, הם תקפו. 
ביום רביעי פרסמה מחלקת המדינה האמריקאית הודעת גינוי, שבה היא מבקרת בחריפות התוכנית להקמת התנחלות חדשה בשומרון. "על ישראל לבחור בין הרחבת התנחלויות לבין שמירה על הסיכוי לשלום", אמר דובר מחלקת המדינה מארק טונר. "התנחלות בגדה המערבית תיצור חלון להתיישבות יהודית נוספת, שתפלג את השטחים הפלסטיניים". טונר הוסיף כי זה "מאוד מטריד" שישראל בחרה לאשר החלטה שכזו זמן כה קצר לאחר החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני עם ארה"ב.

מפת התכנית להקמת השכונה החדשה למפוני עמונה. צילום מסך
במשרד החוץ אמרו בתגובה: ”המבנים ייבנו על אדמת מדינה בשטח הקיים של שילה ולא ישנו את הגבול המוניציפלי או את המיקום הגיאוגרפי של היישוב. היחידות נועדו לספק פתרון דיור לתושבי עמונה שייאלצו לעזוב את בתיהם בעקבות צווי ההריסה שהוציא בית המשפט העליון.
"ישראל מחויבת לפתרון שתי מדינות לשני עמים, הכולל מדינה פלסטינית מפורזת המכירה בישראל כמדינה יהודית. המכשול האמיתי לשלום אינו ההתנחלויות – סוגיה שיכולה וצריכה להיפתר באמצעות משא ומתן בין הצדדים – אלא הסירוב הפלסטיני המתמשך להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם”.